nieuwe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruudd

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2001
ik krijg van de week mijn nieuwe pc,met daarin een 160 gig schijf.
Maar er staat helemaal niks op de schijf ik wil de schijf in vieren delen.
Hoe kan ik nu het beste te werk gaan eerst een kleine partitie maken en dan windows xp er op en dan later partities bijmaken.
Zit ik zo goed of kan het anders.
alvast bedankt ruud

Beste ruud

Ja dat is goed.

In setup een partitie aanmaken van 5 of 10 gig.

Setup laten formatteren, mag snel.

Dan installeren en later partities bijmaken.

Heb je Pro dan eerst de schijf dynamisch maken en daarna volumes toevoegen. Laat nog wat ruimte over dan kan je ze later altijd nog groter maken.dat werkt dus NIEt bij Home

Eric.

dus als ik het goed begrijp windows xp pro erin krijg ik dan vanzelf de keuze om partitie aan te maken?
En hoe maak ik de schijf dynamisch of wijst dat zichzelf,
tijdens de setup.
ruud

Klopt.

Bij een lege schijf gaat het vanzelf goed.

Dynamisch maken kan alleen in Windows schijfbeheer. Dus installeren, schijf dynamisch maken, volumes maken en dan de rest van Install. (hoewel hij bij XP vaak vanzelf het meeste al heeft).

Ik ga nu eten, als je nog vragen hebt mail me maar.

Eric.

P.S. Soms moet je eerst in het bios instellen dat hij van CD-Rom moet starten, maar als de schijf echt leeg is gaat het meestal vanzelf goed, omdat "boot from other" meestal standaard aan staat.

Laatst bewerkt:
dank je voor je antwoord zodra de pc er is ga ik het proberen.
ruud

OK

Succes,

Gaat lukken,

Eric.:thumb:

P.S. nog wat achtergrond info.

In je MBR staat hoe je schijf is ingedeeld. En zonder MBR zal Windows niet starten. Maak je een schijf dynamisch, dan blijft de eerste partitie in je MBR staan, de volgende volumes echter niet. Daarom kun je je eerste partitie (heet na het omzetten toch volume) niet meer wijzigen. Volumes die je maakt na de omzetting kun je uitbreiden m.u.v. stripes omdat die over twee schijven lopen.

de schijf is helemaal nog niet in gedeeld moet ik hem eerst niet partioneren en dan indelen
ruud

Neen

Gewoon in setup een partitie aanmaken van 10 gig voor XP of 5 gig voor 2000.

Het mag natuurlijk ook anders.

Als je dit doet moet je wel al je programma's op een andere partitie/volume zetten. Je hebt ongeveer 10 gig voor programma's nodig en 5 gig voor data en video en/of muziek zet je op een andere partitie/volume.

Die volume's maak je aan in Windows schijfbeheer na je installatie.

Eric.

Laatst bewerkt:
Hier een voorbeeld.

Dit is mijn machine uit 98 toen had ik nog geen idee had wat dynamisch was, dus schijf 0 is nog standaard.

Het heeft geen zin een ingedeelde schijf dynamisch te maken, want alles ligt toch al vast, vandaar dat hij nog steeds standaard is.

C: is de schijf waar 98 op stond
D: was voor ghost
F: staat 2000 op nog 750 MB over.
G: bevat alle programma's nog 1 gig over
V: Was voor video

Eric.

Bijlagen

• schijfbeheer voorbeeld.jpg
    schijfbeheer voorbeeld.jpg
    43,2 KB · Weergaven: 17
denk dat het nu wel gaat lukken in indergeval bedankt voor je antwoorden.:thumb:
Mocht het niet lukken meld ik me weer
ruud

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan