Nieuwe HD - install winxp

Status
Niet open voor verdere reacties.

keon

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2001
Berichten
39
Ik heb pas een nieuwe HD aangeschaft (Western Digital 120GB UATA100 8.9MS 7200RPM 8MB CACH).

Ik wil windows (xp prof) opnieuw installeren op deze schijf.

Mijn huidige config. is alsvolgt, 2 harde schijven (maxtor): master 0 opgedeelt in 2 partities (C) + (D) en slave 1 (E). Deze schijven zijn vrij oud (nog 5200 RPM).
windows is geinstalleerd op de (C) partitie.

Nu wil ik de eerste schijf (master) vervangen door de nieuwe, de E laat ik hangen voor losse data (plaatjes, geluid, video etc).

Dit word voor mij de eerste keer dat ik windows opnieuw ga installeren (heb wel ooit xp geinstalleerd vanuit ME).

Hoe kan ik dit het beste aanpakken en waar moet ik op letten? hebben jullie nog tips voor het installeren van XP prof?

ik heb dus alleen de cd van Windows XP professional,
heb ik opstartdiskettes e.d. nodig?

alvast bedankt,

Groet Keon
 
- Backup je gegevens en belangrijke data op de tweede schijf (slave)
- Koppel de slave los
- Verbreek alle netwerkverbindingen, internetverbindingen (i.v.m. trojans)
- XP cd erin
- maak een partitie die niet de hele schijf vult, je kan deze vrije ruimte later toevoegen in het computerbeheer scherm van XP. Zo heb je meteen twee partities

Zorg dat je de nieuwste Service Pack van XP hebt geinstalleerd voordat je weer het internet opgaat. Een trojan heb je zo te pakken met Windows.
 
even checken of ik het goed begrijp.

Als ik de belangrijke data op de slave heb opgeslagen dan:

- sluit ik de comp af :)
- haal de master-schijf eruit
- koppel de slave los
- plaats nieuwe schijf
- koppel de internet kabel los
- start de comp.
- stop de windows cd erin
- etc.

nog wat vraagjes:

1) Hoe zie ik in de comp. welke schijf de master is?
2) Het aanmaken van die partitie, kan ik dit doen tijdens de installatie van windows?
3) ik heb vrij veel randapp. (printer, scanner, wacom tablet, usb-hub) moet ik deze eerst loskoppelen en de drivers daarna pas installeren of ze gewoon laten zitten tijdens de installatie van windows?
 
1>> op de schijf zitten jumpers die dit bepalen (kleine pinnen naast de voeding-ingang). Dit staat meestal op de schijf zelf aangegeven.
2>> yep
3>> randapparatuur kan je laten zitten, de juiste drivers kan je later installeren (controleer of je alle drivers bij de hand hebt).
 
nog een vraagje:

Als ik de pc start met een "lege" (nieuwe) HD, werken de cd-rom of dvd-r dan wel? (kunnen deze de windows cd dan lezen) ?
 
laatste vraag (hoop ik)

Als het nu helemaal in de soep loopt.

Kan ik dan gewoon mijn oude master-schijf terugzetten?
 
Ja, je schijf met Windows die je eruit haalt, kan je weer gebruiken, mocht het nodig zijn. Je pc zal dan gewoon windows opstarten, die op die schijf staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan