Nieuwe computeronderdelen �900,-

Status
Niet open voor verdere reacties.

JepserC

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2009
Hallo,

Ik ben van plan om een aantal onderdelen te veranderen van mijn systeem. Ik zou graag de nieuwste spellen op de hoogste instellingen willen kunnen spelen en daarvoor zijn de meeste onderdelen van mijn systeem verouderd.

De videokaart die ik nu heb kan nog wel een tijdje mee (namelijk de 4890). Verder heb ik een antec 900 kast, een Samsung F1 1TB hardeschijf en een SH-2233B cd-rom speler die ook nog goed is lijkt me. Ik weet niet of het verstandig is om mijn F1 te upgraden naar een F3, ik zou het wel jammer vinden, omdat ik dan alles verlies wat ik op deze computer heb staan, maar aan de andere kant kan ik binnekort toch net zo goed op windows 7 overstappen (ik heb er nu nog vista op staan), dus wanneer ik dat doe ben ik toch alles kwijt.

De onderdelen die ik wil veranderen zijn mijn AM2+ moederbord, mijn Phenom 2 X4 940 processor en mijn 4 GB DDR2 kingston geheugen. Daarnaast lijkt me een andere voeding ook nodig, omdat ik met de 500W. voeding die ik er nu in heb zitten niet genoeg zal hebben voor de onderdelen die ik erin wil doen. Ook zou ik een aparte koeler voor mijn processor willen hebben, omdat ik wil overklokken. Mijn budget is rond de 900 euro.

Ik weet bijna zeker dat ik als processor de i7 950 wil hebben, die heeft Intel namelijk pas sterk in prijs verlaagt en is nu nog maar een beetje duurder als de 930. Dit lijkt me dus een slimme aankoop. Daarbij zoek ik nog voor een 1366 moederbord dus en 6 GB geheugen (voor tripple channel). Voor een moederbord en geheugen heb ik mijn keuze nog niet gemaakt. Ik ben niet van plan om 2 videokaarten in de toekomst te plaatsen in crossfire, maar ik zou me kunnen bedenken dus 2 sloten zou ik wel kunnen gebruiken. Ik ben van plan om ongeveer tegen het einde van het jaar of begin volgend jaar een nieuwe videokaart aan te schaffen. Ik heb nog geen idee wat voor een geheugen ik zal kopen. Als koeler denk ik dat ik de mugen 2 pak.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Laatst bewerkt:
Als je toch gaat overklokken snap ik niet dat je een I7 950 pakt.
Bv de I7 930 is idem aan de 950 en klokt net zo goed over. Bespaard je weer 25,-

dit iets?
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...304471]=1&product[306065]=1&product[258742]=1

-I7 930 => eenvouding overklokbaar
-Mobo ASUS P6T=> 16x/16x SLI EN Crossfire support!
!!! Dus je bent niet type gebonden !!
-OCz 6 GB ddr3 geheugen
-Cooler master 750W => heeft 4 maal 6+2 pci-e connectoren, makkelijk voor crossfire/sli.
-Thermalright Ultra Extreme CPU koeler => koelt goed en mogenlijkheid 2 maal een 120mm fan te plaatsen.
-Goede 120MM Fan voor op de koeler

Totaal plaatje 771,-

als ik jou was zou ik die videokaart verkopen die is nog wat geld waard
en met dat geld een HD5870 of GTX480 kopen

Als je toch gaat overklokken snap ik niet dat je een I7 950 pakt.
Bv de I7 930 is idem aan de 950 en klokt net zo goed over. Bespaard je weer 25,-

dit iets?
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...304471]=1&product[306065]=1&product[258742]=1

-I7 930 => eenvouding overklokbaar
-Mobo ASUS P6T=> 16x/16x SLI EN Crossfire support!
!!! Dus je bent niet type gebonden !!
-OCz 6 GB ddr3 geheugen
-Cooler master 750W => heeft 4 maal 6+2 pci-e connectoren, makkelijk voor crossfire/sli.
-Thermalright Ultra Extreme CPU koeler => koelt goed en mogenlijkheid 2 maal een 120mm fan te plaatsen.
-Goede 120MM Fan voor op de koeler

Totaal plaatje 771,-

Heel erg bedankt voor je reactie, ziet er goed uit! :D

Ik dacht alleen dat ik beter de i7 950 kon kiezen, omdat deze een paar dagen geleden voor bijna 50% in prijs gezakt is en is het dan niet zonde om dan nog voor de 930 te gaan terwijl ik voor €25,- de 950 heb? Is het verschil tussen de twee alleen de standaard mhz of nog iets anders?

Is het verschil tussen 1333 mhz en 1600 mhz voor het geheugen trouwens groot (in prestaties voor spellen)?

De voeding, het moederbord en de koelers zien er helemaal goed uit en heb ik geen vragen over :thumb:

als ik jou was zou ik die videokaart verkopen die is nog wat geld waard
en met dat geld een HD5870 of GTX480 kopen

Dat is een zeer goed idee, ik zou alleen niet weten waar ik zo'n videokaart zou kunnen verkopen. :)
Marktplaats? :confused: Geen idee of daar vraag naar is daar.

De i7 930 en de i7 950 zijn het zelfde alleen ligt bij de 950 de kloksnelheid iets hoger.
http://www.intel.com/products/services/emea/nld/processor/corei7/specifications.htm

Ok de 950 heeft een multiplier van 23 ipv de optionele 21 bij de 930.
Dit kan theoretisch een betere overklok geven (afhankelijk van de batch, type ect)
DIt scheelt alleen bij extreme overkloks. Dus ik weet niet hoever je wiolt gaan.

Het verschil met gamen tussen 1333 en 1600 merkt je amper. Tuurlijk is 1600 wel ietsje sneller maarja
meestal ook iets duurder.

Je videokaart kun je verkopen bv hier op helpmij => aangeboden / gezocht topic
Of op marktplaats/spearders/tweakers ect.
Maar daar krijg je niet zo denderend veel meer voor.

Ik heb nog eens gekeken wat de prijs van de 4890 nu is en dat is een heel stuk lager dan waar ik hem voor gekocht heb een jaar geleden. Van 212 euro naar 110 euro. Als ik hem dan tweedehands verkoop krijg ik er denk ik niet meer dan 75 euro voor en dat vind ik een beetje zonde voor een kaart die ongeveer gelijk is kwa prestaties aan de 5830.

Het enige waar ik nog over twijfel is het geheugen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar http://azerty.nl/8-749-102031/ocz-gold-xtc-triple-channel-ki.html op 1333 mhz. en http://azerty.nl/8-750-102036/ocz-gold-xtc-triple-channel-ki.html op 1600 mhz. is het prijsverschil toch vrij groot. Ik wil niet graag dat het geheugen de bottleneck van mijn computer is, maar blijkbaar is het verschil met gamen dus niet zo groot.

Ik weet niet of het zonde is om voor het goedkopere geheugen te gaan terwijl ik nog geld overhoud, of om voor het duurdere te gaan zodat ik net onder mijn budget uit kom. Bij welke dingen merk je het verschil tussen 1333 mhz. en 1600 mhz. goed op de computer?

Het "grote" verschil merk je meer met renderen / 2d bewerkingen ect.
Eigenlijk niet of amper tijdens gamen.

Je geheugen zal absoluut geen bottleneck worden, dat kon " vroeger" wel eens het geval zijn bij 775 cpu's.
De verhoudingen liggen anders H ier had je bv een multiplier van waardoor je de FSB erg hoog moest draaien om aan een hoge klokfrequentie te komen.
Even een voorbeeldje.
Als je een socket 775 cpu had met een multiplier van 9 en je wilt je cpu op bv 3,8Ghz laten draaien.
Dan draait je bus op 422Mhx => en je geheugen (1:1) op 844MHz. waardoor het geheugen vaak de bottleneck ging vormen.

Pak je een i7 en je wilt op 3,8Ghz met een multiplier van 21 dan draait je bus op 180mhz.
Hierdoor kun je lekekr in je bios spelen om de juiste geheugen snelheid te kiezen. 1333 vormt hier geen bottleneck.
Je verandert heel eenvoudig de verhouding. tussen bus snelheid / geheugen snelheid.

Het is natuurlijk wel zo dat je dat geld in je grafische kaart kan steken, maar aan de andere kant scheelt het " maar" 30,-
(Tevens wel op de levertijd letten. Jou 1600Mhz geheugen heeft een levertijd langer als 10 werkdagen, dat is dus ruim 2 weken)

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb mijn keuze gemaakt, het word namelijk die van 1333 mhz. Als het inderdaad maar zo weinig verschil maakt dan ben ik niet bereid daar zo lang op te wachten en het geld kan ik later gebruiken voor een nieuwe videokaart zoals je al zei. :)

Ik ben in November jarig, dus met dat geld erbij + wat ik nog overhoud kan ik me een goede kaart uitzoeken. Ik heb ook gehoord dat binnekort de 6000 serie uitkomt.

Bedankt voor je hulp, ik ga de onderdelen straks bestellen. :thumb:

kijk naar de GTX460 zwaar (800Mhz) overclocke versies, die zijn sneller als de HD5850 en gaan soms nog over de HD5870 heen

Dat zal erg meevallen,

De standaard GTX460 1GB presteert tussen de 5830 en de 5850 in.
De Overklokte versies zullen misschien de 5850 evenaren, maar komen zeker niet in de buurt van de 5870.
En zo heb je natuurlijk ook overgeklokte versies van de 5830 en 5850.

Maar als de TS een andere kaart wilt is de stap van 4890 naar de gtx460 / 5850 niet echt groot. Zonde van het geld imo
Dan zou ik eerder naar de GTX480/5870/5970 gaan.

Of gewoon een 2de 4890 aanschaffen en dan crossfire gaan draaien.
2de hands kaartje kost rond de 75,- en een 4890 crossfire presteert ongeveer (iets langzamer) als een 5870.

Edit:
In de wandelgangen gonst het dat ATI eind het jaar met de 6000 serie komt.
Dan zullen de 5000 serie prijzen zakken
De kaarten zullen dan geen ATI heten maar AMD...Ati was al enige tijd overgenomen door AMD en gaat met de nieuwe serie ook het merk naampje AMD dragen.

Laatst bewerkt:
Dat zal erg meevallen,

De standaard GTX460 1GB presteert tussen de 5830 en de 5850 in.
De Overklokte versies zullen misschien de 5850 evenaren, maar komen zeker niet in de buurt van de 5870.
En zo heb je natuurlijk ook overgeklokte versies van de 5830 en 5850.

Maar als de TS een andere kaart wilt is de stap van 4890 naar de gtx460 / 5850 niet echt groot. Zonde van het geld imo
Dan zou ik eerder naar de GTX480/5870/5970 gaan.

Of gewoon een 2de 4890 aanschaffen en dan crossfire gaan draaien.
2de hands kaartje kost rond de 75,- en een 4890 crossfire presteert ongeveer (iets langzamer) als een 5870.

Edit:
In de wandelgangen gonst het dat ATI eind het jaar met de 6000 serie komt.
Dan zullen de 5000 serie prijzen zakken
De kaarten zullen dan geen ATI heten maar AMD...Ati was al enige tijd overgenomen door AMD en gaat met de nieuwe serie ook het merk naampje AMD dragen.

Ik ben inderdaad van plan te wachten op nieuwe kaarten, zodat de overstap van mijn 4890 wat groter is. Heel handig dat het moederbord wat je voor mij hebt uitgezocht sli en crossfire kan draaien, mocht ik dat ooit van plan zijn. Dan hoef ik me ook geen zorgen te maken welke kaart ik koop als ik hier later gebruik van wil maken. ;)

Ik weet niet of Ati (wat straks dus ook Amd zal zijn) dan nog steeds voor ligt kwa grafische kaarten. Als de Nvidia kaarten dan beter zijn kan ik gewoon daarvoor kiezen. Je zal je afbeelding dan wel moeten veranderen, Mukkel. :P

Het Asus P6T moederbord is helaas niet meer leverbaar, meer dan 10 werkdagen. :(

Weet je misschien een goed alternatief?

euh de nieuwe P6T deluxe V2
http://azerty.nl/8-844-196098/asus-p6t-deluxe-v2-moederbor.html?tab=tech_specs
Hardwarefuncties NVIDIA SLI technologie-ondersteuning, , ondersteuning van ATI CrossFireX-technologie, Intel Extreme

De P6T deluxe V1 ;) http://azerty.nl/8-844-281713/-demo-asus-p6t-deluxe-moederbord.html?tab=tech_specs
Ik zie trouwens net dat dit een demo product is geweest, maar zit gewoon garantie op (neem ik aan)

Laat je niet verkijken tussen V1 en V2, de bordjes zijn precies het zelfde, alleen heeft V1 ook de mogenlijkheid op SAS schijven aan te sluiten. Dit wilde ASUS klanten / members niet. Want dit wordt weinig gebruikt en maakt de productie duurder.
Daarom is er kort na V1 de V2 gekomen, met als enig verschil => GEEN sas support.
Eigenlijk een Downgrade om de klanten te vreden te houden en pruductie goedkoper.

Zelf heb ik ook de V1 versie

Laatst bewerkt:
euh de nieuwe P6T deluxe V2
http://azerty.nl/8-844-196098/asus-p6t-deluxe-v2-moederbor.html?tab=tech_specs
Hardwarefuncties NVIDIA SLI technologie-ondersteuning, , ondersteuning van ATI CrossFireX-technologie, Intel Extreme

De P6T deluxe V1 ;) http://azerty.nl/8-844-281713/-demo-asus-p6t-deluxe-moederbord.html?tab=tech_specs
Ik zie trouwens net dat dit een demo product is geweest, maar zit gewoon garantie op (neem ik aan)

Laat je niet verkijken tussen V1 en V2, de bordjes zijn precies het zelfde, alleen heeft V1 ook de mogenlijkheid op SAS schijven aan te sluiten. Dit wilde ASUS klanten / members niet. Want dit wordt weinig gebruikt en maakt de productie duurder.
Daarom is er kort na V1 de V2 gekomen, met als enig verschil => GEEN sas support.
Eigenlijk een Downgrade om de klanten te vreden te houden en pruductie goedkoper.

Zelf heb ik ook de V1 versie

Is de p6t deluxe V1 alleen zoveel goedkoper, omdat het een demoproduct is? Hij is namelijk 65 euro goedkoper dan V2 en zelfs 70 euro goedkoper dan het moederbord wat je me eerst aanraadde.

Het product heeft wel beperkte garantie. 6 maanden in de plaats van 36.

Edit: De i7 950 processor is van 300 euro naar 288 euro gegaan :)

Edit 2: Ik kom er net achter dat de voeding nu ook niet meer leverbaar is, misschien is het beter om te wachten dan op het moederbord wat ik eerst had en de voeding. :(

Laatst bewerkt:
Ja hij is inderdaad zo goedkoop omdat het een demo is, je weet niet hoelang hij al gedraait heeft, overgeklokt ect.
6 maanden garantie is aan de magere kant. Dan zou ik wat extra geld uitgeven en een nieuwe pakken.

Dan de nieuwe V2 :) => V1 wordt niet meer gemaakt.

Edit of ook wachten met de voeding :) en deze gelijk bestellen als je een nieuwe graka neemt.

Laatst bewerkt:
Wat is het verschil tussen de p6t deluxe V2 en de p6t die je me als eerste aanraadde?
Weet je misschien nog een andere goede voeding?

Zou jij wachten tot dat het moederbord en de voeding weer in voorraad zijn of andere onderdelen uitkiezen? Als Azerty zegt meer dan 10 werkdagen, hoe lang duurt het dan meestal voordat ze het weer binnen hebben? Want ik neem aan dat wanneer iets op is ze het gelijk weer bij bestellen.

Opzich zit er amper verschil tussen de bordjes.
De normale P6T heeft 1 LAN aansluiting en de P6T deluxe V2 heeft 2 LAN aansluitingen.
En wat Koelblokjes op het moederbord zelf.

Het volgend lijstje is wel op voorraad bij hun leverancier. Dus binne 2-3 werkdagen leverbaar.

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...306065]=1&product[304471]=1&product[102031]=1
Je komt alleen iets duurder uit 794,-

Moederbordje is verandert + corsair voeding 750W ook met 4 PCI-e connectors.

Ik heb eerst ook iets besteld bij Azerty met levertijd van meer als 10 werkdagen.
Na 3 weken konden ze nog steeds niet vertellen wanneer he binnen kwam. Toen heb ik de bestelling geannuleerd.
En een alternatief gekozen.
KIn dit geval zou ik dat ook adviseren :) vandaar het ander lijstje

Edit:
Of je neemt ipv de 930 een 950, scheelt inderdaad niet veel nu. Kun je wel hoger klokken.
Maar als je niet van plan bent boven de 4GHZ te gaan/willen is de 930 ook perfect.

Laatst bewerkt:
Okay, heel erg bedankt voor al je hulp. :d:thumb:

Ik heb in je laatste link alleen de 930 > 950 verandert, dan kom ik op zo'n 810 euro. Nog ruim onder mijn budget dus. Wel raar dat de normale uitvoering duurder is bij Alternate dan de deluxe V2 terwijl die 1 LAN aansluiting meer heeft en koelblokjes op 't moederbord.

Ik bestel ook altijd alleen maar dingen die op voorraad zijn, want dan weet je tenminste wanneer je het ongeveer krijgt bezorgt. Anders kan het zoals je al zei een paar weken duren.

Sorry voor al de vragen, het is zeer vervelend wanneer je op het punt staat iets te bestellen en dan kom je erachter dat 2 producten niet meer leverbaar zijn. :rolleyes:

Koop geen demo versie! Dat kan je beter alleen doen als je al veel kabels enzo zelf hebt. Demo's hebben geen kabels, geen drivers... je krijgt alleen het moederbord en niks anders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan