nieuw systeem samenstelln

Status
Niet open voor verdere reacties.

mmatteman

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2008
hallo

dit is de eerste keer dat ik een nieuw systeem ga samenstellen. Ik heb nu deze pc: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?lc=en&dlc=pl&cc=pl&product=3542193&lang=pl

Ik wil een nieuwe processor, namelijk de intel core 2 quad Q9550. Hiervoor moet ik een nieuw moederbord. ik had dit in gedachten : http://azerty.nl/winkelmandje/winke...ct[63315]=1&product[89089]=1&product[64630]=1

nu is mijn vraag: kan ik de oude spullen uit mijn hp kast, dus voeding, harde schijf en cd-dvd writers enzo uit mijn oude pc halen en voor m'n nieuwe system gebruiken? zou me waarschijnlijk wel aardig wat geld besparen, ik weet alleen niet of dat kan .:confused:
moet ik dan trouwens een nieuw besturingssysteem installeren? want op m'n oude pc heb ik vista home, maar daar niet de cd van. duzz..
oh even nog wat info :P

ik heb al een videokaart,
ik heb al ram,

Laatst bewerkt:
Hoeveel wat is je voeding en heeft deze genoeg aansluitingen of de juiste voor het nieuwe moederbord? Ik zou 500 WATT minimaal vragen met de processor en de videokaart. Wat ik vermoed dat je er op gaat gamen. Voeding specificaties kon ik namelijk niet vinden.

Ook een punt is of de CD/DVD speler of brander sata of IDE is. Meeste moederborden tegenwoordig hebben maar 1 IDE aansluiting of helemaal geen 1 meer. Ik heb er ook nog maar 1 met een moederbord van 2 jaar oud. Dus ik zou kijken of alle onderdelen wel goed op het moederbord passen. Informeer desnoods even bij de zaak waar je ze wilt kopen.

Voor de rest zou ik wel denken aan goede cooling. 1 fan vooraan aan de onderkant en 1 aan de achterkant inhet midden.

Met vriendelijke groet,

Helpdeskje

Is al sata zag ik en die moet hij gewoon zien. Wel zou ik je besturings systeem opnieuw installeren omdat de oude drivers nog op je OS zitten en dan kunnen daar conflicten op lopen met je nieuwe drivers.

ow.. ik heb windows vista niet op een cd, want die was al geïnstalleerd toen ik de pc kocht. ik moet dus een nieuw besturingssysteem erbij kopen? :S

Als je daar een recovery op een dvd van hebt hoeft dat niet. Kan zijn dat ie geweigerd wordt, maar dan moet je gewoon Microsoft bellen, een ***verhaal ophangen dat je pc kapot ging enzovoort enzovoort, en dan activeren ze de licentie gewoon.

Echt? Man dat zou geweldig zijn, bespaart me toch alweer zo'n 100 euro :cool:

Neen, niet die voeding van 565W nemen. Ik neem aan dat het deze is:
http://www.azerty.nl/8-1073-53590/hkc-usp-5565-voeding-intern.html

Lees mijn voedingendraadje eens soor (zie handtekening).

Op een voeding moet je niet besparen.
Verder kan je zonder Vista cd ook gewoon via bepaalde bronnen een niet zo legale widows downloaden, om deze daarna legaal te maken met je officiele licentie.
Let op dat je wel dezelfde versie download als waar je je licnetie voor hebt.

Verder je geheugen: welke specs heeft dat? Ik ben bang dat het te traag is :)
En wat wil je verder bereiken met je pc?

Ok, dus ik heb windows vista uit m'n winkelmandje gegooid, en heb nu dit. (bij databyte, een andere website dan ik aanvankelijk in gedachten had (azerty). Deze is redelijk wat goedkoper, iemand goede/slechte ervaringen met deze shop?)

1 x Intel Core 2 Quad Q9650 - 3.00GHz 1333MHz 2x6MB Cache LGA775 45nm € 232.99

1 x MB/P5Q SE PLUS - 775 PCI-E P45 ATX € 75.84

1 x CoolerMaster 590 € 49.54

1 x OCZ StealthXStream 600W € 54.69

1 x Samsung SE-S224Q/EUBN DVD+-R/RW/DL USB2 € 35.84

2 x Coolermaster 120mm Neon Led CaseFan blue € 10.28

Subtot: € 459.18
BTW: € 87.24
Totaal: € 546.42

Voeding is goed, maar wat ik me afvraag: waarom ga je voor de intel? AMD biedt dezelfde prestaties voor minder geld...

Mja misschien wel, maar ik zag ergens een video dat wanneer je de koeler van een intel processor afhaalt tijdens het gamen ( niet dat ik dat ooit zal doen xD), de intel het overleeft en de AMD doorbrandt. Intel lijkt mij gewoon betrouwbaarder, maar ja ik zal die keuze nog overwegen.

De intel overleeft dat ook niet. Dat is de grootste onzin die er bestaat.. Misschien 'verbrand' de intel pas bij 80 graden en AMD bij 75, maar als je een beetje verstand hebt van pc's snap je ook wel dat een processor nooit warmer dan 60 mag worden..

AMD is net zo betrouwbaar als Intel.
Nu hebben ze de Phenom II X3 en X4 uit, die processors hebben een bijzonder goede prijs-kwaliteitsverhouding (Phenom II X3 720, drie cores op2800 MHz, gebakken op 45nm net als Intel Q9550/9650 voor 130 euro), en het zijn de ultieme overklok-processors op de markt nu.

Laatst bewerkt:
Welke idioot haalt nu zijn koeler van zijn processor als de pc aanstaat?
En volgens mij hebben allebei beveilignen er tegen. Dus AMD is net zo veilig.
Overigens is het wel zo dat als je beveiligingen uitschakelt in de bios, dat dan de processor niet automatisch uitgeschakeld wordt bij oververhitting. Ik heb ergens gelezen dat je dit bij AMD in elk geval kan doen.
Maar die beveiliging staat standaard gewoon aan: dus dat uitschakelen doe je zelf.
Dus als je zelf de beveiliging uitschakelt EN je gaat lopen rommelen met de koeler terwijl de pc aan staat: ja dan krijg je gekke dingen.

Als je de uitlaat van je auto volstopt, dan krijg je ook problemen... :confused:

Maaruh: Ga je nu gamen met die pc of niet? Ik mis namelijk de videokaart!

ja duh xD
maar goed, ik zal de processor verwisselen door een Phenom II X4 955 BE AM3
inderdaad zelfs goedkoper, en een hogere kloksnelheid.

Ook het moederbord veranderen dan he :p

Is een AM3 processor, maar dat zou volgens mij moeten passen op een AM2+ mobo met DDR 2 werkgeheugen.
Uiteraard is een AM3 moederbord met DDR3 werkgeheugen ook een optie.

Neen, niet die voeding van 565W nemen. Ik neem aan dat het deze is:
http://www.azerty.nl/8-1073-53590/hkc-usp-5565-voeding-intern.html

Lees mijn voedingendraadje eens soor (zie handtekening).

Op een voeding moet je niet besparen.
Verder kan je zonder Vista cd ook gewoon via bepaalde bronnen een niet zo legale widows downloaden, om deze daarna legaal te maken met je officiele licentie.
Let op dat je wel dezelfde versie download als waar je je licnetie voor hebt.

Verder je geheugen: welke specs heeft dat? Ik ben bang dat het te traag is :)
En wat wil je verder bereiken met je pc?

Inderdaad het was die HKC. Heb toevallig je topic over voedingen gelezen en hem meteen daarna veranderd xD

Goed. Ik kom nu op dit uit. doen? http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[210544]=1&product[35578]=1&product[198869]=1
Zal dit allemaal bij elkaar passen? :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan