Nieuwe chromebook kan genn WiFi netwerken zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

lionlake

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2008
Ik heb laatst een prachtige chromebook aangeschaft via ebay(verkoper zat in Engeland) van dit type: http://nl.hardware.info/productinfo/156775/samsung-chromebook-xe500c21-h01uk

Nu wilde ik vol enthousiasme dat ding gaan gebruiken om er na een paar seconden achter te komen dat ik vast zit bij het first setup screen van chrome. Hij moet per se internet hebben om alles te kunnen gaan configureren, maar hij kan ons WiFi netwerk thuis niet zien. Andere laptops en telefoons in huis kunnen het WiFi netwerk wel gewoon zien en ermee verbinden, maar mijn chromebook kan momenteel geen van beiden.
Mijn router is het volgende model: CISCO Linksys E2000. Is er een manier waarop ik toch met internet kan verbinden met mijn chromebook? Wellicht is het toch iets in de router instellingen?

Zo een paar zaken die mogelijk iets met je probleem te maken hebben:
a. Heb je in de Wireless (WLAN) > Basic Wireless Settings wellicht 5 Ghz ingesteld ipv. 2.4 Ghz? Indien ja, dan kan het zijn dat je apparaat alleen met de 2.4 Ghz frequentie overweg kan.
b. Heb je hem ingesteld op "Wireless N-only" in dezelfde sectie van a.? Indien ja, dan kan het zijn dat je apparaat alleen 802.11g ondersteunt.
c. Heb je een draadloos kanaalnummer ingesteld dat hoger is dan 11? Indien ja, dan kan het zijn dat het eigenlijk een Amerikaans apparaat is, en die kunnen maar tot kanaalnummer 11.
d. Wellicht (niet waarschijnlijk, maar toch maar even gemeld): Heb je MAC-filtering aangezet in de router? Wireless (WLAN) > Wireless MAC Filter
Indien aangezet, zet die UIT.

Succes,

Tijs.

Ontzettend bedankt voor je goede tips. Ik heb alles even nagelopen:
a. ik heb de frequentie momenteel op 2.4 GHz staan
b. De network mode staat momenteel op 'Mixed'
c. Het Channel staat nu op 'Auto'
d. de MAC filter staat inderdaad al uit

Dit zijn momenteel alle settings. Ik heb de SSID even doorgekrast.
Router settings.PNG

Maar mijn chromebook ziet nog steeds geen WiFi netwerken. Het gekke is ook dat er in de buurt 3 andere netwerken zijn, die andere laptops allemaal wel zien maar de chromebook niet.

Zou het misschien ook iets kunnen zijn met de beveiliging van het netwerk? Ik heb het momenteel beveiligd met WPA2 Personal.

Dit zijn de compatible network types:

Your Chrome device can connect to the following types of networks:

Standards: 802.11 a/b/g/n
Security: WEP, WPA-PSK, WPA-Enterprise

Laatst bewerkt:
a. Je zou updates kunnen proberen van de software op de chromebook
b. hier worden wifi instellingen genoemd die (op een ander type Linksys) goed werken i.c.m. een chromebook. Test daar eens mee:
Bad configurations summary:
802.11n mixed/WPA/AES
802.11n mixed/WPA2/AES
802.11n mixed/Open

Good configurations summary:
802.11n mixed/WPA2/TKIP
802.11g/b/WPA2/AES

Tijs.

a. Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen, ik kan namelijk niet verder dan het eerste startup scherm waar ik praktisch niks anders kan dan een taal selecteren en een wifi netwerk

b. ik begrijp niet helemaal wat ik moet doen en hoe de router instellingen moeten zijn. Wat is bijvoorbeeld TKIP en AES?

Uitleg over tkip en aes kun je op wikipedia etc. halen.
Overigens zie ik in de handleiding geen optie m.b.t. tkip en aes in de Linksys E2000...

MAAR deze instellingen doen weinig (realiseer ik me) voor het herkennen van het netwerk. De specificaties van de chromebook (jouw link in de eerste posting) geeft aan dat alleen 802.11n zou worden ondersteund.
Experimenteer eens met Wireless (WLAN) > Basic Wireless Settings => Wireless N-only
PS: Doe dat wel vanaf een laptop/pc die zelf ook 802.11n ondersteunt, anders kun je daarna alleen bedraad nog bij de routerconfiguratie komen.

En verder: Je kunt ook nog experimenteren met een vast kanaalnummer ipv. Auto. Kies een kanaalnummer dat kleiner is of gelijk aan 11, dus stel niet 12 of 13 in (zie punt c. in mijn eerste posting waarom).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb alles geprobeerd wat je hebt voorgesteld, maar helaas heeft het mijn probleem niet opgelost. Ik heb google/samsung en de persoon van wie ik het heb gekocht al gemaild met een beschrijving van het probleem. Ik hoop dat zij mij verder kunnen helpen...

Ontzettend bedankt voor je hulp Tijs!

volgens de specs heeft dat toestel ook een lan-interface. Waarom probeer je het niet eens met een ethernet kabel tss de linksys en de chromebook? Om tenminste door dat setup scherm te geraken.
Correctie als ik naar de aansluitingen kijk. Zat die usb-lan adapter erbij?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan