Nieuw geheugen Sony Vaio wordt niet goed gelezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArTheMan

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2006
Hallo,

Ik heb een Sony Vaio laptop type K315Z. Hier zit standaard 2x 256 MB DDR SODIMM SDRAM in. Totaal 512 MB dus. In de specificaties staat PC 2100, maar vanuit de fabriek is het PC2700.

Vanmiddag heb ik 2 nieuwe geheugen modules gekocht van Dane-Elec. Het zijn 2x 512 MB SODIMM DDR 333. Bij het plaatsen van deze geheugens blijkt dat ik nog steeds 512 MB geheugen bezit ipv 1024 MB. 1 geheugenmodule geeft 256 MB aan.
Volgens de specificaties van Sony is mijn laptop geschikt om tot 1024 uit te bereiden. In hun compatibiliteitsoverzicht staat ook aangegeven PC2100 DDR333.

Waar kan het aan liggen dat de geheugens maar voor de helft het doen dan wel gelezen worden?

Alvast bedankt,
Arjan

Ik heb even bij Sony zelf gekeken en kwam bij deze site uit:

http://www.vaio-link.com/tutorials/memory/memory.asp?m=1749&site=voe_en_GB_cons

Waar ook een compatibility list is.
Hieruit is op te maken dat de volgende modules compatible zijn:

512 MB Memory upgrade for VGN-A2, VGN-A1, PCG-K, VGN-B, VGN-FS2 and VGN-FS1 Series.
Storage capacity: 512MB
PC2700 DDR SDRAM
DDR333

----------------

Wat ik zelf denk is dat het te maken heeft met dual-sided en single-sided modules.
Waar het op neerkomt is dat sommige laptops slechts "2 zijdes" in totaal aankunnen.
Als je dus 1 module van 512 met 2 "dual-sided" er in doet negeerd hij de 2e module.
Kijk eens naar je oude en nieuwe modules, zijn de oude "single-sided" en de nieuwe "dual-sided"?

Ik heb even bij Sony zelf gekeken en kwam bij deze site uit:

http://www.vaio-link.com/tutorials/memory/memory.asp?m=1749&site=voe_en_GB_cons

Waar ook een compatibility list is.
Hieruit is op te maken dat de volgende modules compatible zijn:

512 MB Memory upgrade for VGN-A2, VGN-A1, PCG-K, VGN-B, VGN-FS2 and VGN-FS1 Series.
Storage capacity: 512MB
PC2700 DDR SDRAM
DDR333

----------------

Wat ik zelf denk is dat het te maken heeft met dual-sided en single-sided modules.
Waar het op neerkomt is dat sommige laptops slechts "2 zijdes" in totaal aankunnen.
Als je dus 1 module van 512 met 2 "dual-sided" er in doet negeerd hij de 2e module.
Kijk eens naar je oude en nieuwe modules, zijn de oude "single-sided" en de nieuwe "dual-sided"?

Hallo, Bedankt voor je reactie,

Mijn oude modules hebben net als de nieuwe aan beide zijden van die zwarte geheugenstrips. Als ik ze met elkaar vergelijk zien ze er hetzelfde uit in ieder geval. Of moet ik dit aan iets anders zien? Ik had ook op die link gekeken alvorens ik geheugen ging kopen. Via de site www.informatique.nl had ik ook de geheugenzoeker van dane-elec en kingston gebruikt..

Gr Arjan

Klinkt alsof je alles hebt gedaan zoals het hoord.
Haal eens een module weg en zet de laptop aan, start hij op en ziet hij 512 mb geheugen?
Indien hij gewoon werkt zet je de laptop uit en zet je de module terug en verwijder je de andere module, wat doet hij nu?

Klinkt alsof je alles hebt gedaan zoals het hoord.
Haal eens een module weg en zet de laptop aan, start hij op en ziet hij 512 mb geheugen?
Indien hij gewoon werkt zet je de laptop uit en zet je de module terug en verwijder je de andere module, wat doet hij nu?

Ja als ik 1 geheugenmodule erin heb geeft ie ook 256 MB aan ipv 512. Ik heb getest of 1 geheugensleuf stuk is, maar als ik beide oude geheugens erin heb krijg ik gewoon 512 MB. Hier lijkt het niet aan te liggen. Ik had vanmiddag ook het idee deze modules moeten het zijn. Had zelfs oude geheugenmodule mee naar de winkel om te vergelijken. Omwisselen en klaar dacht ik, maar hett zit niet mee achteraf. In ieder geval bedankt voor je hulp. Misschien dat iemand anders nog wat weet.

Vr bedankt, Arjan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan