Nieuw moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rajeev

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2009
Hallo,

Ik moet een nieuw moederbord hebben. NERGENS wordt mijn MSI DKA790GX Platinum meer verkocht, zelfs niet in het buitenland. Slechts 3 advertenties waarvan 1 nieuwe zo duur is dat ik beter een AM3(+?) kan kopen.
En 2 opgeknapte die ik niet echt vertrouw. Nu wil ik een moederbord van ongeveer gelijke waarde, ongeveer even goed en waar alles op past wat ik heb.

Dit zijn mijn specs:

Behuizing: Antec Sonata III (incl. 500 watt)
Processor: AMD Phenom X4 9950 Black Edition (2,6 GHz, AM2+)
RAM: Corsair 4GB DDR2-1066
Brander: Plextor PX860SA
Harddisk: Samsung HD103UJ (1TB)
Grafische kaart: Sapphire HD5450 (extern/offboard) (niet echt een probleem, kaart stelt weinig voor, had ik later als rot ding erbij gekocht)
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate

Mijn grootste punt is de processor. Hij is nog supersnel en werkt nog helemaal perfect en wil daarvan geen andere.
RAM Geheugen zou ik nog best een nieuwere DDR3 willen kopen. Maar de rest echt niet.
Het punt is dat ik nu het geld niet voor over heb om de dingen die ik MOET upgraden, goed te upgraden. Dus zoals ik 3 jaar geleden deed, dure en goede onderdelen.
Wat ik nu ook kan doen (in mijn ogen de beste optie)...is een ander AM2+ moederbord kopen. Maar dan moet daar wel alles op passen.
Dan spaar ik een jaartje, en dan koop ik over een jaar weer hele goede onderdelen waarmee ik mijn pc helemaal kan upgraden met de tijd.

Passen deze moederborden en zullen ze goed werken met mijn hardware?:

Asrock N68C-S UCC (Alleen wel micro-ATX, ik heb nu ATX. Probleem of niet? Chipset is wel GF 7025)
Foxconn A7GMX-K (Ook micro-ATX, chipset 780G)
MSI K9N2 DIAMOND MS-7375 (ligt nog ergens bij een winkel)

Of ik moet mijn MSI DKA790GX Platinum laten repareren, maar dat zal erg veel gaan kosten, rond de 150 - 170 euro denk ik?)

Laatst bewerkt door een moderator:
Moederbord buiten de garantie om laten repareren is vaak erg duur en dan ook niet aan te raden.

Verder: waarom wil je precies hetzelfde moederbord terug? Heb je daar een gedachte over?

Als je op marktplaats zoekt op een AM2+ moederbord komen er in ieder geval erg veel moederborden tevoorschijn, moederborden waar al jouw hardware op past (je processor is socket AM2(+), socket AM2+ gebruikt nog DDR2).

Nja als ik precies hetzelfde bord terug neem hoef ik niks te veranderen, oftewel dan krijg ik geen foutmeldingen.
Ik kan via iemand een ASRock A790GXH/128M krijgen voor 55 euro. Deze heeft dezelfde chipset. Maar ik kan
dan weer via iemand anders een MSI K9N2 Diamond krijgen voor 50 euro. Punt is dat ik volledig vertrouw op MSI.
Deze heeft alleen wel een nVidia chipset. Maar is de ASRock even goed/beter dan mijn moederbord?

Je bedoelt dat je dan je windows niet opnieuw hoeft te installeren? Het is niet voor alle gevallen waar, maar als je een moederbord met dezelfde chipset plaatst, dan werkt je windowsinstallatie daar vaak ook nog op ;)

Verder: ASRock is een prima merk, niets mis mee. Was vroeger een B-merk van Asus, maar al enige tijd maken ze alleen maar erg goede A-merk kwaliteit moederborden.

de reparatie kost net zo veel als een upgrade kit waarom wil je zo graag bij die oude phenom blijven?
je kan die processor verkopen op markt plaats voor een degelijke prijs....

Uploaded with ImageShack.us

kost 20 euro meer maar dan ben je gelijk up to date
en ja het kan goedkoper!

als je ergens anders een ander type moederbord aanschaft dan zul je windows wel moeten herinstalleren daar kun je dan niet omheen

Laatst bewerkt:
Je bedoelt dat je dan je windows niet opnieuw hoeft te installeren? Het is niet voor alle gevallen waar, maar als je een moederbord met dezelfde chipset plaatst, dan werkt je windowsinstallatie daar vaak ook nog op ;)

Verder: ASRock is een prima merk, niets mis mee. Was vroeger een B-merk van Asus, maar al enige tijd maken ze alleen maar erg goede A-merk kwaliteit moederborden.

Oke. En past al mijn hardware er ook op? (ja ik heb hier echt niet veel verstand van)
Maar deze is dus beter dan de MSI? Dan koop ik denk ik deze.

firest0rm, alles bij mij is AM2/AM2+. Ik heb het nu even niet voor over om hem volledig te upgraden. Dat doe ik over een jaar wel.

Laatst bewerkt:
maar je hebt het er wel voor over om een reparatie van +\- 170 euro...
dat dunkt me nogal... maar ja dat moet zelf dan maar weten.

50 euro voor een 2de hands am2 - am2+ moederbord = duur

zoek op marktplaats voor goedkopere alternatieven

maar je hebt het er wel voor over om een reparatie van +\- 170 euro...
dat dunkt me nogal... maar ja dat moet zelf dan maar weten.

50 euro voor een 2de hands am2 - am2+ moederbord = duur

zoek op marktplaats voor goedkopere alternatieven

Het is een winkel, een jonge daarzo heeft het voor me geregeld. Het is een splinternieuw moederbord (een ASRock A790GXH/128M)
Is dit ver onder het niveau van mijn MSI DKA790GX of valt dat wel mee?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan