Nieuwe graphische kaart compatibel met huidige computer ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

TheAnswer33

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 sep 2010
Goedemiddag allemaal,

Ik heb vorig jaar november een Acer Aspire M3802 aangeschaft. Deze wordt geleverd met een Nvidia Geforce GT220 kaart. Ik zit nu met het probleem dat die videokaart constant oververhit raakt. Alleen al bij het opstarten van Windows 7 (64-bits) stijgt de temperatuur naar zo'n 80-85 graden.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een andere videokaart, en kwam hiermee : de SAPPHIRE VAPOR-X HD5770. Ik heb op internet begrepen dat dit een zeer goede kaart is voor de casual gamer, en dat het over een uiterst goed koelingsysteem beschikt.

Nu vraag ik me af, voordat ik hier zo'n 160 € voor neerleg, of de kaart wel compatibel is met mijn huidige computer.

Kan het problemen veroorzaken als de chipset van het moederbord ingesteld staat op Nvidia-kaarten ?

Kan een moederbord met 2.0 uitgang een kaart aan met 2.1 ?

Heb ik een nieuwe voeding nodig voor deze graphische kaart, om de koeling te ondersteunen ?

Hierbij nog wat links met info :

http://www.kieskeurig.nl/pc/acer/aspire_m3802/885814/

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=0001&pid=305&lid=1

Alvast bedankt!

80 graden bij het opstarten is wel erg veel!

Waar meet je het mee? HWmonitor?
Al gekeken of je pc niet vol zit met stof?

Maar als je weet welke voeding je hebt zouden wij makkelijker kunnen zeggen of het mogelijk is of dat je ook nog een andere voeding nodig hebt.
En 160 euro is wel erg veel. Hier is hij er al voor 138,- http://azerty.nl/8-970-251409/sapphire-radeon-hd-5770-graf.html

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord.

Ik meet het inderdaad met HWmonitor. Mijn PC al meerdere malen volledig schoongemaakt met een duster. Geen verbetering.

De kaart in de link is wel de HD5770, maar zonder vapor-x (koelingsysteem). Heb nu trouwens al een wat goedkopere site gevonden : http://www.mycom.nl/Product/Video-kaart/Sapphire-ATI-Radeon-HD5770-VaporX,1GB/271804

Mijn broer, die toenterdijd dezelfde computer heeft gekocht, beschikt inmiddels over een nieuwe voeding van 500W maar kampt ook nog steeds met dezelfde problemen als het gaat om het oververhitten van de graphische kaart.

Het gaat mij er meer om of deze nieuwe kaart verder wel goed zou kunnen functioneren binnen mijn huidige systeem. Ik zal dan waarschijnlijk ook nog een nieuwe voeding moeten kopen.

Zelf maak ik altijd mijn fans schoon met een kwast en perslucht. Zo krijg je alle stof uit het systeem.

de videokaart die jij kiest en ik aan geef hebben allebij een goed koelsysteem. het zal misschien 1 of 2 graden verschillen.

Hoe wordt het systeem verder gekoeld? zit er alleen een koeler op de CPU, videokaart en in de voeding of zijn er nog meer koelers aanwezig. Als er niet meer koelers aanwezig zijn kan hier het probleem in zitten. Dan zou je een paar extra koelers in je systeem moeten bouwen. 1(meestal voorkant) die de koude lucht naar binnen laat gaan en 1 of 2 die de warme lucht er weer uit blazen(meestal de achterkant)

je zou inderdaad een zwaardere voeding kunnen nemen maar dat heeft niets met het koelen te maken.

Inderdaad grote koeler op de CPU, één in de voeding (gericht naar de achterkant van de computer) en één op de graphische kaart. Een videokaart met een beter koelingsysteem zou onder deze omstandigheden dus dezelfde problemen kunnen tegenkomen ?
Aan wat voor onderdelen moet ik dan denken voor extra koeling ? Zijn dat gewoon extra ventilatoren ?

(Met een duster bedoelde ik perslucht), dat heeft niets geholpen om de temperatuur te verlagen. De graphische kaart is ook het enige onderdeel dat overhit raakt...Processor CPU ligt rond de 36 graden.

Laatst bewerkt:
Mmm.. vreemd dat alleen de kaart erg warm word. Je zou denken dat dan de cpu ook een stuk warmer zou worden(50 of zo).

Met extra koelers bedoelde ik gewoon losse fans.

Ik lees net dat het warmte probleem vaker voor komt met de GT220. Extra fans zouden altijd moeten helpen en zijn nooit een overkill voor je pc.
Als je overstapt naar een 5770 ga je er alleen al qua prestaties van videokaart grote stukken op vooruit!

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom ze in zo'n krachtige pc met 6gb standaard zo'n low budget kaartje er in zetten.

Ok, ik had inderdaad ook al zoiets meegekregen. De GT220 zou problemen hebben met het runnen van Windows 7 64-bits, maar een fan of twee extra kan natuurlijk geen kwaad voor de airflow.

Tja, Acer staat blijkbaar niet bekend om het geweldige assembleren van hun PC's...De voeding is ook maar 250W...

In ieder geval bedankt voor je hulp, ben hier al een stuk wijzer van geworden. :thumb:

Alleen nog even terug naar mijn oorspronkelijke vraag : deze nieuwe kaart zou gewoon makkelijk moeten kunnen functioneren binnen dit systeem, toch ? Alleen de drivers van Nvidia verwijderen, dan de kaart.

Laatst bewerkt:
Alle drivers inderdaad verwijderen, kaart + voeding er uit halen, nieuwe kaart + voeding(zeker 500 watt met een A merk.) er in, opstarten en nieuwe drivers installeren.

Zelf kies ik al jaren om mijn pc zelf samen te stellen. Dan weet ik dat ik goede onderdelen heb en alles stabiel is. Ik kreeg vanmiddag een smsje dat mijn nieuwe onderdelen binnen zijn dus vanaaf maar weer in elkaar zetten(XFX Radeon HD 5750, i5-760, 4gb ddr3 1600mhz, OCZ ModXStream Pro (500watt), 64 gb OCZ Onyx ssd schijf :D).

Het enige wat het nog zou kunnen zijn waar je problemen mee zou kunnen krijgen is de lengte van de kaart. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt in je kast hiervoor. En hoelang de nieuwe kaart is.

geen dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan