• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

nieuwe excel vs excel 97-03

Status
Niet open voor verdere reacties.

epbkr

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2007
Ik heb een handige werksheet gemaakt die alle collega's moeten gaan gebruiken, maar nu bleek vandaag dat op mijn werk excel 97-03 draait en ik thuis blijkbaar een nieuwere versie heb, hierdoor doen een aantal functies het niet meer. Ik krijg dan te zien dat het max aantal gegevens (17?) overschreden wordt.
Weet iemand hoe ik het sheet toch goed werkend krijg op mijn werk?

Bij opslaan als kan je kiezen om op te slaan als een ouder excel bestand, er wordt direct aangegeven of er "fouten" in zitten voor de oudere versie.

Succes,
Martin

Beste epbkr,

Zonder meer info kunnen we er weinig mee. Als jij werkt met Excel 2007 en je gebruikt een functionaliteit die uitgebreid is, dan werkt het inderdaad niet. Voorwaardelijke opmaak kent in Excel 2003 en eerder maximaal drie voorwaardne en in Excel 2007 veel meer.
De functie SOMMEN.ALS kent alleen Excel 2007 enzovoorts.

Kun je je bestand ontdoen van gevoelige info en dan uploaden als xlsx-bestand? Dan kunnen we er hier verder naar kijken. (Ik niet, ik werk nog met Excel 2003)

Groeten,
Richard

dit is het bestand waar het om gaat; je vult het goede aantal antwoorden in en er komt een score en een niveau uit, als ik het opsla als 97-bestand, wordt alleen het niveau gegeven, geen score.

Ik heb al eerder tips gehad dat ik de " niet had hoeven gebruiken en het makkelijker was geweest als ik in een andere cel een tabel had gemaakt, maar ik heb het nu na heel veel uur goed werkend af en wil het dus eigenlijk alleen maar kunnen draaien op m'n werk. Als de formules erin blijven werken, hoeft het voor mij niet eens in excel.

Bijlagen

Je te vaak gebruik van de if (als) formule
Maak een lijstje van wat overeenkomt met wat (2 komt over een met 19.3 enz))
en maak dan gebruik van vlookup (vert.zoeken)
en kijk wat de file dan eens doet.

Heb een aanzet gemaakt voor je in bijgevoegd bestandje
Heb op blad 2 de getallen neergezet, en er een bereiknaam voor aangemaakt (Cijfers)
Daarna heb ik de formule in D4 blad1 iet wat in kunnen korten . . . . :)

Kijk maar of je er iets mee kunt

Succes,
Martin

Bijlagen

THANKS Thankyou:D dat je de aanzet hebt gemaakt.
Ik was daar te 'lui' voor en wilde dit aan de TS overlaten.

@ Popipipo

Ach, die heeft verder zijn handen vol de rest van de formules aan te passen . . .
En ik wil de formules ook onder de knie krijgen - als dat lukt kan ik eindelijk aan vba beginnen :thumb:
En Popipipo Lui? zal wel meevallen.

Martin

thankyou very much! lijkt er idd op dat dit wel werkt. kan je me vertellen wat de getallen in de formule precies zijn, voor elke toets (pt, vt1, vt2, etc.) moet ik andere getallen invoeren en ik begrijp niet wat er in je formule staat.

Dit is de formule:
Code:
=ALS(D3<>"";VERT.ZOEKEN(D3;Cijfers;2;1);"")
Waarbij de Als functie je wel duidelijk is, gezien je originele formule in D4.
dan is de enige uitleg dus nog de VERT.ZOEKEN functie, en eigenlijk valt daar niet zoveel over uit te leggen (F1 - excel-help - kan dat beter dan ik)
Blad2 A1:B61 heb ik een naam meegegeven - Cijfers (kijk bij "Namen Beheren") en die gebruik ik in de formule feitelijk staat daar dus Blad2!A1:B61

Vert.zoeken(zoekwaarde;zoekgebied;kolom;exact of niet) D3 staat de zoekwaarde,Cijfers is het zoekgebied, 2 is de 2e kolom; 1 zorgt ervoor dat de zoekwaarde niet exact overeen hoeft te komen maar gaat eventueel opzoek naar het eerste kleinere getal.

Dit kan je voor de andere ook gebruiken, ik zou, voor zover de getallen niet overeen komen ook deze op blad 2 zetten en een bereiknaam meegeven.
Succes,
Martin

Laatst bewerkt:
Code:
VLOOKUP([COLOR="Red"]D3[/COLOR];[COLOR="SeaGreen"]Cijfers[/COLOR];[COLOR="Blue"]2[/COLOR];[COLOR="DarkOrchid"]1[/COLOR]);"
of in het nederlands vert.zoeken ipv vlookup

Uitleg
D3 : zoekitem
Cijfers: Zoek bereik via CTRL F3 zie je dat dit een benaming is voor het bereik: =Blad2!$A$1:$B$61
2: Kolom nummer in het bereik
1: Als juiste getal niet gevonden wordt dan het dichts bijzijnde getal nemen.

Hoop dat je uitleg een beetje begrijpt, kijk anders eens in de helpfunctie van excel

Beter 2 uitleggen dan geen

Ik heb een opzetje voor je gegeven op blad 2, op regel 1 staat voor welke test je de waarden in moet vullen, Het getal tussen de haakjes is het kolomnummer voor de formule op blad 1. Ook heb ik de bereiknaam aangepast van A2:B62 naar A2:H62.

Je kan nu overal de zelfde formule gebruiken, alleen de cel met zoekinfo aanpassen en het kolomnummer.

Succes,
Tot morgen
Martin

Bijlagen

fantastisch!
ik denk dat ik er helemaal uitkom zo, ik dank u heel hartelijk!

(ik laat de vraag nog even open voor het geval ik er toch niet uitkom en jullie hulp morgen weer vraag)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan