Nieuwe hardware

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchbull

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Beste Helpmij'ers,

Ben aan het rondkijken voor een upgrade van mijn hardware en kom er niet helemaal uit. Wie kan me informeren welke hardware wel/niet aan te schaffen.

Allereerst mijn huidige hardware:

Intel Q9450 (overclocked 3 GHz)
ATI 5870 (Core 1GHZ, Memory 1.2 GHZ)
OCZ Reaper X 4GB (2x2)
ASUS P5E Deluxe

Nu wil ik bovenstaande vervangen met onderstaande:

Intel I7 4790K
ASUS Z97-Pro (Wi-Fi AC) OF ASRock Z97 Extreme6
NVIDIA GTX970 (Welk merk?)
Corsair Vengeance 8 of 16GB?

Wie kan me informeren over bovenstaande? Aangezien het allemaal aardig wat Eurotjes gaat kosten, wil ik uiteraard wel het goede/best afgestemde aanschaffen.
Ben geen die-hard overclocker, maar wel een gamer, o.a. FSX, COD en Battlefield en wil de komende jaren weer vooruit kunnen.

Bij voorbaat hartelijk dank voor de adviezen!

Mvg

Laatst bewerkt:
Voor het moederbord: Allebei zijn ze zeer goed, maar ik neig meer naar ASUS (kwalitatief zeer goed, en heeft ook wifi AC)

Voor de GPU: DEZE MSI is zeer stil, heeft dus ook mijn voorkeur (ze presteren allemaal zeer goed)

Qua geheugen: 8GB is Nu zeer goed voor gaming

CPU: als je alleen maar games speelt is de i5 4690K ook goed zat, en in combinatie met de Z97-Pro Wi-Fi AC kan je hem later (in combinatie met een goede koeler natuurlijk) verder overklokken.

Nu kijken of andere helpmij'ers het met mij eens zijn ;)

Ik zou in ieder geval overwegen om een i5 te nemen, en dat prijsverschil in een krachtigere videokaart te stoppen. Daar heb je meer aan wat games betreft ;)

8GB RAM is voorlopig nog wel genoeg. Moederbord: allebei voldoen in principe. Kijk daar vooral ook naar de gewenste opties ;)

Dutchbull, ben je van plan om 1080P te gaan gamen (1920x1080) of hogere resoluties?
Want als je zegt ik ga 4K gamen kan je misschien beter een R9 290X kopen

Hartelijk dank voor de reacties!

Op de verschillende FSX forums wordt geadviseerd om een krachtige CPU te nemen, aangezien dit spel meer van de CPU dan van de GPU vraagt. CoD en Battlefield weet ik eigenlijk niet.

Nu game ik op een HD TV met een resolutie van 1920x1080 of er 4K games gespeeld worden, waarschijnlijk in de toekomst.

Wat is het grootste verschil tussen de I5 en I7? De klokfrequentie, treats en L3 is lager bij de I5, maar hoe ga je dit merken? De koeler die ik gebruik is een Scythe Mugen.

Wat is het verschil met een NVIDIA GTX 970/980 of de R9 290X van AMD?

Dat het Asus bord WIFI en Bluetooth heeft is wel een bonus, echter maak ik nu gebruik van de Asus AC56 voor internet en dit werkt perfect. Op een ander forum heb ik gelezen dat de Asrock het voordeel heeft dat er een optie op zit voor SSD schijven (M.2), dit lijkt me ook een plus punt. Vind het qua bord erg lastig om te kiezen..

Laatst bewerkt:
Ik zou in ieder geval overwegen om een i5 te nemen, en dat prijsverschil in een krachtigere videokaart te stoppen. Daar heb je meer aan wat games betreft ;)

8GB RAM is voorlopig nog wel genoeg. Moederbord: allebei voldoen in principe. Kijk daar vooral ook naar de gewenste opties ;)

Welke zou je dan adviseren, de GTX 980 of de R9 290X?

Qua geheugen kwam ik ook nog deze opties tegen:

- G.SKILL Ripjaws X Series 8GB (2 x 4GB) 240-Pin DDR3 SDRAM DDR3 2400 (PC3 19200) Desktop Memory Model F3-2400C11D-8GXM

- G.SKILL Ripjaws X Series 16GB (2 x 8GB) 240-Pin SDRAM DDR3 1866 (PC3 14900) Desktop Memory F3-1866C9D-16GXM

Laatst bewerkt:
De GTX 980 is over het algemeen beter in 1080p/1440p gaming.
En de R9 290X is (mede door zijn dubbel zo grote geheugenbus) beter in 2160P (4K).

En voor gaming is de i5 beter, het enige verschil is dat de i7 iets meer L3 cache heeft en ook HyperThreading (wat bijna alle games niet supporten)
Dus dan heb je 4 cores vs 4 cores dus bijna gelijk

En bij een externe GPU (dus je r9 290X of GTX 980) is de snelheid van het RAM niet zeer veel van belang, je kan dan beter wat besparen en DDR3-1600 nemen, DEZE is dan zeer goed, die heeft zeer goede Cas Latency's

En nog iets, de R9 290X verbruikt wel een stuk meer dan de 980.

En als je het kan volhouden raad ik je aan om nog een maand te wachten, AMD komt namelijk dan met de R9 3xx serie (verwacht is rond 20 april als ik me het goed herinner)
en wie weet gaan dan de prijzen van de 980 wel een stuk omlaag waardoor die wint

Beide borden hebben ook een M.2 slot dus daar zit geen verschil

Conclusie: (TL;DR)
-Dit is goed genoeg geheugen voor gaming.
-Een i5 voldoet voor gaming (zeker weten)
-Videokaart is afhankelijk wat je gaat doen, ik raad aan te wachten tot eind april aangezien nieuwe AMD kaarten dan uitkomen en ik niet weet hoe goed die worden
-M.2 SATA zit in allebei je genoemde moederborden

Laatst bewerkt:
Het verschil met de M.2 sloten: ASRock heeft PCIe 3.0 x4 (4 GB/s) en de ASUS PCIe 2.0 x2 (1 GB/s).

Qua GPU en moederbord vind ik het erg lastig kiezen. Bovenstaande zou beter zijn voor SSD's van de toekomst, maar wanneer zal dit gebruikt gaan worden?
Qua looks vind ik de ASRock mooier, maar de Bluetooth van de ASUS weer interessant, welke de ASRock niet heeft.
ASRock heeft meer SATA ansluitingen, meer aantal lanes PCI-Express x16 sloten, maar minder aansluitingen voor fans (ook niet onbelangrijk).

Tussen de I5 en I7 zit +/- € 125,- verschil. Een hoop verschil (in geld) voor een CPU, met dan nagenoeg dezelfde prestaties.

Erg lastig vind ik het...

Voor gaming is de CPU max 4fps veschil in die €125,- verschil. De i7 wordt ook vooral gebruikt voor renderen.

En het aantal lanes van de PCI-e is afhankelijk van je processor!

En de M.2 sloten: 3.0x4 is momenteel nog veel te duur (en SSD's daarvan zijn volgens mij amper verkrijgbaar), ik denk dat een gewone huis/tuin/keuken gamer zoals ik (en jij ook denk ik) niet gek veel verschil zal zien tussen een SATA600 SSD en die M.2 (het is snel of snel XD)
Alleen misschien bij overdrachten van tientallen gigabytes (al heb je dat alleen beetje bij installeren van games maar dan wacht je toch iets meer lijkt me :P)

En stel dat je de ASRock wil, voor de toekomst, wat je dan zou kunnen doen is een Wi-Fi(+BT) kaartje kunnen kopen en die er in steken (

Vind het nog steeds lastig kiezen voor de CPU en het moederbord. De I5 is met spellen net zo snel of soms sneller dan de I7, maar hoe is dit over een jaar of 3?
De moederborden zit qua prijs niet veel verschil in en hebben beide functies die ik graag zou hebben, maar niet op beide aanwezig zijn.

Het prijsverschil tussen de I5 en de I7 zie ik niet in resultaten terug en als ik de €125 verschil bij zou leggen voor een zwaardere GPU, dan nog is het verschil tussen een GTX 970 en 980 €100,-..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan