Nieuwe Game PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

nicklezzz

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2008
Hallo allemaal,

ik ben van plan om een nieuw gamesysteem te gaan kopen en heb het volgende systeem samengesteld:

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[435818]=1&product[394665]=1&product[7509]=1

Heeft iemand nog tips of opmerkingen over het systeem of zit ik hier de komende jaren goed mee?
Ik heb het systeem samengesteld om te gamen en ben van plan om de CPU en GPU te overclocken.

Alvast bedankt,

Groet Nick

Laatst bewerkt:
Moet volgens mij allemaal gewoon kunnen, maar als je iets ziet wat niet klopt zou ik het graag horen.

Die montage + windows installatie is pure oplichterij :D

een windowsinstalatie is tegenwoordig zo simpel als het maar zijn kan :)

dus je zou in ieder geval kunnen kiezen voor systeembouwen + garantie dat moet al weer wat schelen :P dat geld kun je dan weer in een van de andere componenten stoppen.

ik zie ook win 7 PRO 64 bit. voor 40 euro minder heb je home premium, die ondersteund 16gb max RAM.

kijk voor de verschillen tussen de windows versies ook eens hier .

De harde schijf (niet de ssd) zou je eventueel even mee kunnen wachten tot de prijs weer omlaag komt (aangezien die nu hoog is door de aardbevingen). 1TB was voorheen rond de 70 euro en dat is al weer een besparing van zeker 50 euro.

Je hebt helemaal gelijk dat de prijs veel te hoog is voor assemblage en Windows installatie, ik heb eigenlijk geen idee waarom ik dat er bijgezet heb. Met de harde schijf wacht ik inderdaad tot de prijs wat zakt, bespaart ook weer wat. Windows home premium is ook een prima idee. Bedankt voor de tips, als alles verder ok� is ga ik toch maar is kijken wanneer ik het systeem ga bestellen.

Als dat geld je oorspronkelijke budget was dan zou ik nu wat aanpassingen maken. En dan doorsparen voor de harde schijf.

Aan wat voor aanpassingen zat je te denken? Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een 2e GPU maar dat gaat dan al weer aardig over m'n budget heen.

Als ik op dit moment een pc moest kopen zou ik gaan zoeken naar een "Killer-Deal" voor een 1366 i7. aangezien dit platform binnekort opgeheven word.

Ook zou ik voor een andere ssd gaan (ocz agility 3 bijv.) deze is nogal sloom in mijn ervaring.

op koeling zou ik ook wat extra doen.

Ik kom uit op zoits onder de 1700 euro!

dan heb je onder andere

een haf X kast (<< geweldig)
een sabertooth 1366 moederbord (<< vind ik erg fijn om mee te werken overclocked ook goed!)
hybrid waterkoeling (zo'n gesloten setje)
een gtx 580
een i7 960
24gb ram (alhoewel je dan hogere windows zou moeten pakken, of je pakt de 3x 4 gb set van vengeance (die is beter om over te klokken) maar die kon ik niet zo snel vinden.7

Waarom zou voor een ocz agility 3 gaan? Ik heb gelezen dat de crucial m4 duidelijk de betere SSD is, en vanwaar een i7 960 en niet gewoon de 2500k? Is de i7 960 beter/makkelijker te overclocken?

Waarom zou voor een ocz agility 3 gaan? Ik heb gelezen dat de crucial m4 duidelijk de betere SSD is, en vanwaar een i7 960 en niet gewoon de 2500k? Is de i7 960 beter/makkelijker te overclocken?

De SSD zou ik aanpassen omdat ik 2 crucial m4's heb gehad en die zijn beide zeer slecht bevallen. Nu draai ik ocz agility en dat bevalt me prima! maar dit komt zeer zeker weer neer op wat vind je het fijnste werken en welke merken bevallen beter ;)

Een 2500k overclocken doe je door de multiplier te verhogen en dan houd het op. bij een 960 (of wat voor 1366 dan ook) moet je er veel meer werk voor doen. 1366 vs 1155 daar is een groot debat over welke van de 2 nu de betere is. maar de waarheid van dit alles blijft dat er niks is dat een ge-overclockte 960 niet aankan :D.

Ikzelf zou voor een 1366 gaan puur omdat ik deze zeer fijn vind werken (overclocken enz.) en omdat ik verschillende moederborden van deze serie zeer uitegebreid heb mogen gebruiken. Daarbij komt dat nu ze het 1366 gaan opheffen je binnenkort super sales gaat krijgen. Winkels willen dan gewoon van hun voorraad af en gaan er een lagere prijs voor vragen. dit kan je op het eind weer een paar honderd euro gaan schelen.

Een beter CPU ligt ook vooral aan geluk, sommige cpu's kan je gemakkelijk heel hoog overclocken en sommige zijn gewoonweg niet vooruit te branden.

Dat een M4 bij jou slecht bevalt zegt niks over de kwaliteit. Als we puur naar benchmarks kijken is het heel simpel: de M4, of anders een Samsung 830 serie of een Plextor M2P. Die zijn allemaal veel sneller dan een OCZ Agility 3.

En heb je ook nog echte redenen om voor een i7 960 te kiezen? Dat intel de fun uit het overclocken heeft gehaald, a la. Maar is dat dan de enige reden om een i7 960 te kiezen?
de i5 2500K presteert namelijk gewoon een stuk beter, en dat voor € 100,- minder. http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Core+i7+960+@+3.20GHz
Als je hem in dezelfde prijsklasse zoekt kom je op een i7 2600K uit, en die is al helemaal een stuk sneller....
Is natuurlijk nogal apart he, mensen meer geld uit hun zak kloppen omdat iets beter zou overclocken zonder aan te geven dat ze er qua prestaties op achteruit gaan?

Dus mijns inziens:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...t[435818]=1&product[7517]=1&product[394013]=1

Niks aan veranderd, behalve assemblage en Windows.

Laatst bewerkt:
Bij mij bevalt de m4 niet, bij andere bevalt de agility niet. daarom zet ik er ook bij dat het een mening is. de echte vraag is of het prijsverschil dat kleine beetje extra snelheid waard is. of dat je het beter in een ander product kan steken (totaalplaatje).

Ook voor de i7 heb ik meeredere redenen gegeven

• Binnenkort krijg je overal korting op omdat het platform eruit wordt gehaald en winkels hun vooraad kwijt willen (dus prijsverschil zal nihil zijn).

• Ik heb zelf een aantal i7's , en heb een paar 2500k en 1 2600k gehad. beide geoverclocked zag ik betere resultaten bij de i7's (op waterkoeling) in het gebruik van zware software en games (denk aan videobewerking met after effects).

• Je kan later simpel nog upgraden naar hexacore cpu. Wat niet kan op een 1155

En als de pc echt geen haast heeft dan kan de TS gaan kijken naar 2e hands 1366 bord + cpu aangezien er genoeg mensen zijn die door willen naar de 2011.

PS: benchmarks zijn gemixed, niet bij alle benchmarks komt de 2500k (of 2600k) goed uit de bus : http://www.tomshardware.com/reviews/sandy-bridge-core-i7-2600k-core-i5-2500k,2833-18.html

Laatst bewerkt:
Over het algemeen worden de Marvell controllers waar o.a. Crucial gebruik van maakt als betrouwbaarder gezien. OCZ maakt gebruik van Sandforce controllers, en die blijken bij bosjes uit te vallen. Het aantal klachten over OCZ SSD's is veel groter dan bij elk ander merk, en het lijkt me het verstandigst om op de meute af te gaan in plaats van een enkele mening. No offense mastermindzh ;-)

En de i7 960.. Ik zie niet in waarom je zou moeten investeren in een serie die afgeschreven wordt. Hij is sowieso snel, maar heeft geen toekomst. Socket 1366 is ten einde. En ik zie niet gebeuren dat het prijsverschil van € 100,- rechtgetrokken gaat worden...

Qua overclocken, mee eens. Maar er zijn ook exemplaren van de i7 960 die niet zo ver gaan, en er zijn ook exemplaren van 2500K's en 2600K's die een stuk verder gaan dan andere exemplaren. Punt blijft echter wel dat 1366 end of life is... Upgraden gaat dus niet meer, de hele socket wordt vervangen door socket 2011. Dat upgraden gaat dus niet gebeuren, er wordt niks nieuws meer voor ontwikkeld. De nog verkrijgbare hexacore cpu's voor 1366 zijn op z'n minst 500 euro, daar heeft Socket 2011 al een passend antwoord op, evenals dat er voor socket 1155 (2500K dus) volgend jaar Ivy Bridge uitkomt.. En die worden sneller dan Sandy Bridge, dus 1366 heeft dan echt het nakijken..

Kortom; mijns inziens lekker voor 1155 gaan en als je überhaupt wil gaan upgraden is daar Ivy Bridge voor. En sowieso heb je helemaal niet het topmodel nodig om te gamen, een i5 2500K is daar al snel genoeg voor..

Dat van de sandforce controllers dat was met de eerdere schijven (net als dat 1155 moederborden een probleem hadden) *klikje*

Ik zag gister een set op marktplaats voor nog geen 300 euro. daarbij zat een i7-950 + h50 en 12gb vengeance geheugen. het moederbord kan ik me niet meer herrineren (ook niet of er dat uberhaupt was?)en aangzien de advertentie al weg is neem ik ook aan dat de set verkocht is. (wat jammer is want ik heb vandaag loon gestort gehad :confused:)

de hexacore van de 1366 zijn inderdaad duur. maar de mogelijkheid is er.
Daarbij komt dat een 1155 niet slecht is (soms zelfs beter), maar (zoals ik al eerder zei) ALS de keuze aan mij was zou ik toch nog voor de 1366 gaan puur op eigen ervaring.

@NICK Heb je ook aan de mogelijkheid gedacht het gehele systeem te waterkoelen? dan heb je nog net dat beetje meer performance uit zowel je gpu als cpu. + het ziet er zo mooi uit in de haf X :D

PS: als je een cpu koopt bij een goede webshop kun je hem nog terugbrengen als hij niet aan je wensen voldoet :) (lage overclock bijv.) je zou daar eens wat webwinkels mee moeten vergelijken. ik weet toevallig dat ze bij 4launch niet moeilijk doen. met de rest heb ik weinig ervaring (behalve de lokale pc winkel.)

Laatst bewerkt:
Ik heb er nog niet over nagedacht om waterkoeling in het systeem te zetten, ik heb dan ook geen idee of er alleen maar voordelen aanzitten naast dat het iets prijziger is. Ik heb overigens nog wel een paar vraagjes:

1. Is die 850W voeding voldoende als ik er later nog een videokaart bij wil plaatsen en flink wil overclocken? Zo nee welke voeding raden jullie dan aan?

2. Is de HAF X kast het extra geld waard?

3. Ik zit te twijfelen over gelijk 2 HD 6970 lightning's is er veel prestatie verschil tussen 2 gtx 580 lightning's? Van welke ik er dan later een 2e zou kopen. Ik heb gehoord dat éen hd 6970 veel minder presteert dan een gtx 580 maar dat ze in crossfire en sli bijna even goed presteren.

Waterkoeling kan bij niet goed aansluiten lekken, duurt VEEL langer met bouwen & testen. en je moet je voeding 1x jumpstarte (of een oude). Verder kost het inderdaad wat euro's per maand. Maar dat is te overzien. De voordelen zijn ook goed. je kunt zowel de cpu als de gpu koelen met vloeistof waardoor deze langer mee gaan (of hoger geclocked kunnen worden). Vooral in de zomer of als je kast tegen de verwarming staat (zoals ik heb) is waterkoeling toch wel makkelijk.

1. Qua voeding ben ik altijd een zeker persoon, het is veel beter voor de voeding om niet op zijn max te werken (ook niet op bijna niks). Aangezien je nog wat aanpassingen wilt maken aan het systeem (later) zou ik erover nadenken een 1000W voeding te pakken. Alhoewel je met een 850W voeding (goed merk) er ook mee weg kunt komen. Let wel als je voeding minder gaat presteren en je hebt een goede overclock dan kan het wattage te weinig worden.

[EDIT]Ik heb zelf een Cooler master Silent pro 1000Watt, bevalt erg goed en was 140 euro :D[/EDIT]

2. ZONDER TWIJFEL. je krijgt 4x 200mm fan en 1x 140, er kan zowel een dual als triple radiator in. support voor 4x sli of quad crossfire. en hij is zo stevig als het maar zijn kan. Als je ergens geld in gaat stoppen raad ik dit aan! Als je een hdd van een ander moet nakijken / gebruiken kan je hem met 2 schroefjes voor in de hot swap bay drukken en meteen gebruiken! ideaal!

3. Ik zou voor de 580's gaan. zoals je zelf al zegt presteerd die beter in zijn eentje, en tot op heden zijn niet alle games evengoed met SLI. het is dan wel makkelijk om de sterkere van de 2 kaarten te hebben.

Groet,
Mastermindzh

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan