Nieuw gebouwde pc start niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

ScorpionX

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2007
Hey,

ik heb zojuist een pc gebouwd helaas wilde hij niet opstarten. geen geluid, geen lichtjes geen beweging in fans oid. niks. Dus ik heb om het simpel te houden alle kabels losgehaald en alleen cpu + geheugen aangesloten en natuurlijk de 2 atx power cables naar het moederbord. De voeding aangezet, zelfs de kabel getest op een andere pc. helaas doet hij nog steeds helemaal niks. Het lijkt er op dat de voeding simpelweg defect is, maar aangezien die net uit de verpakking komt lijkt me die kans erg klein. Ik ga morgen met een andere voeding testen. Heeft iemand nog suggesties wat ik kan proberen? hieronder specs. ik maak gebruik van de powerbutton op het moederbord dus hoef geen kabeltjes aan te sluiten voor de powerbutton.

(moederbord)ASRock Extreme4-M
(Geheugen)G.Skill 16GB DDR3-1600 CL9 RipjawsZ
(voeding)XFX P1-550S-XXB9 PRO550W.
(CPU) Core i7-3820 3,60GHz LGA 2011 Box

ik kom behoorlijk wat artikelen op internet tegen die bijna hetzelfde probleem hebben alleen hebben zij altijd wel iets wat werkt, zoals een beep, een lichtje, een fan, etc. bij mij helemaal niks.

Als helemaal niets het doet en ook geen lampje of fan, dan is het het moederbord of de voeding.
Ik heb wel eens gehad dat het moederbord met een 8-pins EATX12V niets deed als ik daar ook de 8-pins 12volt stekker van de voeding op zette, maar het wel deed als ik daar de 4-pins 12v stekker op zette. Ik snap daar niets van, maar het was wel zo.

OM de power supply te testen: helemaal loshalen en alleen de netstekker er in en inschakelen. vervolgens de donkergroene kabel verbinden met een zwarte kabel in de 24-pins stekker (er is slechts 1 groene kabel). Als de fans van de PSU niet aangaan is de PSU kapot.

*DISCLAIMER* Ikzelf heb deze methode een aantal keren succesvol toegepast. Gebruik een geisoleerde draad om de verbinding te maken. Ik zelf gebruik vaak een paperclip, maar ik ben niet verantwoordelijk voor enige schade die eventueel voortkomt uit deze actie indien het fout gaat.

Hoezo is de garantie dan foetsie?

Je maakt niks open wat de voeding zelf betreft.

Echter een kanttekening, Pin 14 is niet altijd groen in de meeste gevallen wel. Om de voeding te kunnen laten werken naast de kast, dien je Pin14(pwr on) te verbinden met 1 van de zwarte(COM) draden.
(Zie bijlage, schem van de ATX stekker)

Let op het klipje, dat op de schema rechts zit!!
attachment.php

Beste mensen,

bedankt voor de reacties!

ik heb de instructie van Wampier gevolgd en de fan van de PSU gaat draaien. Dus dat zou betekenen dat de PSU niet dood is. Ik heb ook met en zonder de extra 8-pins atx voedingskabel op het moederbord getest. kan ik hier uit concluderen dat het moederbord defect is? voor zover ik weet moet een moederbord met alleen geheugen, cpu en 2x atx power kabel al opstarten. ik heb ook nog even m'n videokaart erbij aangesloten maar helaas hetzelde restultaat... iemand nog andere suggesties wat ik zou kunnen testen?

bedankt!

Als de PSU fans wel draaien los, maar niet als je de power switch indrukt, lijkt me de eerste plaats om te kijken inderdaad het moederbord.

Kijk ook even of je spacers juist zijn geplaatst en het bord nergens kortsluiting maakt.

Ik heb het hele moederbord er uit gehaald en op een kartonnen doos gezet. met alleen 2x atx power aangesloten en cpu+koeler. Grahpics en geheugen heb ik ook losgekoppeld nu. maar nog steeds geen leven.

Tja, lijkt me niet dat er dan nog veel andere dingen kunnen zijn. Tenzij het echt iets ***ligs is als een kapotte "aan"-knop :P De power fans zouden minimaal 2 seconden aan moeten gaan zelfs in het ergste geval.

Ja ik heb voor de zekerheid ook nog even de powerbutton van de behuizing aangesloten maar helaas, zelfde resultaat.

ik ga nu een RMA invullen bij MaxICT en balen dat ik voorlopig niet aan de slag kan met deze pc.

dank voor je input in ieder geval!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan