Nieuwe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

janpaul001

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2008
dag mensen.
als je dan van je nieuwe harddisk een opstartschijf gemaakt hebt (en die 80 Gb als prim-2e-IDE), hoe krijg ik dan m'n oude configuratie op de nieuwe harddisk. het zou lekker zijn als je uiterlijk niks merkt behalve snelheids- en ruimtewinst.
m.vr.gr.
jp

Als het míjn machine was, dan zou ik de 80 giga hdd blijven gebruiken voor Windows en dus als opstartschijf gebruiken en de nieuwe >300 giga schijf zou ik in 2 partities verdelen en gaan gebruiken voor data opslag.

Hoi !

@Pasja: mee eens mits de 80 Gig schijf een Sata-schijf is.

Is het echter een verouderde IDE, dan zou ik die klonen naar de nieuwe Sata-schijf !

Greetz,

Harry.

Ok, daar ben ik het vervolgens ook mee eens, tenzij de nieuwe schijf ook weer een IDE betreft.

Al moest ik bij deze opmerking:
Nou is een nieuwe harddisk van bv 320 gb natuurlijk wel een stukje sneller dan eentje van 80gb. Mijn ervaring is dat het toch allemaal wat soepeler loopt als je van een nieuwe harde schijf opstart, in plaats van op te starten van die oude 80GB.
toch even de wenkbrauwen fronsen............... ís dat dan zo???

Laatst bewerkt:
reactie..

(sorry mensen...1e keer forum)

pasja, nee, de bedoeling is juist om van de snelheid van de nieuwe HDD gebruik te maken. wordt jij niet gek van de opstarttijd van je pc? bij mij is iedere seconde (!) winst. ik wil dus zo'n grote van 500 of 720Gb kopen (met 16 Mb cache en zo) en daar al die partities over verdelen. als ik m'n pc opstart krijg ik de keuze uit 5 partities. die zou ik graag op de nieuwe zetten maar dan met meer ruimte per partitie. snelheid van de nieuwe en meer ruimte per partitie.
kan dat?
gr...jp

Ja, maar een GROTERE hdd qua opslagcapaciteit betekent NIET per defenitie sneller.

HYoi !

Helemaal mee eens, dus !!

Greetz,

Harry.

reactie..

ok mensen,
gedeeltelijk mee eens. maar correct; per definitie. maar ik hoor m'n 80 Gb tekeer gaan als een gek. vooral met booten, dus dacht ik dat zoëen met cache en 7200 toeren, en dan een hierbovengoenoemd merken (loonytune), m'n pc sneller maakt. maak ik nou een denkfout?

groeten...jp

Tja, als de 80 giga een <7200 toeren disk is en geen of een kleine cache heeft, dan wordt het verhaal anders, maar ik blijf van mening dat een 80 giga disk niet trager hoeft te zijn dan een om het even wat voor grote andere disk.

Even een flauw voorbeeldje: ik heb 2 "kleine" raptors 10.000 rpm in Raid0 staan en die zijn toch echt véél sneller dan mijn twee andere 400 giga disks.

Laat ik nu juist een Western Digital WD800JB, 80GB, 7200Rpm, 8MB IDE hebben besteld omdat bij een wat ouder moederbord (K8N Neo) het installeren van XP op een SATA-schijf niet lukt.... Wat ik ook doe de SATA's worden niet herkend door de Windows installatie CD (die wel standaard door MS is voorzien van SP2, dus geen al te oude XP); F6 etc. werkt niet, de SATA-RAID-schijven worden - ondanks de RAID-driver die Windows meeneemt vanaf een diskette niet herkend. Dat probleem had ik al eerder daarom rigoureus terug naar IDE; wel jammer van die mooie WDC Raptor :confused:.

Jan

hdd install

dag mensen,

ik ga zoiezo een hdd kopen dus evt. kan ik later de snelheidswinst met jullie delen. maar ik zou toch graag willen weten of ik dan die 5 partities kan overzetten. zou dat met een backup-programma lukken? ik heb hier (een oudere versie van) norton maar die neemt de partitietafel mee dus dat lukt niet..iemand enig idee?

w.m.vr.gr...jp

Janpaul001, ik heb een moderator gevraagd even naar dit topic te kijken. Het is namelijk niet handig om een vraag in een topic van een ander te stellen. Dit kan tot verwarring leiden. Ik wil je wel proberen te helpen, maar ik wacht even met verdere reacties of / tot een moderator je vraag verplaatst.

re pasja

dag pasja,

m'n eerste forumles. ok, ik wacht wel af. dank je voor de moeite. ik neem aan dat je m'n emailadres ergens kunt opvragen; dan kun je evt. privè contact opnemen. echter, ik denk dat meerderen hetzelfde willen als ik en het sloot mooi aan op harddisk inbouwen. succes allemaal en bedankt.

groeten van jp.

ps wat is een moderator in deze context?

Gewoon even wachten of je vraag in een eigen topic kan worden geplaatst, daarna gaan we verder met adviseren / helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan