Nieuwe desktop +-1500 EUR

Status
Niet open voor verdere reacties.

sammy14

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2006
Dag

Ik ben er over aan het nadenken om een nieuwe pc te kopen. Ik heb reeds een laptop (Acer Travelmate 7730), maar die is al wat ouder en niet meer snel genoeg voor de dingen die ik nu wil doen met een pc.
Vroeger was ik veel met pc's bezig en vooral de hardware daarrond maar dat is ook al enkele jaren geleden. Dus ik ben ook niet meer "up-to-date" over het hele wereldje, daarom vraag ik jullie hulp.

Allereerst zal ik even zeggen waarvoor ik de nieuwe desktop wil gebruiken.
Ik wil hem voornamelijk gebruiken om video bewerking te doen. Hij moet bijvoorbeeld meerdere videobestanden tegelijk kunnen bewerken(converten, mergen, ...) en terwijl nog een bluray branden, andere programma's laten draaien, etc.
Dus eigenlijk heb ik hem niet voor het gamen nodig, maar ik veronderstel wel dat voor videobewerking een degelijke videokaart en processor nodig is?

Ik vind koeling van de pc iets heel belangrijk dus had gedacht aan waterkoeling aangezien dat dat het effectiefste is(of ben ik fout?). Ik ben nog aan het twijfelen om hem zelf in elkaar te steken of om dat te laten doen. Waterkoeling steken is niet zo simpel denk ik dan. Ook belangrijk is een zeer goede optische drive (bluray+cd+dvd). Minder belangrijk is het aantal gb van de harde schijf.

Mijn budget is +- 1500 EUR (zonder scherm). Alle ideeën zijn welkom!

Alvast bedankt
Sam

Laatst bewerkt:
Waterkoeling moet je doen als hobby ;) Het is niet echt ingewikkelder dan luchtkoeling en er zijn tegenwoordig redelijk wat kasten op de markt voorbereid voor waterkoeling. Voor moderne CPU's zonder overclocken is het echter lang niet meer nodig.

Qua videobewerking wil je waarschijnlijk kijken naar de intel core i7 2600k. Ondersteuning van de videokaart voor bewerking is afhankelijk van het programma dat je gebruikt voor conversie. In ieder geval is je budget ruim voldoende om een goede PC hiervoor samen te stellen. Ik denk zelfs dat je eventueel weg kunt komen met de helft. Natuurlijk SSD's voor caching en een leuke waterkoeling is altijd een leuke extra om naar te kijken :)

Hoi

Voor de videobewerking ga ik Xilisoft DVD Creator 6, Xilisoft Video Converter Ultimate 6 en Nero Vision 10 gebruiken. Ik heb op mijn laptop de video converter van Xilisoft geprobeert maar dat kan hij bijna niet trekken :p. Die SSD zou ik er ook bijnemen, aangezien het aantal gb niet veel uitmaakt.

Heb je ook enig idee van welk moederbord en videokaart?

Bedankt voor je reactie

Xilisoft ondersteund nog niet de "Quick Sync" functie van de sandy bridge. Mocht je in de toekomst andere software gebruiken die hier wel gebruik van kan maken, of mocht het ooit ondersteund worden, dan wil je een z68 moederbord. Bovendien kan de z68 ook gebruik maken van een SSD als cache schijf.

Qua videokaart zou zelfs een ati-6450 al voldoende zijn om je taken in ieder geval te versnellen, maar waarom niet een 6870 voor 135 euro? kun je er ook nog spelletjes op draaien :) NVIDIA GTX460 schijnt voor ietsje meer ook zeer behoorlijke videoconversie boost geven. Ook hier weer, afhankelijk van ondersteuning.

Ken je toevallig geen software die dat wel ondersteunt? En waarbij ik ondertitels kan toevoegen aan mijn videobestanden? (beetje offtopic mss)

Ik ben van plan om mijn pc samen te stellen op alternate.nl. Heb even een kijkje genomen maar er is zoveel keuze :p. Ik vind het moeilijk om iets samen te stellen want heb er echt weinig verstand meer van. Technologie staat niet stil ;-)

volgens een 5 maanden oude link: supported by two applications: Cyberlink’s Media Espresso 6 and Arcsoft’s Media Converter 7

Maar misschien is er ergens een site die dit soort dingen bijhoud. Je hebt een zeer ruim budget, dus is er ook veel te kiezen :) Qua moederborden zijn de meeste fabrikanten tegenwoordig redelijk betrouwbaar. Het grootste verschil zit in dingen als maximaal aantal videokaarten die je kunt gebruiken, aantal sata aansluitingen, aantal USB aansluitingen e.d. De basisfunctionaliteit van alle z68 moederborden is hetzelfde. Videokaart is redelijk om het even indien je geen spelletjes speelt. De i7 is de beste (betaalbare) cpu voor videoconversie. Dan blijft geheugen (50 euro voor 8 gig) en dataopslag. gewone terabyte schijf voor je ruwe data, SSD voor je OS en cache en je bent grotendeels wel klaar.

Bedankt voor je reacties, ik ben hier al een pak wijzer uit geworden. Ik heb nu ook een ruw idee van wat ik er allemaal ga laten insteken.

Ik heb zonet even research gedaan over Alternate. Nu blijkt dat de service na verkoop zeer slecht is. Ik lees verscheidene reacties van klanten die na hun aankoop slecht worden behandelt.
Ervaring mee? Weet je nog andere sites?

THX!

Ik hoor over het algemeen goede dingen over alternate, maar ik heb er zelf geen ervaringen mee. Een goede site om altijd even te bekijken is:

http://tweakers.net/pricewatch/

Onder het tabje reviews kun je ook de shopreviews vinden. Hier vind je veel reviews van mensen die zelf veel computers bouwen. De prijs functie is ook handig om makkelijk prijzen te vergelijken

Ik heb beslist om de pc zelf in elkaar te steken. Ik heb op alternate bijna alle onderdelen geselecteerd. Ik weet alleen niet welke cpu koeling en welke voeding ik moet kiezen. Bij de cpu koeling heb ik vooral bang dat hij te groot zou zijn voor de midi-tower die ik geselecteerd heb.

Hierbij de link met alle onderdelen,
http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=1079012097

Groeten

De meeste koelingen gaan gewoon passen. Er zijn wat extreme koelingen te vinden, maar het gaat bijna altijd passen in die kast. Voeding is afhankelijk van je toekomstige plannen en de videokaart die je gaat selecteren. Indien je niet van plan bent nu, of in de toekomst, spelletjes te gaan spelen, neem dan een zuinige (modulaire) 450W. Wil je wat meer speelruimte kun je ook iets ruimer gaan zitten.

De bedoeling is inderdaad om in de toekomst toch te gamen met deze pc maar dat kan nog even duren. Het belangrijkste is de videobewerking en het feit dat ik hem met 0,2 ghz wil overclocken (wat goed meevalt denk ik dan). Ik had gedacht aan de v8 van coolermasters als koeling voor de processor. Kan ik misschien best een voeding van 750 watt bestellen dan?

Voor dat geld zou ik een scythe mugen 3 of zo nemen. is iets lichter. Bovendien halen de meeste mensen 0,2 ghz overclocks makkelijk met zelfs de standaard koeler. De core serie is erg makkelijk te overclocken, zonder extreme koeling. met een scythe halen de meeste mensen zo'n 0,5-0,8 beetje afhankelijk van de airflow in de kast en wat geluk met je CPU natuurlijk.

750W is ruim voldoende. I7 + moederbord is ongeveer 240 watt. 2 disks + wat aan de usb is zo'n 60W extra. met 450 heb je dan 150W voor een videokaart, wat net past in het middensegment. Met een 750W heb je genoeg voor 2 hogere middenklassers en makkelijk genoeg voor een top kaart. Als je voor een enkele videokaart gaat is 750 dus ook al weer overkill.

op lucht haal je makkelijk een OC van 1.7GHz standaard draait de Core i7 op 3.3GHZ 5GHZ op lucht kan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan