Nieuwe 2.1 speakers, wat betekenen al die cijfertjes?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thiemo

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2011
Hallo,

Ik ben op zoek naar nieuwe speakers, 2.1 om precies te zijn.
Ik heb hier van die enorm oude Compaq UBL Pro speakers staan, op zich fijne dingen, maar niet als je iets met veel bass of dergelijke wil afspelen.
Daarom ben ik op zoek naar nieuwe speakers, die een tamelijk kleine kamer kunnen voorzien van mooi geluid en goeie bass (dat je de trillingen duidelijk voelt).
Ik heb wat rondgezocht en stuitte op vele speakers, niet wetende welke nou beter is.
Er staat altijd deze gegevens bij, bijv.: 30W RMS
En ook gegevens als:
- Frequentiebereik
- KHZ, THD

Ik ben helemaal niet thuis in de muziekinstallaties, maar zou toch een goede willen.

Heeft iemand tips voor speakers die een kleine kamer kunnen vullen met mooi geluid en goede bass voor niet al te veel geld?

Bij voorbaat dank.

Groeten,

Thiemo

je moet kijken naar het RMS vermogen (Root Mean Square) dit is je effectieve vermogen van je speaker....
een speaker kan bijvoorbeeld hebben.. 400 Watt RMS en een maximaal vermogen van 1200 Watt
Wat je dus gaat horen en waar je dus wat aan hebt is het RMS (400 Watt dus)...

B klasse speakers adverteren vaak met hoge vermogens.. speakers met 2000 Watt.. wat achteraf maar 200 Watt RMS vermogen blijkt te zijn.
A klasse speakers adverteren met 'maar' 300 Watt, maar dit is dan wel 300 Watt RMS.. en in verhouding dus beter dan de speaker met 2000 Watt max..

Wat ik hier als voorbeeld neem is bijvoorbeeld een auto subwoofer, daar word met deze vermogens gewerkt.. maar het MAX en RMS principe is precies hetzelfde :)

Als je voor een 5.1 (5 speakers en 1 subwoofer) wilt gaan is dit een mooie set voor heel weinig geld
http://www.alternate.nl/html/product/Logitech/Surround_Sound_Speakers_Z506/409180/

Voor een 2.1 is dit wel een mooie set.
http://www.alternate.nl/html/product/Logitech/Z523/135919/

Succes!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan