Nieuwe game PC: 1500 Euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

rtvm74

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2011
Ik ben bezig me te oriënteren op een nieuwe pc. Ik heb inmiddels een aardige zoektocht bij de “grote merken” erop zitten, maar merk dat deze of niet binnen bij budget passen of niet meegaan in de nieuwere ontwikkelingen zoals SSD’s.

De computer gebruik naast voor het “reguliere werk” als internet, email, office ook voor fotobewerking, videobewerking en games. Spellen die ik wil spelen vallen in het genre: GTA4, Call of Duty, Battlefield, etc. Dus de zwaardere actiespellen in een mooie grafische omgeving en ik wil ook kunnen genieten van die grafische omgeving.

Ik ben uitgegaan om een systeem te laten bouwen. Ik heb een systeem opgebouwd bij 4Launch, maar ben daar niet aan gebonden (voor alternatieven sta ik open).
Qua software heb ik eigenlijk alles wel legaal op de plank liggen, behalve Windows 7.
Het budget zit rond de 1500 Euro. Randapparatuur zoals toetsenbord, etc. heb ik, maar een nieuwe monitor zou mooi zijn. In de configuratie zoals ik die nu heb gekozen zit die laatste er niet in.

Qua geluid van het systeem (ventilatoren, etc.) wil ik graag een stille PC hebben.

Ik heb hier een systeem geconfigureerd, met het uitgangspunt de komende jaren dan ook “klaar” te zijn. De SSD is de opstartschijf. De twee harde schijven wil ik in RAID 1 configuratie hebben. Voorkomt iedere keer het vergeten de backuppen.

Ik heb nog wel de nodige twijfels:
- Algemeen of dit nou het meest optimale is…
- Qua processor: Uitgangspunt is Intel, ik twijfel nog over 1155 socket of 1366. Volgens mij is die laatste meer toekomstgericht.
- De grafische kaart… ATI of toch NVidia…
- De harde schijven: voor nu is 1GB genoeg, maar misschien toch net iets groter?

Graag jullie adviezen, aanpassingen, etc.

Groet,
Robert

Je systeem is helaas niet te zien. Er staat "U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.""
Als processor gewoon voor de 1155 gaan die is echt een stuk sneller als de 1366.
Ati of nvidia is denk ik gewoon net even welke goedkoper is in je budget.
1 GB is een beetje klein ik denk dat je 1 TB bedoelt. Dat is voor mij meer als genoeg, maar er zijn genoeg mensen die dat zo vol hebben dus dit is persoonlijk.

Vreemd/jammer dat het winkelmandje leeg is...

Dan maar kopiëren uit het wagentje voor wat mijn eerste voorstel is...
Intel Core i7 950 3.06GHz 4.8GT/s 8MB Box
Asus Sabertooth x58 iX58, SATA600, USB3.0
Arctic Processor Koeler Freezer 7 Pro Revision 2
Kingston 4x2GB, DDR3, PC10666, CL7, XMP

Asus Videokaart PCI-e Radeon HD6970 2GB 2xDVI/HDMI/2xDP

Cooler Master Midi Tower HAF 922 ATX No PSU (zwart)
Cooler Master Voeding Silent Pro M 700W, Modulair

OCZ SSD 3.5", 120GB, SATA, Vertex 2
Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103SJ (2 stuks)

Asus DVD-/+/RAM DRW-24B3ST UB0010 24x/24x/12x SATA (zwart)
ICIDU Card Reader All-in-1 Intern USB2.0

Microsoft Windows 7 Home Premium NL 1u 64bit OEM

En het is inderdaad 1 TB voor de harde schijf..., ik maak vrij veel foto's, vandaar...

Robert

Zoiets?
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[7517]=1&product[278818]=1&product[278058]=1

i7 2600 + mugen 2 koeler => beter en stiller als stock
asus mobo
8GB ddr3 geheugen
GTX570 twin frozer => stille koeling gemonteerd
Cooler master Sileo behuizing => voor een stille pc
Cooler master silent 600W voeding
Samsung 1TB harde schijf voor opslag
Samsung DVD brandertje
OCZ SSD 60GB voor je windows en meest gebruikte aplicaties ect.
Asus Full HD 24 inch monitor
Windows 7 64 bit
Montage

ps. als je wilt overklokken is de i7 2600K een must, dat kost je 30 euro meer
Zo niet dan is de normale versie perfect

Edit :)

Ja een kaartlezertje zou handig zijn. Maar die kosten net een tientje

Laatst bewerkt:
O mukkel was me net voor.

Mooi systeem, maar voor processor echt gaan voor i7 2600 of de i7 2600 k gaan zijn een stuk sneller.
En betaald ongeveer even veel. Vergelijk tabel
Dan moet je ook een ander moederbord. MSI P67A-GD65 (B3) is een goede keuzen.

Het geheugen dat je bij je i7 950 gaat hem niet worden op dat moederbord.
Voor een i7 950 socket 1366 heb je triple channel nodig dat is dus 3 x 1GB =3 Gb 3 x 2GB = 6 GB 3 x 8GB =24 GB.
Nu ik je aan raad een 1155 socket aan raad kan je het beste voor 4 of 8 GB gaan die gaan dus in dual channel.
Kingston ValueRam 4GB DDR3-1333 CL9 kit.
Als je nog later wilt uitbereiden kan je ook voor 2 x 4 GB gaan in plaats van 4 x 2 GB dan kan je altijd nog uitbreiden.
Voor een kleine meer prijs.

Als SSD zou ik voor een 2,5 inch gaan is mooier in je systeem. Ik heb er zelf ook 2 in mijn pc. Ik weet niet op welke prijs je nu uit komt.

@mukkel Als hij dan toch voor een i7 2600k wilt zou je een ander moederbord moeten nemen een h67 kan je niet mee overklokken.

De ssd die je hebt gekozen voor hem is van de oude serie je kan beter voor de vertex 2 gaan. Nog een stukje goedkoper.

Laatst bewerkt:
Ik heb het moederbord even aangepast naar een P67 chipset bordje, paar eurotjes duurder. Je komt nu op exact 1500 euro en 63 cent uit.
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...278818]=1&product[278058]=1&product[386934]=1

En inderdaad, de Vertex 2 heeft kwalitatief slechter geheugen wat leidt tot hogere uitval en traagheid over de loop van de tijd.
Goede alternatieven zijn OCZ Agility 2 en Intel X25-M schijven.
Deze zijn beiden nog op 34nm gebakken (de Vertex 2 op 25nm), en dat proces is een stuk beter onder de knie dan 25nm.

Al begreep ik wel dat Intel hard werkt aan SSD's op 25nm... Even afwachten.
En de OCZ Vertex 3 serie komt er ook al aan :P

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie hulp tot nu toe!
Inmiddels alweer heel wat bijgeleerd...
De tweede harde schijf voor de RAID-configuratie is eruit gevallen zie ik, die zal er nog bij moeten.

Vraagje over de videokaart. Ik had op een Engelse test-site gelezen dat de door mij gekozen ATI 6970 het snelste, hoogste aantal frames, etc. haalde met gamen. Heeft ook het meeste geheugen etc. Is de nu voorgestelde 570GTX gelijkwaardig qua prestaties? Of kijk ik er op de verkeerde manier naar?

Groet,
Robert

Laatst bewerkt:
De 6970 is wel ietsje sneller als de gtx570, maar of je het daadwerkelijk merkt is het tweede :)
Wil je het de snelste dan loopt de 5970 nog steeds aan kop.

Laatst bewerkt:
De HD6970 heeft de hoogste uitschieters bij bijvoorbeeld Battlefield Bad Company 2 (zie link in post 9). Maar in de gemiddelde prestaties haalt de gtx570 de hoogste fps, ook al scheelt het maar 3 fps tussen de 6970 en gtx570. Het verschil tussen 65 en 68 fps is mij nog niet opgevallen tijdens het spelen zeg maar.
Hoe dan ook, je maakt met beide kaarten een goede keuze, dus het zal vooral een gevoelskwestie zijn: speel je al jaren met ATI / AMD kaarten zul je eerder voor de 6970 gaan. Ben je meer een nVidia persoon, dan zit je met de gtx570 ook erg goed.

Tot nu toe ontzettend bedankt. Ik heb het idee dat "mijn pc" in 24 uur stukken is verbeterd voor datgene waar ik hem voor wil gebruiken. Sterker nog, hij is zelfs goedkoper geworden.

De videokaart zal een nVidia-kaart worden. In mijn laatste PC zat een ATI en op één of andere manier toch altijd iets minder gevonden: klungelen met drivers die niet lekker werkten, kaart werkt ook te warm tijdens het spelen waardoor de computer resette, etc. Ik weet dat dat ook aan de opbouw van de (HP-)computer ligt, warmte afvoer, etc. In de computer daarvoor een nVidia gehad en dat beeld oogde mooier. Maar het is daarmee inderdaad een gevoelskwestie wat hier ook al werd genoemd.

De SSD zal ik denk ik nog iets vergroten naar 90 GB. Zit er nog verschil tussen Intel of OZC Agility?

En grappig detail: de configuratie van Ronald89 is vannacht zo'n 8 Euro in prijs gedaald...

Nog tips voor de leverancier? Ik woon in Amersfoort. Is daar in de buurt nog een goede dealer waar ik deze pc kan laten samenstellen en afhalen? Of toch ergens gaan bestellen via internet?

Robert

Als je in Amersfoort woont is Azerty denk ik het makkelijkste, deze club zit in Raalte (bij Zwolle).
4launch in Eindhoven dacht ik, en Alternate in Barendrecht / Ridderkerk (bij Rotterdam). Maar het zijn alle 3 goede webwinkels waar je tevens ook af kunt halen. Met het oog op eventuele RMA's zit je hier sowieso goed.

En de keuze tussen Intel X25-M en OCZ Agility 2.. Volgens mij is Intel dan net de betere, die heeft een 80 GB SSD schijf voor 150 euro.
http://azerty.nl/8-1990-275478/intel-x25-m-mainstream-solid-s.html
Als het 25nm geheugen goed zou zijn, moest je zonder meer voor de OCZ Vertex 2 gaan. Maar aangezien dat niet zo is, en deze 34nm's wel ;)
Ik lees op internet diverse verhalen van mensen die aangeven dat Intel beter bevalt dan OCZ, alleen benchmarks en uitgebreide reviews en tests kan ik er niet van vinden.

Laatst bewerkt:
De intel is een stuk trager met schijven van data:

Specs intel schijf
Prestaties Interne gegevenssnelheid 250 MBps (lezen) / 70 MBps (schrijven)

Specs OCZ schijf
Interne gegevenssnelheid 285 MBps (lezen) / 275 MBps (schrijven)

Lijkt me duidelijk dus welke je moet nemen, OCZ Agility 2.

Nog een vraagje over de monitor... De voorgestelde Asus is voor een bedrag rond de 200 Euro de beste keuze?

Robert

Daar is zo ontzettend veel keuze in. Als jij kan aangeven hoeveel inch je monitor moet zijn komen we al verder, aangezien 1920 x 1080 vanaf 21 inch beschikbaar is. Vanaf 23 - 24 inch kom je in de buurt van 1920 x 1200 en daarboven kosten de monitors aardig wat.
Ik heb bijvoorbeeld zelf de 22 inch LG E2250V, http://tweakers.net/pricewatch/253916/lg-e2250v.html
Maar nogmaals, er is zoveel keuze in dat je beter zelf een monitor uit kan zoeken die het beste aansluit bij wat jij wilt. Probeer wel de reactiesnelheid van het scherm op 5ms of lager te houden ivm ghosting. Toch minder tijdens het gamen.
En voor de rest gewoon het standaard werk he; contrastverhoudingen, beeldkwaliteit, LED of LCD

Tja, het is inderdaad gemakkelijker als ik een paar wensen neer zet.
Qua grootte zal het 23 of 24 inch zijn. De computer die iets hierboven is samengesteld lijkt mij behoorlijk snel met een goede kwaliteit beeld. Ik zou het jammer vinden als het beeldscherm dat dat beeld toont, slecht is.

Het budget is 200 Euro. Hierboven stond al een Asus 24 inch in het lijstje. Als die goed is, dan ga ik daar voor. Maar als je zegt, ... van 23 inch is veel beter... Tja...

Robert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan