Nieuw systeem aanbrengen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robin de Jong

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2004
Hoi mensuh

Ik heb een pentium 3 450 MHz
Ik wil een nieuw moederbord, en een nieuwe processor kopen, die ik zelf (met hulp) inbouw.
Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste, dus geen 3.2 GHz ofzo, maar een 2.4 GHz zou al goed zijn.

Waar kan dit het beste kopen/bestellen, en dan natuurlijk kwalitatief het goedkoopste?
Hoe weet ik of beiden wel samen kunnen werken?
Hoe weet ik of mijn geheugen(256 Mb) hierop aansluit?
Moet ik nog iets anders vernieuwen wat ik over het hoofd zie? (heb nou bijvoorbeeld Voodoo2 3Dfx-kaart=goed/slecht?)

alvast bedankt maar weer... :thumb:

Die voodoo kaart is sowieso slecht! Gewoon een hele nieuwe kopen.

En wat is je budget?

ja oke mssch oud/slecht, maar kan op zich wel blijven zitten toch?

men budget is denk ik iets van 300 euro?
mag ook minder zijn natuurlijk...

Tja, wat wil je er precies mee gaan doen?

300 euro is aan de erg lage kant voor een Pentium 4. Als je al zo weinig geld tot je beschikking hebt, zou ik gaan voor een Athlon processor. Je hebt natuurlijk ook nog geheugen, nieuw moederbord, (waarschijnlijk) nieuwe harde schijf, en ook waarschijnlijk een nieuwe voeding nodig. Dat ga je niet redden met 300 euro, of het moet al een traag systeempje willen met allemaal B-merken.

Aangezien je oude systeem een pentium 450 mhz is zou ik ook je geheugen vernieuwen.

verander je dan met de processor de pentium 3 in een pentium 4?

verder: een harde schijf wou ik sowieso al kopen, dus dat staat er los van...

voeding is niet oud, zit er een jaar in ofzo, maar die draait toch op alle systemen? of moet die ook weer beter zijn dan?

geheugen heb ik 256, iedereen doet het tegenwoordig met 512, maar 256 kan toch ook?, ik heb er ook nog 64 naast zitten, dus totaal van 320...
of moet het geheugen ook beter van kwaliteit zijn?

een moederbord moet er toch sowieso ook nieuw in?
dus die reken ik erbij, maar hoe weet ik dan of deze aansluit op bijvoorbeeld die Athlon?

en waar kan ik het beste kijken voor deze Athlon?

Je geheugen zal wel SDR (Single data rate) Ram zijn. De nieuwste moederborden maken gebruik van DDR (double data rate)

Een pentium 4 is veel duurder vergeleken met een AMD processor. Qua prestaties verschillen ze niet zoveel met elkaar.

Over je voeding: Wat is de vermogen van je voeding? (in W/Watt)

Een moederbord moet ook sowieso vernieuwd worden. Als je een AMD processor neemt, zou ik een asus moederbord nemen (iets van de a7V600) die ondersteund ook S-Ata (serial ata) schijven en die zijn dus een stuk sneller dan de IDE schijven. De asus moederborden komen goed uit de bus, dus een aanrader!

Als je nog meer wil weten roep je het maar! (niet dat ik op alle vragen antwoorden kan geven hoor)

Groet,
Timothy

De processor is inderdaad pentium 3 of pentium 4

Geheugen heb je in verschillende soorten. Waarschijnlijk heb jij nog een ouder type geheugen in je pc zitten wat veel trager is dan het geheugen van tegenwoordig. Als het al met je nieuwe moederbord zal werken zal het veel trager zijn dan nieuw geheugen.

dit zou wel een leuk systeempje voor je kunnen zijn

moederbord->Asus A7V600 VIA KT600 Socket A U133 Sound/SATA/LAN DDR €75,-

processor-> amd athlon xp 2600+ € 105,-

geheugen-> DDR 256 MB - 266 PC2100 € 55,-

harddisk->Maxtor 80 GB 2mb 7200r U133 € 65,-

videokaart->Asus ATi Radeon 9600XT 128 MB TV-out/DVI € 185,-

kast->6013 Miditower 400W Wit/Paars/Blauw € 39,-

totaal prijs= €524

ik weet nie hoet oud je pc kast is maar als je die wil vervangen in dit wel een leuk kastje voor je heb hem self ook en ben er zeer te vreden over

Laatst bewerkt:
hier een pentium systeem wat ook wel een leuk systeempje is.

moederbord->Asus P4P800 SE Intel i865PE Socket 478 U100 Sound/LAN/SATA DC-DDR € 105,-

processor->Intel Pentium 4 2.40 E GHz HT 1MB 533Mhz S478 Boxed €145,-

geheugen->DDR 256 MB - 400 PC3200 A-Merk €45,-

harddisk->Maxtor 80 GB 2mb 7200r U133 € 65,-

kast->6013 Miditower 400W Wit/Paars/Blauw € 39,-

totaal prijs is €584,-

dit is dan nog een van de goedkopere intel moederbordenen een goedkope processor

met 300 euro ben je iedergeval niet klaar

Asus A7V600 52 euro ( http://www.tweakers.net/pricewatch/61722 )
AMD Athlon XP 2500+ (barton => 512 KB L2 cache) Boxed => scheelt weer een koeler 78 euro ( http://www.tweakers.net/pricewatch/51819 )
Club 3d Geforce FX 5600 XT 128 MB 88 euro ( http://www.tweakers.net/pricewatch/73452 )
512 MB DDR PC3200 Twinmos geheugen 78 euro ( http://www.tweakers.net/pricewatch/54131 )
Komt je totaal op 296 euro. Dit is dus exlusief verzendkosten. Deze opzet kun je alleen doen als je voeding tenminste 300 watt is (dit is naar mijn verwachting het absolute minimum wat deze pc nodig heeft, met mazzel lukt het en anders kom je alsnog een nieuwe voeding aan het kopen).

Persoonlijk zou ik dan toch nog een maandje door sparen en ook nog een andere harde schijf kopen. bijvoorbeeld de maxtor 80 gig 7200 RPM 8 MB cache SATA 69 euro ( http://www.tweakers.net/pricewatch/63373 ). Dit brengt je totaal op 365 euro excl. verzendkosten, iets boven het budget maar wel nagenoeg allemaal A merken en een systeem waar je weer 2 of 3 jaar ermee tegenaan kan.

Geplaatst door kellemen

Die vind ik een beetje duur uitvallen. Asus is een beetje een duur merk als het om videokaarten gaat. Bij bijv. www.gistron.com kan je al een radeon 9800 PRO kaart voor 190 euro krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan