Nieuwe HD in "oude" pc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

freebutterflyx

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2002
Een vraagje voor een kennis van mij. En gezien ik zelf niet zo'n expert ben stel ik ze hier ook maar even.

Hij wenst in een "oude" PC een nieuwe HD plaatsen. De keuze is momenteel gevallen op "WD 2TB 3.5" SATA-600 IntelliPower 64MB Caviar Green" die hij nog redelijk goedkoop kan verkrijgen. (Een keuze ook met het ook op een eventueel later nieuw systeem)

Maar vormt deze een probleem in een systeem van 5 of 6 jaar oud? (Althon 64 X2 op een Asus A8N moederbord met winXP). Zal deze HD gewoon samenwerken met de rest?

Uiteraad zal het oude systeem nog geen sata600 hebben maar enkel 150 of 300. Ik veronderstel dat deze HD dan gewoon op 150 of 300 zal werken?

Verder dan nog de vraag ivm het overzetten van de oude HD. Momenteel zit er een Maxtor 250GB in. Deze is verdeel in 4 partities (op aanraden van de winkelier indertijd). C = win XP, F = programmas, G en H zijn data. (D en E zijn DVD drives)
De mogelijkheden zijn dus ofwel de nieuwe HD er gewoon bijhangen als extra drive of de nieuwe HD als eerste schijf nemen en alles overzetten. Dus dan ook een C voor win XP, een F voor de progs en de rest voor data. En de oude Hd dan gewoon als reserve laten zitten of ook voor data.

Graag enig advies

Waarschijnlijk zal het moederbord de grootte van de hdd niet herkennen.(2Tb was 6jaar geleden bijna onmogelijk)
Kijk dat eerst even na.
De green serie (5400rpm)is meer voor opslag , als systeem schijf kun je beter een snellere (7200rpm) nemen

Ik zou de oude schijf er (voorlopig) lekker in laten zitten, of hem toch tenminste met alle data erop nog even bewaren.
Aansluiting van een nieuwe schijf zal (mits herkend, zoals wc2wc al zegt) geen problemen geven, maar uiteraard slechts zo snel werken als de langzaamste component...
Misschien even BIOS updaten...

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zal het moederbord de grootte van de hdd niet herkennen.(2Tb was 6jaar geleden bijna onmogelijk)
Kijk dat eerst even na.
De green serie (5400rpm)is meer voor opslag , als systeem schijf kun je beter een snellere (7200rpm) nemen

Als het moederbord de 2TB niet herkend, dan is enkel hetgene wel erkend wordt bruikbaar? Een kleinere HD dus? Of wordt de HD in het geheel niet herkend?

Met het oog op het latere gebruik van deze HD (bvb inbouwen in nieuwe PC) zou dan beter voor een snellere gekozen worden?
De green serie is dan eigenlijk voor opslag en niet voor veel lees en schrijfwerk?

Andere oplossingen zouden dan zijn:
Samsung 1TB 3.5" SATA-300 7200rpm 32MB : kostprijs bijna evenveel als de eerder genoemde WD 2TB maar de helft kleiner
Seagate 500GB SATA-600 7200rpm 16MB : is een stuk goedkoper maar natuurlijk ook wel een stuk kleiner
WD 500GB 3.5" SATA-600 7200rpm 16MB : ongeveer dezelfde prijs als de Seagate

Gezien het hier om een oud systeem gaat is het misschien beter om niet te veel uit te geven aan een nieuwe HD en dan voor een kleiner exemplaat te gaan.

Laatst bewerkt:
2tb is max voor zover ik weet op een 32bit systeem.. (per schijf) en zoals eerder gezegd het is een oud systeem.. ik zou zelf ook niet zon upgrade doen omdat je toch met oudere onderdelen zit en deze je nieuwe hdd goed kunnen beinvloeden (of om zeep kunnen helpen)

@ eehbiertje
waar baseer je dat op ? 2tb is max voor 32bit ? en waarom zou die schijf kapot gaan in een oud systeem
Misschien wordt niet de gehele capaciteit "gezien" .

@freebutterfly
Ik zou die wd500 nemen of inderdaad een heel nieuw systeem
Die dingen zijn op het moment al weer aan het zakken in prijs , na de hoge prijzen tgv overstromingen .
Dus als je even kan wachten worden ze goedkoper

@ eehbiertje
waar baseer je dat op ? 2tb is max voor 32bit ? en waarom zou die schijf kapot gaan in een oud systeem
Misschien wordt niet de gehele capaciteit "gezien" .

omdat je met oudere systemen je componenten meer slijtage hebben.. ik ben geregeld brakke voedingen tegengekomen die als ze net even dat beetje extra spanning moeten regelen de geest geven... (of andere voltages doorgeven dan hoort)

heeft met NTFS limieten te maken op 32bit systemen.. op een 64bit systeem kun je wel tot 256tb per schijf gaan

2TB is de volume limiet op xp 32bit ivm de 512k cluster grootte, maar bv een 3TB kan dan toch gepartitioneerd worden in bv 2x 1.5TB

wat de rest van z'n systeem is weten wij niet : en slijtage ?

2TB is de volume limiet op xp 32bit ivm de 512k cluster grootte, maar bv een 3TB kan dan toch gepartitioneerd worden in bv 2x 1.5TB

wat de rest van z'n systeem is weten wij niet : en slijtage ?

in partities wel inderdaad :) mijn fout
ja slijtage des te vaker/langer een systeem draait des te meer ze gaan slijten..
hoe gaan onderdelen anders kapot :confused:

slijtage van lagers van de fans en de hdd inderdaad
hij plaatst een nieuwe hdd dus dat wordt dan toch geen probleem

misschien zit er wel een nieuwe of een goede in ?
zullen we deze discussie stopzetten ,want daar heeft de vraagsteller niets aan

De rest van het systeem ken ik niet.
Wat ik wel weet is dat de voeding zo'n jaar geleden de geest had gegeven en dat er nu een nieuwe in zit. Ik dacht nu eentje van 500W.

Even opgezocht, & volgens mij heb je dit moederbord, waar je deze schijf in wil zetten.

Dan staat hier in de tweede afbeelding de jumper die je moet zetten om de snelheid terug te brengen naar de 3gb/s dat je moederbord goed kan verwerken. Dit moet voor de installatie gebeuren.
Meer info Wikipedia.

Gelukkig heb je er al een Maxtor inzitten. Hopelijk heb je ook nog een goede externe USB-schijf met minstens 500 MB vrije ruimte.

Want je kan bij Seagate.com MaxBlast 5 ophalen, moet je voor tekenen, de Nederlandse gebruiksaanwijzing staat ernaast, & de help zit er ook in.
Is in feite Acronis, & Western Digital heeft er een eigen versie van.

Belangrijk is te weten dat beide versies alleen & uitsluitend werken indien er een hardeschijf van het eigen merk herkenbaar aanwezig is.

Installeer MaxBlast op een malwarevrije computer, & maak dan daarna de Opstartmedia (CD-R) met zowel de veilige & volledige versie. Zet de computer uit & sluit er de externe USB-HD op aan. Start met de MaxBlast CD op. Kies Volledige versie.

Omdat je waarschijnlijk niet bekend bent met het programma, maak eerst een volledig backup naar de USB-HD, met de standaardinstellingen, je kan de backup splitsen in bv. DVD-formaat (4,7GB) zodat je dat hard kan branden, & ik vink onder Extra altijd backup verifieren aan.

Als dat voltooid is computer weer uitzetten, USB-HD eraf, & nieuwe HD als tweede schijf installeren. Controleren. Bios controleren.

Opstarten met MaxBlast5, kies schijf klonen. Volg het menu, let erg op dat je de juiste bron- & doel-schijf kiest!..
Ach, je hebt toch al een backup...:shocked:

Meeste gaat automatisch in verhouding, maar je hebt de mogelijkheid om bv. de partities C,D, G, & H aan te passen.

Als dat klaar is computer uit zetten, Maxtor verwijderen, WD plaatsen, controleren, Bios controleren, bij voorkeur XP de eerste keer opstarten in Veilige modus met F8, om de nieuwe schijf te laten herkennen.

Klaar? Herstarten maar...

Ilja. _\\//

Kijk dat eerst even na.

Ik zag nu toevallig op een online winkel bij een WB caviar green staan dat deze aan 7200 t/min draait. Is dit dan afhankelijk van de capaciteit van de HD? Of heeft de winkelier het hier mis en draaien alle caviar green HD's maar aan 5400 t/min?

Dat klopt niet volgens mij
De blue en black serie draaien wel 7200rpm

Even een update,
voorwaarden voor deze nieuwe HD:
- werken in huidig systeem
- nog te gebruiken zijn in eventueel later nieuw systeem
- niet al te duur

De keuze zal daarom vallen tussen:
Samsung 1TB 3.5" SATA-300 7200rpm 32MB (30 euro meer dan de Seagate en de WD)
Seagate 500GB SATA-600 7200rpm 16MB : is een stuk goedkoper dan de Samsung maar natuurlijk ook wel een stuk kleiner
WD 500GB 3.5" SATA-600 7200rpm 16MB : ongeveer dezelfde prijs als de Seagate

Alle drie zouden later eventueel nog te gebruiken zijn in een nieuw systeem (voor backup als zo). Voor het merk Samsung heb ik geen ervaring met computeronderdelen.
Voordeel van de Seagate en de WD is dat deze al sata-600 zijn (met het ook op later).
Dus enerzijds heeft de Samsung voorrand omdat deze groter is maar anderzijds ken ik het merk niet en zo ik eerder voor 1 van de 2 andere kiezen.

Nog enig advies?

De interface sata 600 heeft geen voordeel t.o.v. sata 300 - voor wat betreft een hdd .
300MB/s is snel genoeg , een hdd haalt niet meer dan 120MB/s

Ik heb zelf goede ervaring met WD en slechte met Samsung , maar dat kan kan voor ieder verschillend zijn

Maak de omvang van het buffergeheugen een wezenlijk verschil?
bvb het verschil tussen
WD 500GB 3.5" SATA-300 7200rpm 16MB
WD 500GB 3.5" SATA-300 7200rpm 32MB
WD 500GB 3.5" SATA-600 7200rpm 16MB

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan