Nieuwe fan voor CPU koeler

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mendelb

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2008
Hallo HM,

Ik moet de fan vervangen van mijn Cooler Master V8, dit moet zijn 4 pins 120x120x25 fan.
Nu vroeg ik mij af of dit ook een case fan kan zijn, of zit er verschil tussen?

Je, je kunt hier ook gewoon een Case fan voor gebruiken, sterker nog dat is wat coolermaster ook doet. Zorg er wel voor dat je er eentje koopt met een 4-pins aansluiting zodat de snelheid gemakkelijk door het moederbord geregeld kan worden.

Volgens deze site is het gewoon een stukje plastic wat Coolermaster heeft bevestigd op een normale fan:
http://www.hardwarecanucks.com/foru...444-cooler-master-v8-cpu-cooler-review-5.html

Was die ventilator nog op een andere aansluiting, sys/case b.v. geprobeerd?
Op/in een andere PC lijkt mij handig.
Indien die daar wel werkt........

Lange pier, wil ik wel proberen, maar hoe? Op het moeder bord zit hij met 4 pins op CPU_fan. Ik kan deze niet op 3 pin aansluiten of wel? Direct op de psu kan ook niet, niet de juiste aansluiting. Heb de fan er wel uitgehaald en draaide stroef...

Indien het lager, drupje teflonolie/spray doet wonderen.
Overigens past hij wel op een 3 p aansluiting.

Goed idee, en een 4 pins kan gewoon op de 3 pins? Zal ik dat eerst maar eens proberen, dank. Mocht het toch de fan zijn, om welke specificaties moet ik denken? Ik lees over 4 pin PWN? In andere woorden: hoe weet ik dat ik de fan vervang met een andere met dezelfde specificaties? Ik ben aan het rond kijken op alternate.nl en zie PWN vaak voorbij komen..

Kijk op de sticker van dat ding, toerental is van belang en uiteraard met een 4 p aansluiting, die vierde is de "control".

Heel apart dit,

ik heb vanochtend de cpu fan op een 3 pins chas_fan aangesloten en begon als een tierelier te draaien (1960 RPM).
Toen weer terug gedaan op de cpu_fan aansluiting en geen error, draait 1500 RPM.
Enige wat wel raar is: ik kan hem niet besturen, via speedfan of ik hem op 0% zet of 100% blijft hij rond de 1500 RPM draaien. Iemand een oplossing?
GPU fan speed kan ik wel prima regelen...

Je kunt hem enkel regelen wanneer het een 4-pins is (dus met de control). Dat je geen error meer hebt na het aansluiten op de cpu-fan aansluiting is logisch: elk moederbord geeft een waarschuwing wanneer deze ventilator niet aangesloten is of niet draait. De reden voor de melding heb je simpelweg weggenomen.

Je kunt hem enkel regelen wanneer het een 4-pins is (dus met de control). Dat je geen error meer hebt na het aansluiten op de cpu-fan aansluiting is logisch: elk moederbord geeft een waarschuwing wanneer deze ventilator niet aangesloten is of niet draait. De reden voor de melding heb je simpelweg weggenomen.

Klopt, hij zit nu ook op de 4 pins CPU_fan aansluiting op het moederbord, en was vergeten te melden dat hij eerst niet meer draaide (ander topic). Dus heb hem op 3 pins gezet waar hij max draaide, toen weer op 4 pins waar hij ook draait maar ik hem niet kan controllen/regelen.

Opgelost: olie (olijf...) op de binnenkant fan gedaan en draait nu 2200 rpm, ook te controllen en leds brandne (wist niet eens dat die erop zaten).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan