Nieuwe computer blaast enorm

Status
Niet open voor verdere reacties.

roylabruyere1

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2015
Beste mensen,

Vanmiddag mijn nieuwe PC mogen ontvangen. Enorm blij mee en hij werkt ook zeer goed.
Een groot nadeel is dat zodra ik een programma opstart enorm begint te blazen. Dit blijft ook doorgaan. Kan me nauwelijks voorstellen dat een computer die net nieuw is zoveel moeite heeft met koelen? Ik heb ergens op internet iets gezien over BIOS instellingen, misschien dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt,

Roy

PS. Mijn specificaties:
AMD - 4300 4x3,8 Ghz
Nvidia 960 GTX
8 GB RAM
ASROCK 960GM-VGS3 FX (moederbord?)

Als je de PC opstart druk dan de hele tijd op F1, F2, F10, DELETE of ESC. Zo kom je meestal in de bios. Als je daarin bent kun je de fan instellingen vinden. Zijn je fans 3-pins in plaats van 4-pins, dan is er niks aan te doen helaas.

Er is een mogelijkheid dat de koeler niet goed gemonteerd is of er iets anders fout is gegaan. Heb je al contact opgenomen met de winkel?

Ook een goed idee om voor de zekerheid de temperaturen te controleren. Bijvoorbeeld met bijvoorbeeld Speccy
Mvg Leo

Hier de foto:
dc8382963d391e192cd7353ad5d8fc85.jpg

Ik heb er echt geen idee van voor de rest vind het zo vreemd. Als jullie het ook vreemd vinden ga ik morgen zeker even contact opnemen. Maar misschien is er iets wat ik nu kan doen?

Als ik een spel opstart. Cities Skylines in dit geval komt er het volgende uit: (Let wel dit is direct al dus na 1 minuut spelen)

Naamloos.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Processor blijft netjes koel, je videokaart niet. Ik weet zeker dat het lawaai daar vanaf komt.

Standaard als ik alleen al op internet zit wordt ie 45 graden, en bij gaming gelijk al naar de 80. Dit klopt echt niet. Ik ga morgen contact met de winkel opnemen..

Bedankt voor het antwoord, ik ben nu alle drivers en updates aan het binnenhalen. Hopen dat het iets werkt.

Kijk naar het antwoord op het andere forum, stel de CPU fan in de bios in voor het geluid daarvan.

Airflow in die kast verbeteren voor de koeling van de videokaart.

Laatst bewerkt:
Oké, weet nog niet zo goed waar ik moet kijken ben er niet echt bekend mee maar mijn instellingen staan nu zo:

IMAG1837.jpg

IMAG1838.jpg

Test het uit, die temp target staat wel goed zo, je zou hem nog iets kunnen verhogen, gaat de fan later harder draaien.
De standaardsnelheid van de fan kun je ook nog aanpassen, die staat nu op 9 maar kan lager.

Indien je ook een case fan hebt (hopelijk wel want de airflow is niet best), die is ook regelbaar.

De Case fan instellingen kan ik niet vinden.
Het probleem blijft, misschien moet ik er een andere koeling inzetten?

Dan maar eerst ontdekken welke fan op max staat.
Kijk eens naar je eerste eigen foto, daar staat toch echt "chassis fan settings".

Zoals ik al zei: ik verdenk de videokaart gezien de 80 graden na 1 minuut in-game....

Ik sluit me geheel bij de laatste spreker aan.
De fan gaat niet voor niets op vol, de GPU wordt gewoon te heet.
Airflow verbeteren kan mogelijk iets helpen, maar dat hoort door de leverancier uitgevoerd te worden.
Drivers updaten zou kunnen helpen, daar dit de efficiëntie van het energieverbruik van de GPU kan verbeteren. Die drivers zouden door de leverancier geïnstalleerd moeten zijn (of heb je zelf Windows geïnstalleerd)?. Verbetering is dus niet echt te verwachten.
Wanneer de drivers geen verschil maken, pc RMA terug naar de leverancier als garantiegeval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan