Nieuwe harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egel007

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2007
Hallo iedereen,

Ik heb vandaag een nieuwe harddisk besteld en een nieuwe DVD-brander, allebei met SATA-aansluiting.
Harddisk: WD Caviar SE16 500GB (SATA2 ○ 16 MB Cache)
DVD-brander: LG DVR 22X DL SATA, Retail
Ik heb in mijn huidige pc een ASUS P5KPL-moederbord zitten.

Nu vroeg ik me 2 dingen af:
1. Gaan er geen problemen komen met het aansluiten van de HD en de DVD-brander? (Vanwege SATA)
2. Hoe moet dat precies met de installatie van Windows XP? Ik wil namelijk een geheel verse installatie uitvoeren en de oude HD eruit gooien. (Windows XP-cd met SP1)

Sorry voor de vragen, maar ik ben nieuw op het gebied van SATA. :)

Hallo iedereen,

Ik heb vandaag een nieuwe harddisk besteld en een nieuwe DVD-brander, allebei met SATA-aansluiting.
Harddisk: WD Caviar SE16 500GB (SATA2 ○ 16 MB Cache)
DVD-brander: LG DVR 22X DL SATA, Retail
Ik heb in mijn huidige pc een ASUS P5KPL-moederbord zitten.

Nu vroeg ik me 2 dingen af:
1. Gaan er geen problemen komen met het aansluiten van de HD en de DVD-brander? (Vanwege SATA)
2. Hoe moet dat precies met de installatie van Windows XP? Ik wil namelijk een geheel verse installatie uitvoeren en de oude HD eruit gooien. (Windows XP-cd met SP1)

Sorry voor de vragen, maar ik ben nieuw op het gebied van SATA. :)

1= Nee, geen problemen, gewoon je HD op Sata 1 aansluiting, en de DVD fikker op Sata 2
2= Werkt gewoon hetzelfde, tenminste als het moederbord Native Sata ondersteunt. Als de XP setup gewoon de HD herkent, hoef je niks speciaal te doen. Maar als de XP setup geen schijven kan herkennen, dien je de Sata driver te slipstreamen met NLite: http://www.techzine.nl/tutorials/280/Maak-je-eigen-Windows-installatie-met-nLite.html (vooral punt 4 is belangrijk)

Hartelijk bedankt voor de snelle reacties en de links!

Maar kan ik zo ook al weten of mijn moederbord Native SATA ondersteund? Want ik heb het niet zien staan tussen de eigenschappen bij de link die door Frankwannet werd gestuurd. Maar in principe dus niets anders. De BIOS zou normaal gesproken gewoon gelijk de SATA-schijf moeten herkennen? ;)

klinkt pretty easy.

Edit. Ik snap het zo ongeveer al wel. Ik heb er nog even een oude handleiding bijgehaald, in de hoop dat het daar ook wat in beschreven stond (en met alle geluk staat er dat in), dus als ik nog een vraag heb, post ik dat wel weer! :D Harstikke bedankt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan