Nieuwe database

• Onderwerp starter Onderwerp starter plank
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

plank

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2009
Hallo experts,

Als beginner heb ik een vraag over een nieuw te maken database.
Ik heb de volgende tabellen gemaakt:

1. artikelentabel
  2. leverancierstabel
  3. Inkoopordertabel
  4. debiteurentabel
  5. bestellingentabel
  6. facturentabel
  7. pakbontabel

Nu moet ik ook formulieren maken neem ik aan, maar waarvoor?

Zelf denk ik aan: inkooporderform ( om bestellingen te plaatsen)
Facturenform ( om facturen te maken)
pakbonform ( om pakbonnen te maken)

Ook query's om de formulieren te vullen? of gaat dit op een andere manier?

Rapporten om de historie te zien van wat er besteld en geleverd is.

Als iemand mij in de goede weg kan sturen ga ik er gewoon aan beginnen, als ik dan tegen problemen aanloop meld ik me weer .

Alvast bedankt voor de eerste opzet om het te bouwen.

Peter

Bijlagen

Ik hoop dat je eerst hebt nagedacht over de Gegevensbehoefte die je hebt, voordat je met de tabellen bent begonnen? Oftewel de vraag: wat wil ik uit de database kunnen halen, en wat moet ik er instoppen om dat mogelijk te maken? Als je dat gedaan hebt, en je tevreden bent over de tabellen, dan kun je gaan nadenken over de manier waarop je de database gaat gebruiken.
Eén aspect daarbij is de gebruikersinterface: hoe wil je de gegevens kunnen invoeren, muteren en bekijken. Daarvoor gebruik je inderdaad formulieren, dus die zul je nodig hebben.
Een ander aspect is: wat moet er uitkomen? Daarbij denk je dan aan facturen, bestelbonnen, maandrapportages etc. Daarvoor maak je rapporten.
Rapporten zijn vaak gebaseerd op gegevens uit verschillende tabellen, en daarvoor heb je meestal Queries nodig. Queries gebruik je ook als je berekeningen wilt maken, bijvoorbeeld voor die maandoverzichten.
Ik kan je db niet openen, want je hebt hem in 2007 format gemaakt. Als je hem ook als 2003 db kunt posten, kunnen er wat meer mensen naar kijken.

Hallo Octafish,

Ik heb je cursus ook al gelezen en wacht met smart op het vervolg.

Wat ik er uit wil halen zijn facturen, inkooporders en pakbonnen.
Uiteraard ook een rapportage van de voorraad, wat een bepaalde klant bestelt heeft en wat ik besteld heb.

Ik heb hem als 2003 bijgevoegd, zoals je ziet heb ik de benodigde ( volgens mij) tabellen al gemaakt.
Ik weet niet of er teveel gegevens instaan maar dat hoor ik graag.

Als ik via dit forum tips kan krijgen leer ik er zo meer (hoop ik) van om een mooie db te maken.

Hoop in ieder geval dat je me de goede richting op kan sturen.

Peter

@ Octafish, had je al gekeken naar mijn opzet?
Ik ben benieuwd of ik een goede start gemaakt heb.

Je bent op zich wel goed begonnen, maar toch mis ik een aantal zaken (tabellen). En ik vraag me af wat de zin is van een tabel Pakbon. Laten we er eens punt voor punt doorheen lopen...
1. In de tabel Bestellingen heb je van de velden [Debiteurnummer], [Ordernummer], Artikelnummer en [Aantal besteld] tekstvelden gemaakt. Niet alleen onhandig (zeker voor [Aantal besteld]), maar je kunt ze nu ook niet koppelen aan de andere tabellen.
2. De tabellen Bestellingen en Facturen missen tabellen waarin je de bestelde danwel gefactureerde artikelen goed kunt opslaan. Normaal gesproken bestel je meer dan één artikel tegelijk, en je zult ook meerdere artikelen in één keer factureren. Dat betekent dat je opéén bestelnummer meerdere records (artikelen) moet kunnen toevoegen. Idem dito voor facturen. Dat betekent, dat je daarvoor aparte tabellen moet maken, die je koppelt aan de hoofdtabellen.
3. Je tabel Inkooporder heeft hetzelfde probleem als hierboven (tekstvelden i.p.v. numerieke velden), en wil je, uit de naam af te leiden, gebruiken om artikelen te bestellen bij de leveranciers. Ook hier ontbreekt een tabel: een tabel namelijk waarin je voor elke leverancier die een bepaald artikel levert een record hebt met daarin de gewenste gegevens, zoals het artikelnummer van de leverancier, en de inkoopprijs.
4. Deze tabel met artikelen+leveranciers zou je dan weer moeten gebruiken in je formulier voor je bestellingen: in een bestelling kies je doorgaans één leverancier. Dat houdt dan automatisch in, dat je in een bestelling alleen artikelen zou mogen kiezen die door die leverancier geleverd kunnen worden. Je bestelt dan ook op basis van de door de leverancier gehanteerde artikelnummers.
Ik zal proberen om je voorbeeldje hier een beetje op in te richten, zodat je ongeveer weet welke kant het op zou moeten.
Kortom: je moet je afvragen

@Octafish,

De tabel pakbon had ik eigenlijk met het idee om een pakbon van de te leveren producten uit te draaien.
Het verhaal van jouw punt 2 begrijp ik niet helemaal. Jouw gedachte is inderdaad de juiste wat betreft factuur maken enzo.

Als je voor mij een "goede" opzet zou willen maken ben ik daar heel blij mee.
Daar zal ik dan weer verder mee gaan stoeien, ik wil het heel graag onder de knie krijgen en kijk uit naar je opzet.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Hierbij een opzetje, dat overigens niet helemaal foutloos is. Maar dat zie je denk ik gauw genoeg ;)

Wat ik met punt 2 bedoel is dit: als je een bestelling maakt voor 4 artikelen, dan wil je bij die bestelling maar één keer een bestelling maken, omdat je maar één bestelnummer nodig hebt. Deze bestelling heeft ook maar één besteldatum, één leverancier etc. Maar de bestelling heeft wèl meerdere artikelen. Daarom maak je voor de bestellingen een aparte tabel, en voor de bestelde artikelen een aparte tabel, die je (uiteraard) koppelt aan de tabel Bestellingen. Hetzelfde geldt voor facturen. In het voorbeeld zie je hoe ik het zelf doe.

Bijlagen

@ Octafish,

Ik heb het even vluchtig bekeken, zit er idd al een stuk beter uit.
Morgen heb ik meer tijd (hoop ik ) om er intensief mee te spelen.
In ieder geval alvast bedankt voor je eerste hulp en je zal me idd snel weer horen.

Ik zet het wel op opgelost, ik snap er nog geen pepernoot van.
Zal eerst wel eens een boek lezen ofzo.
En @ Octafish, ik hou je cursus in de gaten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan