Nieuw Systeem,SATA schijf + kabel kortsluiting!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crash0t

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
11
Hallo,

ik heb 2 dagen geleden een nieuw systeem in elkaar gestoken :

CPU : P4 E8500 3.16Mhz
MOBO : Asus P5Q-E
PSU : Coolermaster Real Power M850 (850w dus)
VGA : ATI HD4870X2
RAM : OCZ 2x2Gb Reaper kit 1066mhz
HDD : 1TB Samsung Spinpoint F1
CPU COOLER : Thermaltake Big Typ 120VX

Vandaag wou ik mijn Seagate Barracuda SATA schijf van 500gb overzetten van mijn oude pc.
Ik neem dus de nieuwe SATA power cable uit de psu doos verbind deze zoals het hoort met de voeding en de schijf (modulaire kabels).
Na pc aan te zetten is de connector in brand gevlogen en heeft de power connector van mijn schijf goed beschadigd! -> http://img508.imageshack.us/my.php?image=nieuwe182uk9.jpg
Iemand een idee waarom dit is gebeurd en ik nog eventueel mijn schijf met data kan redden?
Alle reacties zijn welkom,alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Welkom bij de Helpmij!

Ik houd al enige tijd met smart jouw vraag in de gaten............... Ik ben zó benieuwd naar wat iemand als mogelijke oorzaak noemt............... Ik kan mij er namelijk zo 1,2,3 helemaal niets bij voorstellen.

Los van je vraag : ga je je stofzuiger ook middels de voeding van de pc gebruiken? (Gelet op de voeding die erin zit...? Die voeding is toereikend voor 8 hdd's en een SLI opstelling van 2 videokaarten, maar is m.i. zwaar overkill voor wat je nú opsomt aan hardware)

Door deze reply word ik automatisch in kennis gesteld als er iemand een (zinnige) oorzaak weet te noemen.
 
Laatst bewerkt:
Door deze reply word ik automatisch in kennis gesteld als er iemand een (zinnige) oorzaak weet te noemen.
Tip: klik op onderwerpopties -> abonneren :thumb:.

Wat betreft de hard disk, de metalen pinnetjes lijken ook het slachtoffer te zijn geworden, klopt dat?
 
Tip: klik op onderwerpopties -> abonneren :thumb:.

Wat betreft de hard disk, de metalen pinnetjes lijken ook het slachtoffer te zijn geworden, klopt dat?
Dank! (Weer wat geleerd over de Helpmij!)
 
Ja klopt, de pinnetjes waar de connector op komt zijn stuk.
Voor de rest ziet hij er nog ok uit...
En die voeding zou in principe perfect zijn werk moeten doen.
De videokaart die erin zit is gelijk aan twee kaarten in SLI of crossfire dus is zeker geen overkill.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, de pinnetjes waar de connector op komt zijn stuk.
Voor de rest ziet hij er nog ok uit...
En die voeding zou in principe perfect zijn werk moeten doen.
De videokaart die erin zit is gelijk aan twee kaarten in SLI of crossfire dus is zeker geen overkill.
Mogelijk een klein beetje overdreven, ik weet niet wie je heeft verteld dat je een dergelijke voeding nodig zou gaan hebben, ik hoop niet de winkelier ;)? (Zie vooral de woorden in het rood hieronder) M.a.w., een fórse overkill van zeker 250 Watt........................

Een voeding van 500 of met enige reserve, eentje van 550 of 600 Watt was meer dan voldoende geweest.

Dit monsterlijke geval zal ook zorgen voor een flinke energierekening. Tijdens het gamen verslurpt deze ene grafische kaart meer dan twee GeForce 8800GTX-kaarten en dat waren al geen zuinige beestjes. Gedurende een potje Call of Duty 4 maten we een totaal systeemverbruik van maar liefst 458 Watt (een gewone 4870 zorgt voor een totaalverbruik van ongeveer 320Watt). Hangen we rond in Windows Vista, dan zakt het verbruik terug naar 258Watt, nog maar zo’n 50Watt meer dan zijn kleine broer met enkele videochip.

Bron
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor :)
Minstens een voeding van 650W nodig en als je crossfire gaat met deze kaart minstens 1000W.
Staat zo duidelijk op de doos requirements en voor safe te spelen heb ik eentje van 850W genomen dus.
Ik denk dat ofwel de kabel beschadigd was of de connector van de schijf maar dat lijkt me onwaarschijnlijk want die kwam uit men andere pc en heeft altijd perfect gewerkt.
 
Ik ben toch een beetje bang dat het e.e.a. door de fabrikant wat wordt overschat. Zo'n fabrikant kan natuurlijk niet weten wat de koper allemaal in zijn systeem heeft zitten en gaat derhalve m.i. op "safe". Voor de geringe hoeveelheid hardware die jij hebt, zal het advies ongetwijfeld niet gelden. Lees voor de grap dit artikel eens door, met name natuurlijk het gedeelte over de voeding.
 
Laatst bewerkt:
Uit je foto kon ik niets halen, maar wat je zou kunnen proberen is een precies identieke schijf te kopen (echt: typenummer etc. moet exact overeenkomen).

Misschien kun je dan de printplaat + alles wat eraan hangt van die nieuwe harde schijf overzetten op de 'verbrande'. Hierbij kan het zijn dat er gesoldeerd moet worden, dus grote voorzichtigheid is geboden, en gebruik geen te zware soldeerbout.

Geen garanties natuurlijk, maar zo redde mijn bedrijf de inhoud van harde schijven waarvan de printplaat om welke reden dan ook de geest gegeven hadden.

Natuurlijk moet de motor van de schijf geen schade hebben opgelopen, en ook moet het luchtdichte deel rondom niet kapot zijn gegaan.

Succes,

Tijs.
 
Hallo nogmaals,

de printplaat moet te vervangen zijn heb ik vernomen.
Ik ben er vrij zeker van dat de data nog intact is.
Weet iemand of ik identiek dezelfde printplaat nodig heb?
Of mag dit van een andere SATA schijf zijn?


Bedankt!
 
De te vervangen en de vervangende controller moeten precies hetzelfde zijn. Dat had ik al geschreven.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Heb gisteren de printplaat vervangen en heb alle data terug :)
Gewoon met een torx paar schroefjes en klaar is kees.

Bedankt voor alle reacties en prettige feestdagen!
 
Fijn dat mijn tip geholpen heeft en dat je geen soldeerbout hebt hoeven gebruiken. :D

Graag nog even de vraag op opgelost zetten. Dat doe je door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag" (rechts onderaan deze webpagina).

Fijne feestdagen nog.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan