Nieuw systeempje - SATA?

Status
Niet open voor verdere reacties.

joram

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2002
Hoi iedereen

Ik ben van plan van een nieuw systeempje in mekaar te zetten, samen met een vriend. Ik heb al het lijstje opgesteld wat ik wil kopen. (Zie bijlage voor de lijst) Ik heb echter enkele vragen. Kunnen jullie eerst en vooral eens nakijken of alles wel in orde en compatibe is. Niet op de videokaart letten, het is als wijzing op de prijs, ik zou dat model in AGP moeten hebben. Zouden jullie ook even njullie bedenkingen / commentaren kunnen posten?

Op dat k8N mobo heb ik SATA ondersteuning. Wat ik wil doen is die 200GB hdd op SATA aansluiten en de dvdroms op IDE. Wat denken julllie? Is het nodig dat ik die dvdroms ook op SATA aansluiten, of is dat niet mogelijk / overbodig.

Bedankt!
Joram

Bijlagen

• pc.jpg
    pc.jpg
    42,2 KB · Weergaven: 41
Dat is niet eens mogelijk, tenzij je een SATA DVD drive hebt. Anders gaat het gewoon via een IDE kabeltje.

Wordt het een socket 939 of 754?

Ziet er goed uit! :thumb:

//Edit: Ik zie wel veel dingen die bij verschillende webshops veel goedkoper kunnen. Bijv. een floppy drive voor €20? :eek: Je hebt ze al voor 6,95. Ook het geheugen vind ik wat aan de hoge kant (kan het al voor 160 krijgen), of is het speciaal geheugen?

Zijn het dan S-ATA DVD-drives? Zo niet, dan kan het niet. Maar het schijnt zowiezo voor DVD-drives niet veel uit te maken.

Socket 754 Is het de moeite om een pci express bordje te nemen (maar dan moet ik wel elders op besparen... jullie advies?) of is dat onbetaalbaar?

Greetz

Geplaatst door Dick Borstlap
Maar het schijnt zowiezo voor DVD-drives niet veel uit te maken.

Voor hdd's ook niet echt hoor. Tenzij je raid gaat draaien, dan is het verschil soms wel te merken.

//edit:

@ Joram PCI-E bordjes voor AMD zijn er nog amper. Of je moet al voor NFORCE 4 gaan, maar die heeft weer socket 939... Ook is er geen prestatieverschil (nog niet) tussen AGP en PCI-E. Als de kaarten de echte bandbreedte van PCI-E gaan gebruiken zul je wel verschil merken.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door T._de_vries

Voor hdd's ook niet echt hoor. Tenzij je raid gaat draaien, dan is het verschil soms wel te merken.
Ah de kabels moeten netjes liggen, het is dan ook een mooie kast :cool:

En wat bedoel je daar precies mee?

PS: Lees ook even mijn edits als je dat nog niet gedaan hebt. ;) :)

Geplaatst door joram
Socket 754 Is het de moeite om een pci express bordje te nemen (maar dan moet ik wel elders op besparen... jullie advies?) of is dat onbetaalbaar?

Greetz
Je kan beter S939 nemen, dit ivm toekomstige upgrades (er komen geen top s754-processors meer uit), je kan gebruik maken van dual-channel geheugen (of hoe dit ook heet), wat je systeem ook weer sneller maakt.
Als 3e bestaan er voor de s939 ook pci-e moederborden.
Deze zijn weer handig als je ooit je videokaart wil upgraden.

Nieuwe videokaarten zullen voor de pci-e worden ontwikkeld. Voorlopig zijn die nog niet veel beter als de agp, maar dat zal over bijv 1,5 jaar wel anders zijn.

Geplaatst door Dick Borstlap
Precies! Met S-ATA mis je de ellende (!) van IDE-kabels.

Je hebt ook mooie rounded ide kabels.

24-24G.JPG

Zo zien ze er dus uit. Ook niet slecht dacht ik zo.

ze blijven wel wat groter/logger als de sata-kabels.
Ik heb die kabel zelf overigens, het scheelt zeker wel wat tov die oude/normale ide-kabels.

Sata is nu alleen zo'n beetje even duur als de ide-disk.

Alleen zijn er haast geen sata-dvdroms te koop, dus je moet toch 1 ide-kabel gebruiken.

Geplaatst door marsmannetje
Alleen zijn er haast geen sata-dvdroms te koop, dus je moet toch 1 ide-kabel gebruiken.
Plextor heeft er een en die is erg goed.
Sorryyyyyyyyyy, ik zie 'nu' pas je het over ROM hebt. Dus ik heb niks gezegd. :o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan