Nieuwe hardeschijf installeren?? maar hoe

Status
Niet open voor verdere reacties.

banana

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2008
hoi iedereen,
ik wil op mijn pc een nieuwe harde schijf doen (nieuwe C: schijf).

Ik heb nu een 320 gb sata C schijf en wil er een 500 gb voor in de plaats.

Hoe gaat dit??

Als je een harddisk koopt is dit dan automatisch de C schijf of een andere letter?
vervolgens:
Ik neem aan dat je de sata kabel los moet koppelen van de 320 gb hardeschijf en dan de 500gb inpluggen. Dan installeer ik het OS weer en klaar of is dit te simpel gedacht?

En dan nog een vraag:
Ik zou graag mijn andere schijf ook nog willen gebruiken als 2e schijf in mijn pc. Maar als ik die schijf ook weer in mijn pc doe zijn er dan 2 C schijven. Hoe kan ik dan de letter van de ene schijf veranderen zodat ik gewoon één C sschijf van 500 gb en één extra interne schijf van 320 gb heb (laten we het voor het gemak de T: schijf noemen).

alvast dank

Laatst bewerkt:
Hoi,

Je kunt gewoon de oude sata schijf eerst verwijderen en de nieuwe inbouwen en een besturingssyteem installeren. Na xp of vista geinstalleerd te hebben kun je de oude schijf op een 2e sataconnector aansluiten op je moderbord. Nu kun je de oude schijf via schijfbeheer formateren en een letter geven. Omdat je eerst de nieuwe geinstalleerd hebt zal dit de c: schijf worden.

Laatst bewerkt:
Dat lukt vrijwel nooit "zomaar". Sata schijven hebben drivers nodig die niet op de XP installatiedisk staan. XP zal hier om vragen tijdens de installatie en op dit punt zien we de meesten hier meestal vanzelf weer aankloppen.

Dat lukt vrijwel nooit "zomaar". Sata schijven hebben drivers nodig die niet op de XP installatiedisk staan. XP zal hier om vragen tijdens de installatie en op dit punt zien we de meesten hier meestal vanzelf weer aankloppen.

Dat is zeker waar;)
Maar even uitgaande dat het hier om een native sata schijf gaat:p

Misschien is een externe schijf een optie hoef je niks aan te passen, in pluggen en gebruiken maar met die hap voor rond de 80 eurie heb je een 500 GB.
Pred...

bedankt voor jullie reacties, het os dat ik wilde installeren is ook windows vista ultimate en de sata drivers staan daar wel op begrijp ik uit het verhaal.

Een externe hardeschijf heb ik ook al maar ik heb toch liever een interne hardeschijf zodat ik gewoon alle games, films enso op mijn C schijf kan installeren.

Het kan ook nog zonder een nieuwe installatie te doen:

Sluit je nieuwe schijf aan als 2e schijf in je pc
Zet nu "alle" inhoud van je oude schijf over naar de nieuwe (klonen heet zoiets)
Verwissel nu de SATA kabels, dus oud wordt nieuw en nieuw wordt oud
Nu is je nieuwe schijf de C schijf geworden, met alles daarop wat je nu op je oude schijf hebt
Formatteer je oude schijf en klaar

ok, bedankt voor de tip.

ik kijk nog wel ff welke van de 2 mogelijkheden ik ga doen.

nog even checken of ik de manier van mrmusic begrijp.

moet ik dus mijn huidige c: schijf (helemaal met program files, windows enzo) kopiëren op de nieuwe schijf. Vervolgens de sata kabels verwisselen

Ik weet niet wat hij onder klonen verstaat maar ik denk kopiëren.

Mis. Clonen is niet hetzelfde als kopieren.
Gebruik liever een tool als Ghost dan is het zo gepiept.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan