Nieuw MOBO herkent HD niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter magux
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

magux

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2007
Na een nieuw moederbord in mijn pc te hebben gezet word mijn oude harde schijf niet meer herkent.
Ik weet dat het probleem is op te lossen door te formatteren maar er staan belangrijke gegevens op.
Hoe kan ik toch weer bij deze bestanden komen?

je kan em ook niet formateren als de hard disk niet herkend word. weet je zeker dat je em goed aangesloten is en is het een IDE schijf weet je dan zeker dat de jumpers goed ingesteld staan?

Het is een eSATAII en is correct aangesloten, de dvdspeler die ook an een SATAII verbinding zit werkt ook prima.

eSATA? dus het is een portable hard disk? ik moest daar nog drvers voor installeren.

Het is geen portable, ik heb 8 SATAII slots in mijn PC zitten en heb ze allemaal geprobeerd.
Hij wordt niet herkent door de BIOS. Volgens mij draait hij wel maar wordt niet warm.

(e)SATA doet "Hot swapping", oftewel "aansluiten + losmaken als de PC aan staat" ...

Natuurlijk heb je ondertussen wel gecontroleerd of de HD nog werkt op bv een ander systeem, toch?

De lelijkste oplossing is ongeveer zoiets:
- Controleer even of "Large disk support" o.i.d. aan staat in de BIOS
- Controleer even of je moederbord AHCI aan heeft staan in de BIOS (of iets als IDE emulation UIT) voor het kanaal waarop je de HD aan wilt sluiten.
- Boot je PC, login.
- Sluit de drive aan.

Als AHCI geen optie is, dan _niet_ de HD aansluiten als de PC draait. ;)

Geef je even een gil of eea geholpen heeft, of welke opties je niet heb/kan? Geef in het negatieve geval gelijk even de type HD en mobo op ajb ;)

Groet,
HVB

Bedankt voor de tips, hij stond op IDE emulation en nu op AHCI.
Het mocht alleen niet baten, heb de schijf er uit gehaald en wel aangesloten maar hij draait niet eens.
Betekent dit dat hij helemaal dood is? Andere voedingen voerden ook niets uit.
Het type HD is Samsung HD753LJ.

Laatst bewerkt:
Misschien een gekke vraag, maar: waarom heb je een ander moederbord geplaatst?

Sneller geheugen, stabiliteit, Sli en de ethernet-aansluiting werkte niet meer.

Was het niet zo dat je pc met je oude moederbord de nodige problemen gaf (ik lees b.v. stabiliteit) en je je moederbord vervangen hebt, terwijl het een harddisk probleem was achteraf???

Dat lijkt me niet, het zou kunnen.
Als ik zover kom dat de schijf wordt herkent en er beginnen zich problemen voor te doen dan zou ik kunnen zeggen dat het door de HD komt maar de schijf draait op het moment niet en wordt ook niet herkent.

Hij heeft het tot en met de laatste dag met het oude moederbord nog prima gedaan, daarom is het raar, dan zou hij tijdens het monteren kapot moeten zijn gegaan.
Ik kan als laatste mogelijkheid het oude moederbord weer installeren en kijken of hij werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan