Nieuw moederbord, pc start niet goed op

Status
Niet open voor verdere reacties.

droersch

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2001
Gisteren mijn pc geupgraded met nieuw moederbord, geheugen, processor en videokaart.

Nu heb ik alles goed aangesloten (denk ik tenminste) en start de pc op maar volgens de BIOS wordt maar 1 harde schijf herkend (master) terwijl ik er toch echt 2 heb. Als ik via deze schijf opstart krijg ik een blue screen en moet ik de pc opnieuw opstarten.
Als ik de IDE kabel in de andere harde schijf doe herkent de BIOS deze schijf wel (als slave) maar als ik via deze schijf opstart zegt hij ' NTLDR ontbreekt'.
Als ik beide schijfen tegelijk aansluit herkent m'n pc alleen de master. Ligt het dan aan de IDE-kabel? Aangezien zowel de master als de slave herkent worden als de kabel apart is aangesloten ligt het niet aan de jumpers toch?

Hoe kan ik nu opstarten zodat ik bijvoorbeeld windows opnieuw kan installeren? Ik heb geen floppy drive dus kan geen opstart diskette maken.

Installeren van XP gaat met de XP cd, dan moet in de bootsequence wel de cdrom als eerste staan, en daarvan opstarten als dat wordt gevraagt, tevens moet aan de beide uiteinde van de kabel het mobo en master zitten, met het korte gedeelte aan de hdd, de middenstekker is dan voor de slave.

Je kunt de tweede hdd ook als secundary master aansluiten aan de tweede ide poort.

Het is nu allemaal goed aangesloten. Ik had het middengedeelte aan de slave zitten. De BIOS ziet nu allebei de schijven, alleen zijn allebei de schijven gecrasht. Ik ga zometeen eerst Windows opnieuw installeren, als dat niet werkt de schijven formatteren. Als het dan nog niet werkt open ik wel een nieuw topic bij 'harde schijven'.

Windows opnieuw geinstalleerd. Alles werkt weer goed nu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan