Nieuwe externe USB harddisk is erg traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrick020

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jan 2010
Ik heb een nieuwe externe USB harddisk (1,5terrabyte).
Deze heb ik NTFS geformatteerd, zodat deze ook bestanden van >4gb aankan.

De schijf werkt echter zeer traag.
Zodra de schijf is aangesloten krijg ik een melding 'Usb massaopslag kan sneller werken ...".
Ik ben daarmee naar de computerwinkel geweest, en aangezien ik niet weet of ik een usb 1 of usb 2 pc heb, voor de zekerheid maar een extra usb 2 kaart gekocht. Echter: dat hielp niet.
Het opslaan van grote bestanden duurt erg lang (voorbeeld: 5 gigabyte = 2 uur !)

(nb: bij het opslaan van zulke grote bestanden op de gewone interne harddisks heb ik dit probleem niet; en is dat klaar in 1 of enkele minuten), het probleem heb ik dus alleen met mijn externe USB harddrive.

Wie kan mij helpen ?

detailgegevens:
- Verbatim external hard drive , Drive: SATA HI-speed, Interface 1x USB 2.0 Port,
bestaat feitelijk uit een Samsung HD 154 UI drive, van 1,5 tb
- bij apparaatbeheer/stuurprogramma's betreft dit Microsoft bestandsversie 5.1.2535.0 (dd 1-7-2001). bij drivers geeft het aan windows\system32\drivers\disk.sys : Microsoft bestandsversie 5.1.2600.5512 (xpsp.080413-2108). en ook als driver: Windows\system32\drivers\partmgr.sys.
- de PC draait op Windows XP Home Edition, versie 2002, service pack 3.
- PC gegevens: Intel Pentium 4, cpu 1,6ghz , 768mb.

wat doet je pc nog meer als deze aan 't overpompen is naar deze externe schijf??

wat draait er allemaal in de achtergrond ?

misschien dat het geheugen te weinig is want 768mb is niet echt veel voor xp

zet er in totaal 2GB ram in je systeem dat maakt je systeem sneller Ik ondervind dit ook met mijn wd scorpio 320GB

wat doet je pc nog meer als deze aan 't overpompen is naar deze externe schijf??

wat draait er allemaal in de achtergrond ?

misschien dat het geheugen te weinig is want 768mb is niet echt veel voor xp

Aan het geheugen lag het niet. Met 2gb erin geprikt => hetzelfde resultaat.

NB: als ik op het ballonnetje druk dat verschijnt bij opstarten vd HD, dan krijg ik een apart scherm met "Snel USB-apparaat aangesloten op een trage hub. USB apparaat voor massaopslag is een snel USB apparaat. Dit apparaat werkt met een lagere snelheid als deze op een trage poort is aangesloten. Er zijn geen snelle USB hostcontrollers op deze computer aangesloten. Voor de volledige snelheid dient u een snelle USB hostcontroller op deze computer aan te sluiten. "

Maar hoe kan dat ? ik heb er zelfs juist speciaal een USB2.0 kaart bijgekocht, en deze ingeprikt! ; of wordt met hostcontroller niet de insteekkaart bedoeld ?.

Wat voor een moederbord zit er in je PC?
Dan kunnen we kijken of het een USB1.1 of 2.0 uitvoering is.

Via je insteekkaartje zou het ook moeten werken, is die wel goed geinstalleerd?
Je schijf is ook op het kaartje zelf aangesloten?

Het feit dat je dat ballonnetje krijgt betekend dat je hem aangesloten hebt op een USB1 controller

Heb je wel de drivers van het kaartje geinstalleerd?
Als je in je apparaat beheer kijkt heb je daar ook USB controllers staan.
Staan daar alleen Universal Host Controllers of heb je ook Enhanced Host Controllers?
(de eerste zijn namelijk USB1 en de laatste USB2)

Heb je ook andere apparaten in die USB2 kaart gestopt? zo ja, eruit halen en alleen je schijf aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan