• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nieuw sjabloon

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snulk

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2005
Hallo,

Ik wil in Excel een nieuw standaard-sjabloon maken met bijv. andere opvulkleur en lettertype.
Nu heb je in Word een sjabloon Normal en is het eenvoudig om de standaard te wijzigen.

Waar zit dat in Excel? Ik meen me te herinneren dat je een lege map moet opslaan onder een specifieke naam en dan op een specifieke locatie moet neerzetten, maar ben het vergeten..

Wie helpt? :)

gr.
Jos

Een sjabloon in Excel sla je op met een andere extensie, afhankelijk of er macro’s in zitten of niet. Gewoon dus het juiste sjabloontype kiezen in de keuzelijst bij het opslaan. Hoe je ‘m daarna gebruikt, is weer een ander verhaal. Wil je ‘m in het menu, dan moet je kijken waar je sjablonen worden opgeslagen, en dan zet je hem daar bij.

Waar ? Daar !

Code:
Sub M_snb()
    MsgBox Application.TemplatesPath
End Sub

Er is een sjabloon dat gebruikt wordt als je op control+n drukt en als sjabloon wanneer je Excel opent. Dit sjabloon kan je zelf maken door een Excel bestand te openen en aan te passen en vervolgens op te slaan als sjabloon met de naam map.xltx (of xltm) in de lokatie %appdata%\Microsoft\Excel\XLSTART\
Als je eenzelfde bestand met de naam blad.xltx opslaat op die lokatie dan dient dat als sjabloon voor nieuw in te voegen werkbladen. Voor Engelse versie zijn de bestandsnamen respectievelijk book.xlt(x,m) of Sheet.xltx
Gek genoeg verschijnt deze map.xltx niet als je Bestand, Nieuw kiest. Dan moet je Map.xltx opslaan op de lokatie die snb aangaf en staat het bestand bij je "Privé" sjablonen.

Beste Jan Karel,

Ik heb gedaan wat je zegt.
Het pad is bij mij trouwen \AppData\Roaming\Microsoft\Excel
Daar stond nog geen map Xlstart. Die heb ik gemaakt en het veranderde spreadsheet opgeslagen. Opvulkleur was in groen veranderd en ook A1 groen gemaakt.
Daarna gestest: opvulkleur houdt ie niet vast! Wel die groene A1, maar ja dat zoek ik niet...

Gaat me eigenlijk alleen om de standaard opvulkleur van knalgeel in groen te veranderen voor ieder nieuw sheet.

Pfff ingewikkeld..
:(

Jos

Als je %appdata%\Microsoft\Excel\XLSTART\ intikt (letterlijk) dan voert Windows je naar de juiste locatie. Heb je je bestand wel map.xltx (of Book.xltx voor Engelse versie!!) genoemd? het moet echt die naam zijn.

Ik heb het letterlijk ingetypt en toch komt bij mij Roaming er tussen.

Na AppData heb ik 3 mappen Local, LocalLow en Roaming

Jos

Als Map opgeslagen dus map.xltx.

het werkt niet..
Geeft niet ik geef het op.
Toch bedankt hoor;)

Jos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan