Nieuw budget pctje

Status
Niet open voor verdere reacties.

DionGroen

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2013
Hallo,

Ik ben van plan om een goedkoop pctje samen te stellen om mee te gamen op 1080p. En zou graag jullie mening willen weten over deze componenten. De case en voeding heb ik al.

Zelf had ik de volgende componenten in gedachten:

Moederbord : MSI 970A-G46
CPU : FX-6350 (deze inplaats van de 6300 omdat ik geen ervaring heb met overclocken)
Videokaart : MSI R9-280
HDD : Seagate 1 tb
Geheugen : 8 GB Crucial 1600mhz
De voeding is 500W

Samen kom ik op zo'n 480,- en dit is toch wel echt mijn uiterste.

Mijn vraag aan jullie is dan of dit een goede samenstelling is of dat ik beter wat anders kan nemen.

Alvast bedankt!
Dion

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een leuke samenstelling bij elkaar hebt geklikt. Enige dat misschien je aandacht behoeft is het geheugen. Ik zie op de compatibiliteitslijst (van getest geheugen met het mobo) geen DDRIII van Crucial staan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet zal gaan werken, maar het is iig geen geheugen waarvan MSI je garandeert dat het gaat werken.
Of het beter / anders kan voor dat geld, heb ik niet onderzocht.

Ter vergelijking heb ik de AMD nog even via CPUboss vergeleken met een I5. Klik hier. Conclusie daar is dat de AMD toch al gauw een 45% goedkoper is, terwijl de prestatie (overall score) slechts een kleine 10% lager is dan die van een I5.

Laatst bewerkt:
Ik was inderdaad vergeten om het ondersteunde geheugen van het moederbord te checken. Dit is de eerste keer dat ik zelf een systeem samen stel.

En ik had gehoord dat AMD de beste keuze is voor een budget gamer dus dat is meer geluk dan wijsheid van mezelf :p. Anyway, ik speel vooral spellen als DayZ, Arma 2 DayZ Mod en Arma 3 is dat mogelijk met deze samen stelling? Ultra hoeft natuurlijk niet.

Bedankt voor je reactie!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja hoor, daar moet je alles wel mee kunnen spelen ;)

Ik wil alleen nog weten welke voeding je precies hebt om te kunnen beoordelen of het wel verstandig is om daar mee door te gaan.

Idd. de voeding is een issue dat ook nog even aandacht behoeft. Weliswaar schrijft MSI op haar website dat een aanbevolen voeding 500 watt dient te zijn, feit is dat er A, B en mogelijk zelfs C merken zijn en een voeding van een C merk wil je sowieso niet hebben en B als het even kan ook liever niet.
Dion, zoals K1pje terecht opmerkt, het merk voeding gaat zeer zeker ook een rol spelen.

Dan zou ik, zeker als de voeding al wat jaartjes oud is, deze zeker ook vervangen. Volgens mij heb je nu een B/C merk voeding, en dat wil je eigenlijk liever niet (vallen vaak na enige tijd spontaan dood neer en nemen dan de halve pc het graf mee in, dat soort zaken).

Hij is eigenlijk nooit gebruikt, en als ik een andere voeding nodig heb moet ik mindere componenten kopen om niet over mijn budget heen te gaan. Wat raad je aan?

Dit lijstje is misschien wel een aardig richtpunt. Er circuleren op het w w w meerdere lijsten en soms hopt een merk van A naar B of andersom. Daar ik zelf niet de faciliteiten heb om het te testen, zou ik qua merk geen risico's nemen en iig de wat bekender namen bekijken van de 'aanbevolemn' Psu's. Klik

Hij staat niet bij de goede power supply's inderdaad. Maar ook niet bij de slechte dus ik neem aan dat het een B merk is en dat is toch niet een heel groot issue?

Hoeft niet, maar kan het zijn. Probleem met niet A merken is niet alleen de duurzaamheid, maar vooral ook de 'stabiliteit' van een bepaalde 'lijn'.

Hoeft niet, maar kan het zijn. Probleem met niet A merken is niet alleen de duurzaamheid, maar vooral ook de 'stabiliteit' van een bepaalde 'lijn'.

Ik denk dat ik dan deze samenstelling ga bestellen morgen en dat ik het gokje waag met de voeding. En misschien later een betere koop.

Nog een laatste vraag over mijn case want dat is een paar jaar oude atx gaming kast van CoolerMaster. Dat gaat toch gewoon samen met atx onderdelen van nu?

ja hoor, wat je case betreft hoef je je geen zorgen te maken.

Voeding zou ik vervangen, deze is kwalitatief niet goed! Met een slechte voeding kan je je hele systeem kapot maken, gebeurd zelden maar de kans bestaat, en die kans is alleen maar groter bij zulk soort voedingen.
Ook raad ik aan om alsnog voor de FX-6300 te gaan, deze is nauwelijks langzamer dan de 6350, verschil ga je niet merken ;) Dit bedrag kan je besparen en weer uitgeven aan een nieuwe voeding.

Ik heb hier via Tweakers even een lijstje gemaakt: http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/597883
Daarbij zit een voeding ;) En je bent iets goedkoper uit.
Een r9 280 is zo'n 190 euro.
Ik heb voor een 7950 gekozen dat ietsjes minder presteert, deze kost 160!
Hier de R9 280 vs 7950: http://www.anandtech.com/bench/product/1332?vs=1033

Let op je moederbord! Een aantal moederborden hebben te weinig fases voor 6 of 8 core processoren hierdoor zal je systeem uit blijven vallen mits je een slechte hebt, degene die je nu hebt is volgens mij wel goed, degene uit mijn lijstje ook!

Ik denk dat dit lijstje jouw beste optie is, mits je die andere onderdelen zoals die R9 280 voor erg goedkoop hebt weten te vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan