nieuwe HD...hoe data overzetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gagaman

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2002
Ik heb een 6 gig HD met win98. Nu ga ik in deze pc een nieuwe HD plaatsen van 40gb. Ik zou hier winxp op willen draaien en van deze nieuwe HD wil ik ook mijn C-drive en D-drive (allé, twee paritities) maken. De data die op de 6 gig-schijf staan zouden naar naar de D-partitie moeten. De 6-gig zou daarna nog moeten dienen als backup-schijf.
Hoe pak ik dit het best aan?
gagaman

Met Ghost kun je heel eenvoudig een complete partitie naar een andere schijf kopieëren. Ghost is echter niet gratis.

Norton Ghost (Symantec) is hier goed voor.
Drive Image (PowerQuest) ook volgens mij.

Beiden helaas niet gratis.

wat je ook kunt doen zijn al je bestanden die je wilt op een cd te branden. dan kan je je oude eraf halen en je nieuwe erop doen. en je kopieerd alles van de cd rom weer naar je D schrijf.

Is die pc wel geschikt voor XP? Als je het niet zeker weet, dan kun je het op deze site controleren.

Verder kun je de 6GB HD er gewoon uithalen. Stop de 40GB terug en zorg dat deze als Master op de primaire aansluiting van het moederbord komt. Draai Fdisk met een opstartdiskette van windows95 of 98. Maak de gewenste partities aan met Fdisk en formateer deze. De HD is nu klaar om windows XP op te installeren.

De 2e HD kun je bv als slave aan de primaire moederbord aansluiting hangen of als master of slave aan de secundaire aansluiting hangen. Hierna kun je bv via windows verkenner alle data overzetten.

Let wel op dat je voor alle hardware nieuwe XP drivers zult moeten hebben en dat ook een deel van je software collectie niet meer werkt. En voor sommige oude hardware worden geen XP drivers meer gemaakt dus kun je ook niet meer gebruiken.

succes;)

Mercikes voor de reacties. Ga het proberen via de master-slave optie, én ga ook mijn data op cdrom branden. Zal ergens volgende week gebeuren, maar ik post wel of het al dan niet gelukt is. Heb er nu alleszins vertrouwen in.
gagaman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan