Nieuw systeem aanschaffen / upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChrisjuhB

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2012
Hallo, nu ik glasvezel thuis heb en alles niet helemaal loopt zoals ik het graag zou willen hebben denk ik erover om mijn PC uit te breiden.

Ik gebruik de computer om opdrachten te maken voor school op Microsoft Visual Studio maar ik speel ook soms spellen zoals GTA IV. Ook download ik veel films/spellen.

Mijn samenstelling op dit moment:
Moederboard: Asus P5KPL/EPU
Proccesor: Intel Pentium E5700
Videokaart: Asus EAH4870 DK/HTDI/1GD5
Geheugen: 2gb DDR2 333.3 Mhz
Voeding: Thermaltake 500Watt ATX 12v 2.5 (Thermaltake LP500AH2NF)

Nou dacht ik aan dit:
Moederboard: Asus AM3+ Sabertooth S/R/F/GBL/USB3/SATA3/DDR3/ATX
Proccesor: AM3 AMD Phenom2 X6 1075T 125W 3.00GHz / BOX
Videokaart: Asus EAH4870 DK/HTDI/1GD5
Geheugen: 8192MB DDR3/1600 Corsair XMS3 CL9 KIT
Voeding: Thermaltake 500Watt ATX 12v 2.5 (Thermaltake LP500AH2NF)

Alleen vroeg ik me af of deze voeding ook op dit moederboard kan met deze proccesor.
Het is een nog niet zo'n oude voeding en vind het zonde om een nieuwe voeding te kopen als deze het nog goed doet.

Of raden jullie mij een andere setup aan? Die prijs/kwaliteit hoger ligt dan deze.

Je voeding kan het misschien op het randje net aan, maar ik raad je toch aan een andere te kopen. Het merk van de voeding ken ik ook niet, dus lijkt me niet de beste.
Je kan beter een 550-600 watt kopen en het liefst een 80 plus. Dit is beter voor je voeding zelf qua levensduur, maar ook qua energie verbruik en nodige lawaai.

Ik zou persoonlijk trouwens sneller voor een intel core i5 gaan (2500(k)). Deze is wel 40,- euro duurder, maar qua prestaties veel beter.

Hoi,

welkom op Helpmij,
Merk voeding is prima hoor en als het om 1x 4870 gaat is het ook voldoende

Laatst bewerkt:
Als je veel games enz enz, kijkt en speelt. Zou ik een andere videokaart aanraden

Het gaat inderdaad om 1 videokaart. Dus de voeding zou er gewoon op moeten passen?
Het aantal watt lijkt mij meer dan voldoende.

Voor de rest is de pc goed?

Waarom precies? Deze heb ik destijds voor zo'n 250 euro gekocht. En volgensmij is hij nogsteeds up to date. Niet high end ofz. 1gb DDR5.

Als je veel games enz enz, kijkt en speelt. Zou ik een andere videokaart aanraden

Hmm, ik heb weer ff gekeken naar de specs ervan. Persoonlijk zou ik toch een nieuwere nemen maar toch voldoet hij wel aan je eisen

Een HD4870 kan nog makkelijk mee, zeker voor GTA IV (wat al zeker de nieuwste niet meer is!) is ie meer dan voldoende. Hier heeft ie ook 2 jaar lang dienst gedaan en MW2 ging best op hoogste specs en full HD. Dat AMD zo snel is met hele reeksen (4xxx, 5xxx, 6xxx) uitbrengen is best verwarrend, maar dat ze inmiddels de HD7000 serie uitbrengen wil niet zeggen dat de HD4000 serie waardeloos is. Zeker voor de oudere games (tot en met Modern Warfare 2) is een HD4870 gewoon een goede kaart.

Voor de rest zou ik je ook aanraden om een Intel i5 2500 te nemen, en als je gaat overclocken het i5 2500K model. Combineer dat met een Intel socket 1155 moederbord met een Z68 chipset en je bent er.

Laatst bewerkt:
Waarom een intel? Deze is een stuk duurder en de prestaties zijn niet veel beter.
Overclocken doe ik trouwens niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
In dat geval kan ik dus beter een intel nemen.
Dan neem ik wel gewoon een Intel Core i5 2500. Aangezien ik niet overclock.

Welk moederboard kan ik dan nemen?
Asus 1155 Sabertooth of kan ik eentje nemen die goedkoper is maar toch een goede prestatie levert aangezien zo'n intel i5 + sabertooth + 8gb ram me al aardig wat centen gaat kosten.

alvast bedankt!

**en klopt het dat de i5 maar ram geheugen aan kan t/m 1333 mhz?

http://ark.intel.com/products/52209/Intel-Core-i5-2500-Processor-(6M-Cache-3_30-GHz)
>> bij memory types

Sowieso is een duur moederbord als een Sabertooth of iets dergelijks al compleet overdreven als je niet gaat overclocken of wat dan ook.. Een moederbord heeft niet of nauwelijks invloed op je prestaties.

Hiermee ben je klaar: http://azerty.nl/winkelmandje/winke...423781]=1&product[425856]=1&product[364212]=1
Intel Core i5 2500 processor, simpel Gigabyte Z68 moederbord dat alles kan wat je wil (ook overclocken mits je er een andere processor op zet) en 8 GB werkgeheugen.

Voor wat betreft het werkgeheugen: Intel kan werkgeheugen laten draaien tot 1333 MHz. Als je er een latje van 1600 MHz in zet werkt ie gewoon, maar wordt ie teruggeklokt naar 1333 MHz. Ook dit heeft geen merkbare invloed op je prestaties.

Edit: link aangepast

Laatst bewerkt:
Maar waarom die Corsair Vengeance? Kan ik niet beter 1333 mhz balkjes halen van een wat goedkoper merk zonder bescherm hoesje. Of zijn deze slomer?
Volgensmij niet.

Welkom op Helpmij...:thumb:

Topic opgeschoond van de onnodige quotes. Gaarne gebruik maken van knop: Reageer op vraag of Snel reageren.
Een quote(of een deel van)kun je gebruiken als je ergens specifiek op wilt reageren. Topics worden anders onnodig lang met dezelfde tekst.

Succes met je vraag.

Mvg,
Frank Wannet
Sectiemoderator Hardware

Waarom Corsair Vengeance? Het is gewoon goed spul. Maar je kunt ook een paar euro uitsparen door Kingston ValueRAM te nemen, scheelt je 4 euro.

Kan op zo'n moederboard ook gewoon prima een OCZ ssd op zonder dat ik snelheid verlies?
Volgens mij kan ik dan beter een duurdere moederboard halen.

zolang een moederbord SATA 600 aansluitingen heeft zal de SSD even snel werken
ongeacht of het moederbord nou duurder is of niet

Even in het algemeen voor we nog meer van dit soort vragen krijgen: een moederbord heeft niet of nauwelijks enig effect op snelheden. Niet van de processor, niet van harde schijven, niet van USB poorten, niets.
Waarom zijn er dan duurdere moederborden? Een aantal redenen:
1. Verschillende chipsets met verschillende mogelijkheden. Hoe meer mogelijkheden, hoe duurder de chipset wordt voor fabrikanten, hoe duurder het moederbord
2. Ondersteuning van meerdere videokaarten (SLI en Crossfire), en dus ook meerdere PCI express aansluitingen voor deze kaarten
3. Gemak van overclocken; een duurder, uitgebreider moederbord kan over het algemeen meer aan dan een simpel moederbord
4. Meer aansluitingen. Denk aan extra USB3.0 poorten, extra SATA 600 poorten etc etc.

Ik heb eerder een tabel gelezen in ComputerTotaal of Tips en Trucs waar een vergelijking met moederboards stond en hoeveel deze konden lezen en schrijven.
Het ging hier volgens mij om AMD moederboards, ik weet niet of dit uitmaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan