Nieuw RAM-geheugen, maar ben totaal de weg kwijt!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thiemo

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2011
Hallo,

De laatste tijd speel ik vaak Prototype 2, maar telkens na ongeveer een uur crasht het spel, reden: 4GB van de 4GB werkgeheugen is vol.
Dit is het eerste spel en tevens applicatie waar ik dit mee heb.
De enige oplossing lijkt mij, upgraden naar 8GB.

Maar nu moet ik op zoveel dingen letten, inclusief termen waar ik nog nooit van heb gehoord.
Graag zou ik hierbij jullie hulp krijgen.

Huidige specs:
ASRock H61DE/S3
MSi Radeon HD6870

Geheugen:
Kingston ValueRAM (KVR1333D3N9K2/4G) 2x2GB

Nu wil ik nieuw geheugen, en volgens mij moet ik dan 2x2GB erbij hebben, omdat het met dual channel te maken heeft?

Hopelijk kunnen jullie me helpen en alles duidelijker voor me krijgen.

Groeten,

Thiemo

@palomino Dat is dus totale onzin...

games gebruiken helemaal niet zoveel ram als de meeste mensen denken.
Sterker nog, de meeste games zijn 32bit- only. dit betekent dat er nooit echt veel ram aan zal gaan hangen. (vb: Battlefield 3, Metro 2033, Shogun:Total War en Crysis)

Leuk artikel(2010): http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778.html

Wat je beter kunt doen is 8gb nemen wat wat sneller is dan 16gb voor de zelfde prijs.

@TS, het is slimmer om een set van 2x 4gb te kopen, aangezien de snelheid van alle ram sticks in een moederbord gelijk is(en dus de oude, wss langzamere sticks de nieuwe tegen werken).

ik zelf heb deze: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-103310
Alleen heb ik de rode variant (die om een of andere achterlijke rede duurder is... lol) en ik heb 2 setjes (niet voor games maar voor videobewerking / photoshop / 3d moddeling)

Laatst bewerkt:
Dan zijn die spellen ook antiek.
Al sinds jaren en jaren kennen we 64 bit besturing systemen.
Zelfs windows XP was in 64 bits te krijgen.
En dan zitten die spelletjes makers een beetje met 32 bit te rommelen.

Dat doen die spellen omdat als ze met 64 bit werken, mensen die nog wel 32 bit hebben geen ondersteuning hebben. (of ze moeten 2 aparte spellen maken (zoals photoshop doet))

Ik heb het niet verzonnen :D, dat doen de game makers.

Okee, ik heb dus nieuw RAM-geheugen gekocht.
Alleen heb ik nu dus 1 stukje van 4GB. En dan de twee huidige van 2GB.
Dual en single channel willen niet samen, maar hoe zorg ik ervoor dat ze wel als 8GB worden herkent in totaal?

Want na het plaatsen van de 4GB bij de 2x2GB wil de computer niet opstarten?

plaats de 4gb in de eerste slot, plaats vervolgens het dual channel ram in 2 & 3 (dan wordt het 3x single channel in principe.)

Dit zorgde er, net als voorheen voor, dat zogauw ik de powerknop indruk, alle ventilatoren en harde schijven wel gaan draaien, maar er geen beeld is, muis en toetsenbord geen verbinding maken.
Ik heb alledrie op een rij geprobeerd op single channel manier.
Ook heb ik die 4GB en 1x2GB ernaast geprobeerd.

Hetzelfde resultaat...

En de 4gb alleen? werkt die uberhaupt wel?
op welke snelheid loopt je ram (in bios)

welke ram heb je nu gekocht?

Die werkt wel ja, dan word het aangegeven als 4GB single channel.

RAM productnummer: Kingston KVR1333D3N9/4

ik wil graag die van 4gb en van die van 2gb weten :D

Dan deze puntjes nog:

zijn de snelheden gelijk (1333mhz)?
Cas latency bij beide?
Snelheid ingesteld in bios?

Heb je de nieuwste bios update?

De snelheden zijn gelijk.
Wat is CAS latency, waar kan ik dat vinden?
En hoe en waar stel ik de snelheid in? Volgens mij staat die op automatisch.

Ik heb niet de nieuwste BIOS-update. Heb een keer geflasht naar nieuwste, maar W7 werd niet meer herkent, dus weer terug moeten flashen.

In de bios stel je dat in, zelf heb ik nu geen referentiebord van ASROCK, dus je zal even moeten zoeken.
(automatisch is wel de standard setting)

Op de site van ASRock en de manual van dit moederbord staat dat single channel moet draaien op 1066MHz, moet ik hem dan zo instellen?

Okee, ik heb de 2x2GB in verschillend gekleurde slots geplaatst, en het werd telkens aangegeven als dual-channel.
Heb de snelheid op 1066MHz gezet, maar alsnog, zogauw de 4GB samen moet met die 2x2GB, wil de pc niet opstarten, toegewezen snelheid of niet.
Ik weet niet waar ik de CAS latency kan vinden en wat dat is?
Hier de volledige productnamen:

2x2GB - KVR1333D3N9K2/4G
4GB - KVR1333D3N9/4G

De DRAM-voltage staat trouwens op 1575 volt.

Het probleem zal dan wss toch bij je moederbord liggen, aangezien het de zelfde serie is , zelfde volt, zelfde freq. en ze los geen problemen ondervinden.

Een bios upgrade lijkt mij het laatste wat nog mogelijk is.

(behalve natuurlijk alle latjes even te underclocken naar 666Mhz of 887Mhz

Ik heb het BIOS geüpdatet naar de nieuwste versie (2.0, 1 augustus 2012), en nogmaals geprobeerd.

Raar genoeg willen alle drie de blokjes niet samenwerken, dit zorgt ervoor dat de PC in een reboot-loop valt zonder scherm of toetsenbord/muis te laten werken.
Doe ik de 4GB + 1x 2GB, dan wil het wel, en ziet het mobo het als dual-channel DDR3-1066!

Wat is nu het probleem?

Waarschijnlijk toch een fout mey de memory controller.

Is helaas dan niks aan te doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan