Nieuwe computer/ nieuwe onderdelen max 800 euro

• Onderwerp starter Onderwerp starter Koga
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Koga

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2012
:este,

Ik heb een zeven jaar oude computer en wil eea updaten, danwel een nieuwe computer kopen. De kast is van Asus en bevalt eigenlijk nogwel net als de optische schijven, de cardreader en mijn scherm(en) etc.
Processor en moederboard is allemaal erg verouderd (pentium 4 , Asustek P5GD1-VM).

Wat is nu verstandig om te doen? In deze kast een aantal onderdelen vervangen, of een hele nieuwe kast kopen.

Gebruik: vooral muziek (streamen), video (lichte bewerking), foto's, internet.

Wie heeft er tips? Welke informatie is er nog nodig?

Afhankelijk van wat voor behuizing het is kan je daar gewoon nieuwe onderdelen in plaatsen, denk er wel aan dat je dit zelf moet doen of iemand waarschijnlijk ervoor moet betalen (tenzij je een handige ICT oom ofzo hebt).
De P5GD1-VM (Heb m als data server) is een uATX moederbord, dus ieder ander uATX moederbord zal erin passen, maar voor de diepte en andere formaten moeten we hier toch even weten welke behuizing het is, staat er ergens op de behuizing een stikker met Asus en daarachter een vaag nummer ofzo?

De kast en eventueel voeding zijn mogelijk nog wel te gebruiken. Voor de genoemde taken voldoen bijna alle basis computers

Geen sticker op de kast. Ik heb de kast wel even opgemeten.

Hoogte: 43 cm, diepte 43 cm, breedte 18,5 cm

Beste kun je dan even in de kast kijken. De afmetingen an sich komen overeen met een standaard midi-tower waar alle formfactors in kunnen. Echter voor de door je gestelde voorwaarden voldoen ook de meeste micro-atx borden wel

In de kast zijn geen nummers te vinden, althans geen nummers die op internet enige hit opleveren.

Wellicht nog interessant is de voeding: asus atx-350F1-H

Onderdelen

Ik heb inmiddels eea uitgezocht en ben op deze configuratie gekomen. Graag jullie deskundige oordeel of het bij elkaar past, of ik de huidige onderdelen kan behouden en of ik iets over het hoofd zie.

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B558961%5D=1&product%5B2188%5D=1&product%5B230587%5D=1&product%5B496883%5D=1&product%5B496906%5D=1&product%5B404841%5D=1&product%5B2282%5D=1&product%5B4491%5D=1&product%5B361602%5D=1&product%5B475564%5D=1&product%5B555633% 7yta5y6a 5D=1

In principe is er niets mis met deze configuratie. Bedenk echter wel dat die overgequalificeerd is voor wat je wil doen. Voor licht gebruik zoals aangegeven in je startpost is het nogal overkill. Als je niet gaat overclocken kun je toe met veel goedkoper moederbord, koeling en processor, zonder verlies van prestaties.

@ Wampier: ik ga niet overklokken, maar wil wel graag een computer waar ik weer een flinke tijd mee vooruit kan. Wat zou jij anders doen?

Ik dat je geen videokaart in je configuratie hebt en er ook geen gaat hergebruiken. Wat is je motivatie hierachter? Ik denk dat je voor lichte videobewerking wel een budget-kaartje moet hebben.

Zoals ik al aangaf is er niet mis met je concept. Je hebt echter overclock onderdelen geselecteerd. Kort door de bocht kun je prima uit met een i3. Of zelfs een amd fusion APU. Dit is flink goedkoper dan je huidige samenstelling en voldoet aan je huidige eisen.

Als je toch voor een i5 wil gaan om wat meer ruimte te houden kan dat prima met de meegeleverde koeler. Ook een basisbord met een h77 chipset van 70 euro zal (waarschijnlijk) voeldoen aan al je eisen. Een goedkopere 3470 i5 van 180 euro bespaar je ook weer 25 op de cpu. Al met al bespaar je dan 100 euro zonder dat je pc echt langzamer wordt.

Een goede videokaart is altijd handig om te hebben. Als je die 100 euro besteed aan een videokaart ben je ook qua grafisch gebruik ingedekt voor de toekomst

Zoals ik al aangaf is er niet mis met je concept. Je hebt echter overclock onderdelen geselecteerd. Kort door de bocht kun je prima uit met een i3. Of zelfs een amd fusion APU. Dit is flink goedkoper dan je huidige samenstelling en voldoet aan je huidige eisen.

Als je toch voor een i5 wil gaan om wat meer ruimte te houden kan dat prima met de meegeleverde koeler. Ook een basisbord met een h77 chipset van 70 euro zal (waarschijnlijk) voeldoen aan al je eisen. Een goedkopere 3470 i5 van 180 euro bespaar je ook weer 25 op de cpu. Al met al bespaar je dan 100 euro zonder dat je pc echt langzamer wordt.

Een goede videokaart is altijd handig om te hebben. Als je die 100 euro besteed aan een videokaart ben je ook qua grafisch gebruik ingedekt voor de toekomst
Als er in deze configuratie €100 budget is voor de grafische kaart zou ik gelijk voor een HD 7770 kiezen.

Verder kan je die 840 pro series SSD wel weglaten, die is wel erg snel. Met een 830 series/Crucial m4 zal je stukken minder betalen maar je zal bijna niets merken van het verschil.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan