Nieuw in C++

Status
Niet open voor verdere reacties.

dafje95

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2008
Berichten
103
Hallo,
Ik ben van plan om C++ te gaan leren. Ik had al wat doorgelezen maar het lijkt mij de beste keuze om te beginnen met het lezen van een aantal boeken.
Mijn vraag is dus: Welk boek ervaren jullie als het beste(voor iemand die er HELEMAAL nog niks vanaf weet:confused:) en duidelijkste?
In de beginners faq staan wel een aantal boeken, maar ik zoek ervaringen ermee

mvg Mike
 
nee, ik heb nog helemaal geen ervaring, ik ken wel html maar daar heb je volgens mij niks aan hier.
 
dan is met c++ beginnen erg lastig. je kan dan beter eerst met c beginnen (c++ is uitbereiding op c) gezien c veel simpeler is dan c++.
 
dan is met c++ beginnen erg lastig. je kan dan beter eerst met c beginnen (c++ is uitbereiding op c) gezien c veel simpeler is dan c++.
Totale onzin.
C is niet simpeler dan C++. Als ik een vergelijking tussen de 2 zou maken zou ik C nog als iets moeilijker wegen.

Het boek waarmee ik aan C++ begonnen ben is deze: http://www.amazon.com/Beginning-Through-Game-Programming-Second/dp/1598633600
Ik vond het een leuk boek en heb er genoeg van geleerd om een start te maken.

Als je nog nooit geprogrammeerd hebt raadt ik je wel aan om met een andere taal dan C++ te beginnen. C++ heeft veel kleine pitfalls waar een beginner op kan blijven haken, terwijl hij zijn tijd in leren programmeren zou moeten steken (en leren programmeren is wat anders dan een programmeertaal leren).

Zoek bijvoorbeeld eens op Python, Java, of C#.
 
Als je op de link klikt en de titel leest, lijkt het me duidelijk een Engels boek :).

Als je per se op C++ gefixeerd bent, kun je net zo goed in C++ beginnen. Maar met andere talen dan C++ kun je net zo goed games maken.
 
Ik ben er niet echt op gefixeerd, maar ik heb gelezen dat C++ de standaard is voor game development
 
Wel het meestgebruikt bij grote titels. Maar voor hobbyisten niet altijd de beste keuze. En denk bijvoorbeeld aan de vele games in Flash, de XBox Live Arcade spellen gemaakt met C# en XNA, de vele telefoonspelletjes in Java, of het grote gebruik van Python in EVE Online.
 
Ik zou persoonlijk voor C++ kiezen en niet voor C. Om een goede game te maken moet je goed zijn in OOP. En OOP gaat nou eenmaal makkelijker met C++. Zelf heb ik C++ dmv tutorials geleerd, dus zonder een boek. De websites cplusplus.com en xoax.net hebben daarvoor goede tutorials. Wel heb ik gehoord dat het boek C++ zonder stress een goed boek is om C++ te leren. Als je C++ goed onder de knie hebt moet je pas gaan denken aan het maken van games. Daarvoor raad ik de boeken Game Coding Complete en Game Graphics Programming aan.
 
Om een goede game te maken moet je goed zijn in OOP.

OOP is maar één van de vele paradigma's en dus zeker niet de enige manier waarop een spel gemaakt kan worden.
Het is waar dat OOP heel handig is voor het maken voor een spel, maar om te zeggen dat je goed erin 'moet' zijn...

Voor de rest kan je in Java, C# en Python net zo goed je aan het OOP paradigma houden.
 
Ok dat gaat inderdaad wat ver. OOP kan wel helpen om je code beter te organiseren waardoor het overzichtelijker wordt en delen van je code kunnen makkelijk opnieuw gebruikt worden voor andere projecten. Ik denk dat hoe ingewikkelder en groter een project wordt hoe meer je profijt gaat hebben van het gebruik van goede OOP. En OOP is inderdaad in andere programmeertalen te gebruiken. Het is een algemeen concept, niet gebonden aan een bepaalde programmeertaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan