Nieuw (budget) systeem configuratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Da Weef

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2004
Ik ben bezig een nieuw systeem samen te stellen. Ik verwacht van dit systeem geen gaming kwaliteiten, maar wel prestaties die boven het algemene minimum liggen. Ik zit nu met deze configuratie in mijn hoofd:

CPU - AMD 4850e (AM2, 2,5 GHz True Dual Core, 1MB, 45W) Boxed
MoBo - MSI K9A2 CF-F ,790FX (AM2+, PCI-E, Sound, Lan, RAID)
Video - MSI R3450-TD512H (PCIe, 512MB, DDR2)
MeM - Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit(KVR800D2N5K2/2G)
Kast - AOpen QF50E (ATX, 400W, Zwart/Zilver)
HDD - Seagate 160GB SATA II 7200RPM 8MB Barracuda 7200.10 (ST3160815AS)
DVD - NEC AD-7200S 20x12 (S-ATA, Dual-layer, Zilver)

Ik heb hierbij overigens bewust gekozen voor een aparte (low-end) videokaart ipv on board.

Ik zit vooral een beetje met wat vraagtekens over de CPU/MoBo combi ten opzichte van een systeem gebaseerd op de intel E5200. De laatste processor is een fractie duurder, (maar dat kan gecompenseerd worden met een goedkoper MoBo). Hiervoor heb je echter wel 2 MB cache, het dubbele van de 4850e. Ik kan geen goede benchmarks vinden die de processors direct vergelijken. Wat vinden jullie, deze combi houden of toch gaan voor de E5200?

Daarnaast vroeg ik me af of het echt de moeite waard is om een moederbord te kiezen dat het mogelijk maakt gebruik te maken van hybrid crossfire in combinatie met de HD 3450? Ik heb nu vooral voor dit board gekozen, omdat er bij de zaak waar ik wil bestellen extra levertijd zit op borden die het wel ondersteunen.

Verder op/aanmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt! :thumb:

Ik zou eerder de Intel aanraden, die is sneller dan de AMD.
Verder zou ik i.p.v. een harde schijf met 8mb cache een met 16 of 32 mb cache nemen.

Ik heb ook elders vernomen dat de E5200 in principe beter is. Echter merk ik wel dat ik dan waarschijnlijk ook gewoon iets duurder uit ben aangezien de meeste moederborden die goed lopen met deze processor (minimaal G31 chipset) niet goedkoper zijn dan het AMD moederbord dat ik in gedachte had.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit... Eventueel moet ik ook meenemen dat Intel in principe meer uitbreidingsmogelijkheden heeft...

Dat van die 16MB cache is op zich wel een goede. In eerste instantie had ik ook daarvoor gekozen, beetje onzinning inderdaad om daar een tientje op te besparen.

Overigens kreeg ik ook te horen dat aanschaf van deze videokaart te weinig toegevoegde waarde heeft tov onboard video. Maakt het hierbij nog uit dat ik van plan ben er een 1920x1200 scherm mee aan te sturen?

Ik denk er sterk over na om toch maar die paar centjes meer neer te leggen zodat ik de E5200 in combinatie met een P35 chipset moederbord kan nemen. Bord wordt dan overigens niet heel veel duurder (waarschijnlijk MSI P35 NEO-F of Asus P5K SE⁄EPU).

Videokaart twijfel ik nu overigens tussen de Ati HD3450 of een Nvidia 8400GS...

Maakt het uberhaupt wel echt uit welk moederbord of videokaart ik kies?

Wat vinden jullie van deze optie? Extra 30 euro wel waard?

Voor video kaarten maar het niet uit welk mobo, tenzij je crossfire of sli will gaan draaien maar aangezien je een goedkopere pc wilt hebben lijkt het mij, dat het niet uitmaakt maar als je misschien voor de toekomst wilt denken ....

ik wil ook een pc zelf in elkaar zetten, en ik kies voor uitbreidings mogelijkheden... waaronder dus een mogelijkheid om crossfire te gaan draaien...

maar dat wordt wel iets duurder in aanschaf en ligt helemaal aan je eigen wensen

succes,

Thieu

Laatst bewerkt:
Ik denk er sterk over na om toch maar die paar centjes meer neer te leggen zodat ik de E5200 in combinatie met een P35 chipset moederbord kan nemen. Bord wordt dan overigens niet heel veel duurder (waarschijnlijk MSI P35 NEO-F of Asus P5K SE⁄EPU).

Videokaart twijfel ik nu overigens tussen de Ati HD3450 of een Nvidia 8400GS...

Maakt het uberhaupt wel echt uit welk moederbord of videokaart ik kies?

Wat vinden jullie van deze optie? Extra 30 euro wel waard?
Nee
http://tweakers.net/pricewatch/cat/612?currFilters=&orderField=prijs&orderSort=asc
http://tweakers.net/pricewatch/cat/...2XfcP7AZvoYLs=&orderField=prijs&orderSort=asc
http://tweakers.net/pricewatch/cat/711?currFilters=&orderField=prijs&orderSort=asc

Om even te bewijzen dat Intel onder 100 euro helemaal niet zo goed is.

http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2008-q1-2008/3D-Studio-Max-9,369.html

De E5200 staat wel niet bij Tomshardware, maar wel de betere E6300 en E4300. Ga er dus ergens tussenin zitten.
Alles sneller dan een X2 4600 wint het van de E6300. En dat geldt voor best veel van de testen (heb er een stuk of 5 gecontroleerd: in 1 had je een X2 5200 nodig).

Kijk je nu naar de prijzen dan zie je dat een x2 5200 rond de 60 euro kost. Terwijl de E5200 minimaal 65 euro kost. En dus eerder richting de 70 euro gaat. En dat die niet boxed is: dus moet je perse een losse koeler kopen. Was je dat toch al van plan: prima. Dan valt dit weg.
Goed. Das de processor.

Videokaart: Ga je nu gamen of niet?
Wat ga je eigenlijk doen op die pc? Want das me niet duideljk.

Moederbord is een andere discussie. Maar bepaal nu eerst maar de processor....

Tja, in de weinige directe benchmarks tussen de processors die ik kan vinden wint de E5200 het van de 4850e (en 5200+), zoals deze benchmark. Overigens zal ik altijd de 4850e prefereren boven de 5200+, aangezien prestaties nauwelijks verschillen maar hij wel veel zuiniger is.

Verder is naar mijn weten de E5200 wel boxed. Anders zou dat toch wel een verschil maken aangezien ik niet van plan ben een aparte cooler te nemen.

De videokaart is niet echt om te gamen, maar aangezien ik een 1920x1200 resolutie wil gaan draaien leek wat extra power me niet gek. Overigens is de PC voor wat geadvanceerder thuisgebruik, dwz inclusief (beperkt) mediagebruik, licht grafische klusjes en multi-tafel poker :P.
Bovendien in een AMD opstelling kan ik eventueel hybrid crossfire draaien en in de Intel opstelling zijn de extra kosten van een losse videokaart (bijna) lager dan het prijsverschil tussen G35 en P35 chipset moederbord.

Maargoed als jij ervan overtuigd bent dat een AMD set-up nagenoeg dezelfde prestaties leveren en een videokaart overbodige luxe is dan ga ik met je mee en neem ik waarschijnlijk de volgende set-up:

Asus M3A78-EMH HDMI microATX socket AM2/AM2 Plus AMD AMD 780G 4DDR2(Dual Channel)
AMD 4850e (AM2, 2,5 GHz True Dual Core, 1MB, 45W)
Seagate 250GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 (ST3250410AS)
AOpen QF50E (ATX, 400W, Zwart/Zilver)
Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR800D2N5K2/4G)

In geval van Intel set-up zou ik hiervoor gaan:

ASUS P5K SE⁄EPU P35⁄ICH9 (PCIe, DDRII, Sata, Lan)
Intel Core Duo E5200 (S775, 2.50 GHz, 2MB, 800 MHz FSB, Boxed)
Peak 8400GS 512Mb, DDR2, TV-OUT, DVI, CRT)
Seagate 250GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 (ST3250410AS)
AOpen QF50E (ATX, 400W, Zwart/Zilver)
Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR800D2N5K2/4G)

Prijsverschil ca. 50 euro

Laatst bewerkt:
Ehm. Een losse videokaart om de processor te ontlasten kan ik nog wel voorstellen.
En zeker met hybrid crossfire is dat een voordeel.

En qua prestaties zijn voor de C2D vanaf E7200 / Q6600 erg goed. Maar ja, dat is een heel ander prijsniveau.

Kortom, jij denk dat de AMD opstelling plus een Ati HD3450 misschien toch de beste keuze is?

Okay, ik ik kan me daar bij nader inzien ook prima in vinden... Al is het alleen al vanwege een gezonde afkeer tegen het Intel/Microsoft imperium ;)

Prestaties zijn waarschijnlijk inderdaad niet zo sterk verschillend en ik kan wat euro's in mijn zak houden.

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan