wat vreemd dat ik nu pas deze topic onder ogen krijg, ik ben altijd (vooral) op zoek naar topics waarin mensen praten over zelf een game maken.
zelf maak ik al dik 10 jaar sp-mappacks en sp-mods met fpshooter games, en de laatste 4 maanden ben ik bezig geweest om nu dan toch eindelijk eens mijn eerste echte indie game te ontwikkelen.
laat ik beginnen met te zeggen dat je vooral niet moet laten ontmoedigen door alle berichten hier, als jij graag een game wilt maken dan moet je dat vooral doen!!!
gewoon beginnen en zien waar je uitkomt!!
nu weet ik als geen ander dat wat hierboven gezegt is wel veel waarheid in zich heeft, een game maken is echt iets van een lange adem hebben, t kost gewoon echt ontzettend veel tijd en inspanning. maar, dat maakt niet dat t niet gedaan kan worden!!!
en, in je openingsthread geef je zelf al aan dat je inziet dat een super 3d game maken niet gedaan kan worden in een weekend. ook geef je aan dat de game er niet super hoeft uit te zien, en ook heel slim om eerst gewoon een soort beta demo te willen maken met een klein(er) speelveld. te vaak zie je dat mensen beginnen met een fantastisch maar onuitvoerbaar idee, en na 2 a 3 maanden beseffen ze de fout en stoppen dan.
wat jij wilt kan, maar besef wel dat je hiervoor flink aan de slag moet.
ook moet ik toegeven dat t misschien beter is om eerst een mod te maken, met WoW bijvoorbeeld. want een game zelf maken is gewoon veel moeilijker. met een mod hoef je je niet te bekommeren om coding en scripting.
wat je je het eerste moet afvragen is wat je precies wilt met deze game, wil je m gewoon met vrienden kunnen spelen on line, of wil je m echt verlopen?
als je m met vrienden wilt kunnen spelen, en andere mensen, zonder er geld aan te verdienen. dan raad ik je echt aan om een mod te maken. een mod (midification) wil zoveel zeggen als dat je een bestaande game neemt en alles (figuurtjes, texturen, models, sounds, effecten, etc) uit deze game gebruikt in een landschap dat je zelf maakt. je kan dan verder gaan en zelf models, texturen, sounds, etc toe voegen. of je gaat nog een stap verder en maakt een TC (Total Convertion), dit wil zoveel zeggen als dat je enkel nog het programma van de game gebruikt maar dus al het andere zelf maakt, de models, sounds, etc. Daar je aangeeft nog geen ervaring te hebben raad ik je echt aan om eerst een mod te maken, want met het kiezen van een engine ben je er nog niet als je een game wilt maken. die engine moet je zien als een programma waarmee je een game kunt maken, wat niet inhoud dat alles al gedaan is. wanneer je een figuurtje bijvoorbeeld wilt laten lopen met zo'n engine dan zul je zelf alle scripting ervoor moeten doen. en goede coders en scipters zijn niet veel voor handen, en zij die wel de klus kunnen klaren zijn altijd al bezig met andere projecten. daarbij komt dat er een groot risico aanzit wanneer zij jou project willen helpen bouwen. zij steken er een enorme hoop tijd en moeite in, en de kans dat een game afkomt van iemand die dit nooit eerder heeft gedaan is echt heel klein, hier zien we wekelijks de voorbeelden van op alle dev. forums.
leon