Nieuw schijfje geschikt voor PC met XP professional SP3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon25

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2007
Berichten
420
Hallo,

Naast de nodige win 10 & 11 PC's nog steeds een PC in use met XP professional SP3 .. Die wilde ik graag behouden maar de HD heeft het ( weer eens ) begeven. Het is best een probleem om hiervoor nog steeds een geschikte HD te vinden die werkt. Tot nu toe waren dat HD's tot 250 Gb max ..Maar die zijn moeilijk te vinden. tenzij er soms nog iets ligt bij computer firma's hi. Maar in de toekomst zullen zo'n schijven niet meer uit te halen zijn.

Misschien dat iemand hier er een oplossing voor heeft ( een nieuwe schijf aansluiten ). Dus welk type en hoe te installeren etc. ? Misschien kan je er ook een moderne HD op zetten maar dat is mij niet gelukt. Kan je op een dergelijke PC een niet mechanische SSD schijf aansluiten ? Momenteel is dat SATA I waarbij SATA II nog net gaat.

Hoe dan ook, bedankt voor antwoord.
 
Maak er een virtuele PC van, dan heb je er wat schijven betreft geen omkiijken meer naar :)
 

Bijlagen

  • Widows XP.jpg
    Widows XP.jpg
    88,4 KB · Weergaven: 17
Ik vraag het mij af want een lege schijf wordt door Setup van een maximaal grote partitie voorzien en de rest van de schijf blijft ongezien. Er zou volgens mij een 400 of 500 Gb. schijf in moeten kunnen. De beperking is dat van de computer en de oorzaak is in de BIOS gelegen. Vroeger moesten we wachten op een nieuwe BIOS versie, die de grotere schijven ondersteunde. Die BIOS update werd vaak niet uitgebracht en het flashen van een BIOS versie op een oude computer is een operatie die makkelijk er op uitloopt, dat een computer in zijn geheel voorgoed onbruikbaar wordt. Een BIOS update zal er in elk geval toch niet zijn maar je weet nooit.
 
Inderdaad .. je beschrijft de bijbehorende problematiek helder, kort en bondig. Daarom koos ik uiteindelijk steeds voor 250 Gb max, dat werkte. Ik heb ook de nodige PC's flashed ( BIOS ) maar hier ..... met deze PC .....

Verder ben ik bij tijd en wijle wel vaker wat intensiever met PC's bezig geweest maar normaal gesproken was het hier vooral de PC als ondersteuning / functie van electronica en radio ( zendamateur etc https://www.qsl.net/pa3gje/ om je een idee te geven ervan). Daarom mijn vraag nog aan edmoor :
Maak er een virtuele PC van, dan heb je er wat schijven betreft geen omkiijken meer naar.. Hoe dit te doen en zal dit inderdaad werken met deze PC ? Ik veronderstel dat je dit dan op een andere PC regelt met bv win11 erop ?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan