Nieuw geinstalleerde win2k werkt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrBeanstra

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2001
Lang verhaal, maar ik wil duidelijk maken wat mijn probleem is...

Ik heb laatst een nieuwe PC gekocht, waarbij ik alle losse onderdelen zelf in elkaar heb gezet. Tweede keer dat ik dit doe. Hardwarematig werkt alles en wordt alles juist weergegeven in de bios.

Systeem: http://www.helpmij.nl/forum/systemspecs.php?userid=10322

Ik heb er Windows 2000 op geinstalleerd m.b.v. de windows 2000 installatie CD en 4 windows 2000 installatiediskettes (aangezien de windows CD in tegenstelling tot win98 of winXP niet opstartbaar is).

Het installeren met diskettes gaat goed (2 partities gemaakt, geformateerd naar NTFS), maar op het moment dat de computer opnieuw moet opstarten en op zoek gaat naar geinstalleerde hardware (muis, toetsenbord, monitor ed) loopt hij halverwege de voortgangsbalk vast (doet na een half uur nog niets). Daarna geef ik de computer een harde reset en begint hij weer aan hetzelfde, komt nu iets verder maar loopt vervolgens weer vast. Weer een reset en dan voltooid ie uiteindelijk de installatie.

Niks aan de hand zou je zeggen, maar met de windows 2000 die er vervolgens op staat is vervolgens nouwelijks te werken. Als je op apparaatbeheer klikt, opent deze niet (niet erg handig aangezien er nog allemaal drivers moeten worden geinstalleerd). Ook sluit de computer nooit compleet af, als je "Computer afsluiten kiest". SP4 heb ik ook al proberen te installeren, maar ook deze schijnt hij niet te kunnen afronden ook al begint hij er wel aan...

De harde schijf ook al een keer een low-level format gedaan en opnieuw win2k geinstalleerd, met precies hetzelfde resultaat.

Zelf heb ik al de sata-schijf getest met een testprogramma van de fabrikant, maar er zijn geen fouten te vinden. Enige wat ik een beetje afwijkend vind is dat het ledje van mijn optische muis (met draad op ps2 poort) blijft branden als ik de computer uitschakel. Kan zoiets betekenen dat mijn moederbord niet helemaal goed is? Of zie ik iets anders over het hoofd?

Laatst bewerkt:
ik denk dat hier het probleem aan de sata schijf ligt. Ik heb hier ook problemen mee gehad op Win2k. Die geeft kennelijk nog geen goede ondersteuning. De detectie blijft vast hangen op de harde schijf. uiteindelijk gaat ie wel door, maar zodra je eigenschappen probeert te weergeven probeert ie ook de eigenschappen van de harde schijf te lezen en crasht ie...

Bedankt voor je reactie. Ik kwam er ook al achter na eindeloos klooien dat windows 98 zowiezo geen SATA ondersteund. Stond in de handleiding van het moederbord, maar ja wie leest die ;)

Heb je naast je ervaringen toevallig ook nog een link naar wat meer info hier over?

Na het sata-driver 'probleem' 'werkt mijn computer na installatie van de sata drivers nog steeds niet. Zelfs nog geprobeerd win2k te installeren op een oude ATA schijf van mij, maar daarop werkt het nog steeds niet...
Ik begin te denken dat m'n moederbord misschien niet helemaal lekker is. Weet iemand toevallig een programmaatje waarmee je je moederbord kan testen?

strange...

win2k zou inderdaad gewoon met S-ATA moeten kunnen werken, ook als je op F6 drukt en de drivers installeert. Misschien is inderdaad je moederbord niet helemaal lekker, aangezien je hetzelfde probleem ook hebt met IDE schijf.

Aan de andere kant: het kan ook aan je installatiescd liggen. Probeer eens, als het kan, een nieuwe cd te gebruiken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan