nieuwe game pc 950 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

kilon666

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2009
Het wordt langzamerhand wel eens tijd om mijn pc te vervangen. Je red het namelijk niet echt meer met een AMD Athlon 3200+, 512 mb ram, Geforce FX 5500

Budget - 950 euro incl. assembly en excl. verzendkosten.
Doel - Hoofdzakelijk gamen, maar ook (licht) fotos bewerken.
Hoe belangrijk is stilte? - Niet het meest belangrijke, maar het is wel zo prettig als het ietwat stil is.
Assemblage (het in elkaar zetten van de onderdelen) - Het is voor mij teveel geld om het zelf te proberen, dus laat ik nu nog maar even door de winkel doen.

Opties: Welke opties wil jij bij je pc hebben
Mogelijkheid voor Crossfire. Ik ben niet echt van plan om te overklokken behalve met het moederbord waarop een OC Genie knop zit waardoor het automatisch gebeurt/
Besturingssysteem - Hier moet windows 7 Home Premium 64 bit bij. Taal maakt niet uit, maar omdat het toch niet meer of minder kost toch maar Nederlands.
Andere software? - Niet nodig.

Randapparatuur
Ik heb zelf toetsenbord, muis, speakers en beeldscherm (24 inch, Benq G2400WD)

Ik heb al de nodige research gedaan en heb tot nu toe dit systeem samengesteld
http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...309,232912,226356,234412,235982,244763,245679
Dit is nog zonder assembly kosten.

Maar nu heb ik nog de nodige vragen

Voeding
Ik ben in principe niet van plan om echt te gaan overkloken behalve met de zeer gebruikersvriendelijke OC Genie op het moederbord. Ik weet echter nog niet of ik later CF ga draaien dus deze optie wil ik openhouden. Is deze voeding dan goed genoeg?

Behuizing
Koelt deze kast goed genoeg met de standaard bijgeleverde fans? Ook in CF opstelling? En past de Scythe Mugen 2 er goed in of wordt het dan wat krap?

Geheugen
Ik las ergens dat om de OC Genie optimaal te laten werken je geheugen met XMP nodig hebt? Dit is echter heel duur. Is dat echt noodzakelijk of is dit geheugen goed genoeg?

CPU koeler
Allemaal goede verhalen hierover gehoord, maar hij is wel groot. Is met de eisen die ik heb een andere koeler misschien een optie? Ik heb me hier niet zoveel in verdiept.

Over de andere onderdelen ben ik wel redelijk zeker. Uiteraard worden andere suggesties op prijs gesteld.

Het belangrijkste: zijn al deze componenten met elkaar compatibel en wordt alles zo goed genoeg gekoeld? Ook met OC Genie aan en in CF?

Nog even dit: mijn budget komt liever niet over de 950 euro (incl. assembly) maar als er iets is dat dit systeem duidelijk beter maakt, maar het budget ook iets omhoog brengt mag je het ook zeggen.

Ik vind de moederbord te duur, je zou beter voor Gigabyte P55 Ud-3/Asrock P55 Extreme gaan en het verschil investeren in snellere geheugen. Voor de rest prima(behalve dat ik de kast ook te duur vind, maar dat heb je altijd bij mij :) )

bedoel je met sneller geheugen meer Mhz? Ik dacht dat je met de i5 niet echt een verschil merkt tussen 1333 of 1600 Mhz als je niet echt gaat overklokken.

Of zit ik nu helemaal fout te denken?

Geheugen is goed joh, daar merk je sowieso niks van. Je hebt het over milliseconden hierzo, probeer die maar eens te meten.

Ik kan er eigenlijk allemaal niks aan opmerken. Wat mij betreft bestel je hem zo, goede research gedaan, duidelijk in je wensen & eisen. Processor zou ik ook gekozen hebben, videokaart kun je eventueel 5850 overwegen maar is niet noodzakelijk, harde schijf goed, voeding goed, moederbord is niets mis mee.

Inclusief assemblage zou je pc dus hier op neerkomen:
http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...t[224663]=1&product[90497]=1&product[42465]=1

De voeding heeft maar twee 6-pins connectors, en de HD 5770 heeft er twee nodig is het niet? Dan kun je dus geen CrossFireX gebruiken.

Hoi,

Opties: Welke opties wil jij bij je pc hebben
Mogelijkheid voor Crossfire
Ik snap nooit waarom zoveel mensen voor een CrossFire opstelling willen gaan.. CrossFire wordt door heel wat games niet ondersteund, dus dan heb je er ook echt niks aan.

Ik vind de moederbord te duur, je zou beter voor Gigabyte P55 Ud-3/Asrock P55 Extreme gaan en het verschil investeren in snellere geheugen. Voor de rest prima(behalve dat ik de kast ook te duur vind, maar dat heb je altijd bij mij :) )
Sneller dan 1333mhz is echt niet nodig, of je moet extreem gaan overclocken, anders is 1333mhz prima.

De voeding heeft maar twee 6-pins connectors, en de HD 5770 heeft er twee nodig is het niet? Dan kun je dus geen CrossFireX gebruiken.
De HD5770 heeft er één nodig! Ook kan je eventueel nog het bijgeleverde molex->pcie6pin gebruiken.

Anyways, ik zou gewoon voor één HD5850 gaan, alleen is deze op het moment nogal slecht leverbaar.
Zoiets zou ik er van maken

Ik zal eens kijken of er een leuke mix te maken valt tussen mijn samenstelling en die van jou. Ik wil namelijk toch wel een aparte CPU koeler. Dat maakt echt best veel uit in temperatuur.
Misschien de Cooler Master 212 plus?

Als crossfire echt zo slecht wordt ondersteund kan ik inderdaad beter voor de 5850 gaan om alles nog goed te kunnen spelen voor een tijdje.
Het heeft niet echt heel grote haast, dus dat ik wat langer moet wachten op de kaart is niet zo erg.

Is Salland trouwens echt zoveel goedkoper of zijn die prijzen zonder btw? En ja, ik weet dat in het eindtotaal wel btw erbij staat maar het is makkelijker vergelijken als het er direct bijzit.

Prijzen zijn zonder BTW. Het is inderdaad zo dat CrossFireX door een aantal games niet wordt ondersteund, onder andere GTA IV, maar het is echt niet zo dat je er dus niks aan hebt. De meeste games ondersteunen het namelijk wel. De ATI Radeon HD 5850 is inderdaad de beste keus voor jou, maar deze is (nog steeds :confused:) heel slecht leverbaar. Voor de HD5770 gaan, en er later nog een bij zetten is dus een goed idee.

Als je een processorkoeler wilt, kun je het beste voor de Scythe Mugen 2 gaan. Die is doodstil en koelt heel, heel goed voor zijn prijs (€35). Deze past in de Cooler Master CM 690 (die heb ik namelijk beiden), maar dan moet je wel even de fan aan de zijkant ergens anders zetten.

Ik zou voor de samenstelling van ronald89 gaan, alleen ik heb wel even het geheugen aangepast. Meer dan 15 euro goedkoper, zelfde prestaties. Hier is 'ie: http://www.azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B7517%5D=1&product%5B245679%5D=1&product%5B244763%5D=1&product%5B235982%5D=1&product%5B226356%5D=1&product%5B232912%5D=1&product%5B225309%5D=1&product%5B224663%5D=1&product%5B90497%5D=1&product%5B42465%5D=1&product%5B213070%5D=1

Prijzen zijn zonder BTW. Het is inderdaad zo dat CrossFireX door een aantal games niet wordt ondersteund, onder andere GTA IV, maar het is echt niet zo dat je er dus niks aan hebt. De meeste games ondersteunen het namelijk wel. De ATI Radeon HD 5850 is inderdaad de beste keus voor jou, maar deze is (nog steeds :confused:) heel slecht leverbaar. Voor de HD5770 gaan, en er later nog een bij zetten is dus een goed idee.

Als je een processorkoeler wilt, kun je het beste voor de Scythe Mugen 2 gaan. Die is doodstil en koelt heel, heel goed voor zijn prijs (€35). Deze past in de Cooler Master CM 690 (die heb ik namelijk beiden), maar dan moet je wel even de fan aan de zijkant ergens anders zetten.

Ik zou voor de samenstelling van ronald89 gaan, alleen ik heb wel even het geheugen aangepast. Meer dan 15 euro goedkoper, zelfde prestaties. Hier is 'ie: http://www.azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B7517%5D=1&product%5B245679%5D=1&product%5B244763%5D=1&product%5B235982%5D=1&product%5B226356%5D=1&product%5B232912%5D=1&product%5B225309%5D=1&product%5B224663%5D=1&product%5B90497%5D=1&product%5B42465%5D=1&product%5B213070%5D=1

Door een aantal games? Er is een hele waslijst die CF niet ondersteunen, kan ie beter nu een HD5770 kopen en dan over een aantal weken kijken of de HD5770 genoeg grafische power levert naar zijn beleving, is dit zo, dan is dat mooi, is dit niet zo, dan kan ie beter de HD5770 weer verkopen en kijken naar een 5850/5870.

Door een aantal games? Er is een hele waslijst die CF niet ondersteunen, kan ie beter nu een HD5770 kopen en dan over een aantal weken kijken of de HD5770 genoeg grafische power levert naar zijn beleving, is dit zo, dan is dat mooi, is dit niet zo, dan kan ie beter de HD5770 weer verkopen en kijken naar een 5850/5870.
Heb je een linkje voor me?

Dat was niet eens mijn samenstelling :p
Die heeft TS zelf gemaakt, ik heb alleen de assemblage er bij gezet :o

Dit is als ik de 5850 neem. De harde schijf is dan maar 500 GB maar is in de toekomst heel makkelijk bij te zetten.

http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...t[235982]=1&product[245679]=1&product[7517]=1

werkt dit allemaal nog goed met voeding en geheugen? Je hebt dan een goedkopere uitgekozen, maar is deze ook snel genoeg voor deze samenstelling? Ook met de OC genie knop? Dat is denk ik het maximale wat ik zal overklokken.

Misschien dat ik nog de Cooler Master 212 plus neem in plaats van de Scythe Mugen 2 maar dat weet ik nog niet zeker.

Volgens mij is er verder weinig op aan te merken, maar daar zijn jullie voor:).

Dat ziet er goed uit. De voeding is zeker goed genoeg voor jouw samenstelling, want je gaat echt geen 600 watt gebruiken... Zelfs niet als je je processor heel ver overklokt. CrossFireX kan alleen niet met die voeding, want de ATI Radeon HD 5850 heeft twee 6-pins connectors nodig, en de voeding heeft daar geen vier van. Maarja, dat zal je waarschijnlijk toch niet gaan doen. Het is wel zo dat de HD 5850 nog steeds een heel slechte levertijd heeft. Wil je daar op wachten? Ik moest eerst 3 maanden wachten op de videokaart, en dat is natuurlijk niet te doen.

De Cooler Master 212 plus maakt wel meer herrie t.o.v. een Scythe Mugen 2. Geluidsproductie bij high-speed is 52.2 dB, en bij de Scythe is dat 40.6 dB. Nogal een verschil, als je bedenkt dat het geluid bijna 15x zo hard is bij een verschil van 11.4 dB.

Van wat ik lees begint het allemaal een beetje op gang te komen. Het zal in ieder geval geen 3 maanden duren. Ik vind het niet erg als het een maand duurt of zo.

Maakt het nog uit van welk merk het is of is de goedkoopste in dit geval de beste?

Van wat ik lees begint het allemaal een beetje op gang te komen. Het zal in ieder geval geen 3 maanden duren. Ik vind het niet erg als het een maand duurt of zo.

Maakt het nog uit van welk merk het is of is de goedkoopste in dit geval de beste?
Heb je het nou over de processorkoeler? Je moet naar de prestaties kijken, en dan is de Scythe Mugen 2 duidelijk beter.

sorry, ik bedoel de videokaart.
So varieren de prijzen bij azerty van 228 euro (Gigabyte GV R585D5-1GD-B) tot 274 euro(XFX Radeon HD 5850)
En dan hebben sommige merken ook nog 3 uitvoeringen zoals XFX. Een daarvan is de Black Edition die echt wel anders zal zijn, maar ik kan verder geen verschil vinden.

Of eigenlijk, bij de dure zit een coupon voor Dirt 2 erbij.
Maar mijn vraag blijft staan.

Tussen de merken van videokaarten zit niet veel verschil. Ze kunnen er een betere koeler op hebben gezet, of hebben overgeklokt (volgens mij is dit nog niet het geval bij de HD5850). Je moet natuurlijk geen 276 euro gaan betalen voor een HD 5850, want dan kan je net zo goed een HD5870 gaan kopen. En zoals je net al zei, bij de 1 zit een DiRT 2 coupon. Dan vragen ze vaak wat meer voor hun videokaart ;). Ik zou gewoon voor de goedkoopste gaan, en dan DiRT 2 illegaal downloaden :D. Ze kunnen ook meer geld gaan vragen als zij de enige HD5850 zijn die leverbaar is, of course.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan