nieuw modem/router - waar is particulier netwerk en Thuisgroep?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jooph45

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2014
Ik heb een nieuwe modem/router.
Met mijn laptop maak ik met de nieuwe router (via wifi) verbinding met internet; geen probleem want ik kan op de diverse internetsites komen.

In Netwerkcentrum zie ik nu de SSID-naam van mijn nieuwe router / “Openbaar netwerk” en bij “Verbindingen” staat “Wi-Fi en de SSID-naam”
Bij mijn oude router stond er de SSID van de router / “Particulier netwerk” / “Thuisgroep : verbonden”/ “Verbindingen : Wifi en de SSID-naam”

Volgens mij is nu mijn Thuisgroep weg.
Het zal wel de een of andere instelling op de laptop zijn; maar ik weet niet waar en hoe
Hoe krijg ik weer een “Particulier netwerk” en Thuisgroep?

Klik met je rechter muisknop op het wifi icoontje. Klik dan op het houten buiten bankje plaatje. selecteer dan thuisnetwerk. en loop de stappen door.

Rechtsonder zie ik een icoontje en als ik daar op klik dan zie ik de diverse wifi-verbindingen.
Klik ik hier met rechts op dan kan ik kiezen tussen "Problemen oplossen" en "Netwerkcentrum openen"
De laptop heeft overigens Windows 8.1
De vraag is ook hoe ik van een "Openbaar netwerk" ook weer op "particulier netwerk" kom.

vervolg op mijn reactie van zoeven

Als ik het "Netwerkcentrum" open en linksonder klik op "Thuisgroep" dan komt de melding “Deze computer kan momenteel geen verbinding met een thuisgroep maken” en “Wijzig de netwerklocatie van de computer in particulier als u een thuisgroep wilt maken of als u de computer lid van een thuisgroep wilt maken”

Hopelijk heb ik de vraag nu verduidelijkt - de netwerklocatie moet dus particulier worden - maar hoe?

netwerkcentrum openen, en dan op het houten bankje klikken, en dan thuis aan klikken.

Heb je je router wel ingesteld als beveiligt netwerk?

verder netwerk centrum openen. Als het goed is zie je daar het netwerk waarmee je verbonden bent en daaronder een linkje "openbaar netwerk". Als je op het linkje klikt kun je (als het goed is) het juiste netwerktype instellen

Mijn router heeft een wpa2 wachtwoord.

In het Netwerkcentrum zie ik onder "De actieve netwerken weergeven" staan : "Netwerk 2 openbaar netwerk" en daar kan ik niet op klikken
Ik zie ook "Een nieuwe verbinding of een nieuw netwerk instellen" en "Problemen oplossen"
Links in het scherm zie ik "Configuratiescherm" "Adapterinstellingen wijzigen" "Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen" "Internetopties" "Thuisgroep" 'Windows firewall"

Klik op "Thuisgroep" dan komt de melding “Deze computer kan momenteel geen verbinding met een thuisgroep maken” en “Wijzig de netwerklocatie van de computer in particulier als u een thuisgroep wilt maken of als u de computer lid van een thuisgroep wilt maken”

Zou ik niet de "netwerklocatie" moeten aanpassen? Zo ja, hoe?

Royb3 heeft het over een houten bankje - wat is dat?

Doe maar eens een schermafdruk van Netwerkbeheer.

Ik kan de 'locatie' wijzigen door in het vakje "Actieve netwerken weergeven" te klikken op "Openbaar netwerk" (welke trouwens blauw is gekleurd).

Tijs.

Ik hoop dat het lukt - in "snel reageren" zie ik geen paperclip maar wel een icoontje "voeg afbeelding toe"
Ik geef een printscreen van Netwerkcentrum en van Thuisgroep

netwerkcentrum.jpg

thuisgroep.jpg

Ok, dus je kunt momenteel de "Openbaar netwerk" locatie niet omzetten naar een andere waarde.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat je (momenteel) geen Administrator rechten hebt.

Maak (als test) op je bureaublad een snelkoppeling naar de volgende opdrachtregel (plak die in het doel van de snelkoppeling):
explorer.exe shell:::{8E908FC9-BECC-40f6-915B-F4CA0E70D03D}
Rechtsklik op die nieuwe snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
Daarna kijken of Openbaar netwerk wél blauw is en te klikken is om het om te zetten.

Andere opties heb ik zo snel niet in beeld, dus andere mogelijkheden komen hopelijk van anderen, als bovenstaande niet helpt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Geen resultaat - maar het bracht mij op een idee

Onder Charm’s bar / Instellingen / pc-instellingen wijzigen / netwerk / thuisgroep zie ik staan :
De functies voor het delen van items en het weergeven van andere pc’s en apparaten op dit netwerk zijn uitgeschakeld. Hierdoor zijn uw gegevens beter beveiligd.
Als u deze instelling wilt wijzigen, opent u Verbindingen in pc-instellingen, tikt of klikt u op de huidige netwerkverbinding en schakelt u vervolgens Apparaten en inhoud zoeken in

Maar onder Charm’s bar / Instellingen / pc-instellingen wijzigen / verbindingen zie ik onder mijn ethernet-verbinding een aantal eigenschappen staan zoals ipv4 adres etc

Maar als Administrator : Charm’s bar / instellingen / pc-instellingen wijzigen / netwerk / verbindingen
klik dan op het netwerk en ik zie
- apparaten en inhoud zoeken –> schakelaar staat “Uit”
- eigenschappen zoals ipv4 adres etc

Als Administrator de schakelaar op “Aan” gezet.
Nu blijkt in het Netwerkcentrum dat onder “de actieve netwerken weergeven” nu staat “particulier netwerk”
Als ik linksonder klik op Thuisgroep dan zie ik :
“Eigenaar heeft uw computer lid gemaakt van een thuisgroep. U hebt geen bibliotheken met uw thuisgroep gedeeld. Klik op onderstaande link om te wijzigen wat u deelt. Sluit uw computer niet af of start deze niet opnieuw op zolang het delen niet is voltooid.”

Dit probleem is opgelost. Maar hoe ik de printer op het netwerk krijg weet ik nog niet - dat wordt een nieuwe vraag

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan