Nieuw overklokbaar systeem.

Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Ik ben zo her een der (reviews) aan het kijken voor nieuwe onderdelen voor m'n casemod.
Ik wil een leuk overklokbaar systeem maken.:D

Van het systeem wat ik nu heb staan wil ik de volgende onderdelen nog gaan gebruiken;

2x Maxtor 60gb 7200rpm(ATA 133)
Riva tnt 2 m64 32mb
(wordt later vervangen)
Plextor 24x10x40(PX-W2410A)
Samsung dvd(SD-616F)(Wordt mischien verkocht)
Hdd bracket ATA 133(voor verwisselbare schijf)
Floppy drive

Ik had zelf nu dit moederbord op het oog;
Gigabyte GA-8KNXP
Zie hier de moederbord layout.
En hier de hele (p)review.
Wat zijn de meningen, mischien ervaring, over dit moederbordje?

Het voordeel voor mij is dat ik nu nog m'n oude schijven (ATA133) kan gebruiken in Raid configuratie
en dat er ook Serial-ATA(voor later) op zit.
Veel (overklok)instellingen in het Bios.
AGP + genoeg PCI sloten.

Daarbij wil ik een Pentium 4 van 2,4 of 2,6 ghz.
Op welke stepping of processor code moet ik letten om hem lekker te kunnen overklokken.
Of wie heeft een site met de processor(overklok) specificaties.

Welk merk/soort geheugen kan ik daarbij het beste nemen.
Rekening houden met het overklokken.

Laatst bewerkt:
Ik zou voor een Asus P4P800 Deluxe gaan, kost stukken minder dan het Canterwood-broertje terwijl er eigenlijk geen verschil is.

Dan heb je de keuze;

Je koopt een 533 P IV, als je een goede stepping hebt krijg je 'm normaal gezien wel een FSB van 800.. Een P IV 2.4 doet standaard 18x133, 18x200 zou 3600 uitkomen.

Je kan ook een 800 P IV kopen, die zijn beter overklokbaar. Maar daarbij zullen je geheugen en moederbord al snel een bottleneck vormen: het snelste geheugen verkrijgbaar is PC4000, wat overeenkomt met een FSB van 250 MHz, niet echt hoog dus. Bovendien is dat geheugen takkeduur. Ook zal de chipset niet veel verder dan dat komen.

Deze S-specs zijn goed overklokbaar bij de 533 CPU's:

2.4: SL6RZ, SL6EF
2.66: SL6EH, SL6D
2.8: SL6HL, SL6K6

Van bovengenoemden zijn de SL6RZ, SL6HL en SL6EF het best overklokbaar. Die S-Spec vind je op de sticker op de doos van een boxed P IV: de laatste symbolen van de 'PROD CODE'.

Je moet er echter ook voor zorgen dat je CPU recent is, dit kan je zien aan de 'week'. Dit is het derde en vierde cijfer van de 'FPO#', in mijn geval 41. Een hoger getal betekent dat ie uit 2002 is, een lager getal uit 2003. Een zo hoog mogelijk laag getal is dus het best :p

Kwestie van eens een computerzaak binnen te stappen en te kijken. Om te kijken welke S-code en week er hoog komt kan je terecht in deze OC-database.

Steve, ik hoopte al dat je zou reageren.:p
Natuurlijk reacties van andere zijn ook welkom.:)

Thnx voor de info.
Bij die OC-database komt ik niet verder dan Celeron 400AS of PII 333S.:confused:
(Kennelijk laad de pagina niet volledig wat ik krijg een 404 error.)

Als ik het zo bekijk is die Asus meer gericht op de SATA schijven of heb ik dit mis?
Wat zijn de prijzen voor dit bordje?

Laatst bewerkt:
Zie de tweakers pricewatch voor prijzen. Voor de database kan je naar overclockers.com gaan en daar op 'CPU Database' klikken.

Maar tegenwoordig heeft elk moederbord S-ATA aansluitingen, de P4P800 heeft echter ook IDE-RAID, geen probleem voor jou dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan