Nieuw systeem: xp opnieuw installeren, maar HDD niet formateren!??

Status
Niet open voor verdere reacties.

crulos

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2008
Beste lezer,

ik ga vandaag (eindelijk) mijn nieuwe systeem installeren.

Ik heb uit ervaring en forums dat het verstandig/noodzakelijk is om dat Windows opnieuw te installeren. Ik heb zelf windows xp.

Ik wil eigenlijk niet heel mijn schijf formateren, dus mijn vraag is:

Is het mogelijk om alles te laten staan en dan alleen Windows opnieuw te installeren.
Werkt alles dan nog naar behoren?
Is er ergens een overzicht te vinden van de stappen te nemen bij het installeren van een nieuw systeem (software/windows matig)?

De drivers wil ik verwijderen mbv drivercleaner.. en dan de nieuwe drivers installeren.
Goed programma?

Alvast bedankt.
mvg Thijs

Beetje onduidelijke vraag.
a. Nieuw systeem waar windows al reeds op staat?
b. Of nieuw systeem waarvan je je oude hd over hebt gezet?

In geval van a, niets aan doen en alleen maar updaten en je drivers updaten, en de software die gaat gebruiken installeren.

In geval van b, de belangrijke data ergens bewaren.
Formateren is de beste optie, je kan windows wel instaleren over de oude heen, waarbij je de oude rommel nog op je schijf hebt slingeren en niks van je bestaande oude software meer werkt.
Het systeem is dan nog steeds niet 100% stabiel en clean.

Beetje onduidelijke vraag.
a. Nieuw systeem waar windows al reeds op staat?
b. Of nieuw systeem waarvan je je oude hd over hebt gezet?

In geval van a, niets aan doen en alleen maar updaten en je drivers updaten, en de software die gaat gebruiken installeren.

In geval van b, de belangrijke data ergens bewaren.
Formateren is de beste optie, je kan windows wel instaleren over de oude heen, waarbij je de oude rommel nog op je schijf hebt slingeren en niks van je bestaande oude software meer werkt.
Het systeem is dan nog steeds niet 100% stabiel en clean.

Sorry voor de onduidelijkheid
Uiteraard de meest beroerde situatie: Oude HDD op een nieuw systeem. Situatie B dus.
Het probleem is, dat ik geen dvd brander heb (die het doet), geen geld heb om er meteen een te kopen en een bepaald aantal grote bestanden niet kwijt wil raken. Ik heb namelijk een groot spel gedownload op deze HDD, kon hem niet spelen op mijn oude systeem. Doe nu een upgrade om dat wel te kunnen, maar wil natuurlijk niet weer die 100 uur download opnieuw doen.

Kan ik deze niet op een andere, lege, patitie zetten en dan de rest wissen. Dus ongeinstalleerd en onuitgepakt. Daarnaast mijn Word bestanden ook opslaan op die patitie?
Kan dat? Werkt het dan wel weer correct als ik het opnieuw installeer?

mvg Thijs

Je kan die data inderdaad op een andere partitie parkeren. dit is geen probleem.
Daarna kan je windows opnieuw instaleren op een andere partitie dan waar je je data hebt geparkeerd.
Alleen zoals eerder aangegeven, je zal al je software en drivers opnieuw moeten instaleren.
De eerder weggezette data op die ander partitie is dan normaal weer bruikbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan