Nieuwe hd kopen als vervanging van SATA150

Status
Niet open voor verdere reacties.

lau87

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2007
Momenteel heb ik mijn laptop (IBM/Lenovo T60) een RAM upgrade gedaan van 1,5GB naar 3GB. En nu wil ik ook mijn harde schijf vervangen door een grotere hd, maar ik weet niet welke type ik nodig heb.
Mijn huidige hd is een HTS721010G9SA00, 7200RPM, 100GB, SATA, 16383CYL, 16HEADS, 63 sec/t.
Wat ik uit de site van de huidige hd kan opmerken is dat het een SATA150 betreft.
Welke type hd kan ik kopen als vervanging? Elke merk SATA?

Wat betreft aansluiting heb je twee soorten: PATA en SATA.
Dit is dus de aansluiting, en SATA is de moderne variant. Nu heb je hier twee snelheden in SATA150 en SATA300, een SATA300 schijf werkt prima op een SATA150 aansluiting.
Je hebt dus een hardeschijf nodig met een SATA aansluiting, let er wel op dat je een 2.5" schijf pakt dat zijn laptopschijven.
Alle schijven in het volgende lijstje werken in je laptop: http://tweakers.net/pricewatch/cat/...793Q4eFLdPJ-UyRzYFhPNfYta87IetSSMm37WWLpZTyAw

Ja, dank je!
Maar als ik ga zoeken, wordt er SATA-I en SATA-II weergegeven. Komt I overeen met 150 en II met 300?
Zijn alle laptop schrijven qua hoogte identiek? Ik hoorde dat sommige iets hoger kunnen zijn...

De afmetingen zijn vastgelegd, als je een 2.5" schijf koopt hoort deze in je laptop te passen.
Wat betreft sata1 en sata2 zit je goed, Sata1=150,Sata2=300.

Wat is het voordeel en/of nadeel voor het aanschaffen van een SATA2 als het werkt op SATA1?
Wordt de hd vanzelf langzamer?

SataI is sata300, sataII is sata600. die laatste is het snelst. Ik zou ook voor een ssd gaan, die werken veeeel sneller.

MrFixit, nee, je kan niet een snellere sataX schijf aansluiten dan je mobo ondersteunt. Langzamer kan wel.

Ow, is sata150 gewoon sata (zonder I of II)?
@mrHenkie, dus ik kan geen sata600 aansluiten op mijn laptop nu?

Dat hangt van je moederbord af. Vermeld even welke laptop je hebt, dan kunnen we uitzoeken wat jouw moederbord ondersteunt.

Zover ik weet heb ik een ThinkPad T60 Series (Type 2007).
Waar kan ik zien wat mijn moederbord is?

SataI is sata300, sataII is sata600. die laatste is het snelst. Ik zou ook voor een ssd gaan, die werken veeeel sneller.

MrFixit, nee, je kan niet een snellere sataX schijf aansluiten dan je mobo ondersteunt. Langzamer kan wel.

Een sata600 schijf op een sata300 controller aansluiten werkt prima, zelfde geld voor sata300 op sata150.
De eerste generatie satacontrollers had hier moeite mee, maar dat euvel was al snel verholpen.

Laatst bewerkt:
Juist andersom. En een schijf kan je toch niet op een schijf aansluiten?

Juist andersom. En een schijf kan je toch niet op een schijf aansluiten?
Was een typefoutje, is gecorrigeerd, bedankt.

Google is je vriend, google rustig op termen zoals "Sata150 op sata300", "Sata150 on sata300" en je zult zien dat het allemaal backwards compatible is.
Een sata300 schijf werkt prima op een sata150 moederbord.

Dus ik kan gewoon de snelste hd pakken zonder dat ie snelheid verliest toch.
Nu heb ik gekeken dat mijn huidige hd een zwart lipje heeft om de hd uit zijn 'sleuf' te trekken. Hebben de meeste 2.5" hd ook zo'n treklipje?

Dus ik kan gewoon de snelste hd pakken zonder dat ie snelheid verliest toch.
Nu heb ik gekeken dat mijn huidige hd een zwart lipje heeft om de hd uit zijn 'sleuf' te trekken. Hebben de meeste 2.5" hd ook zo'n treklipje?

Nee, dat hebben ze niet.
Meestal zit de 2.5" schijf in een zogenaamd "bracket" oftwel houdertje.
Deze moet je van je oude schijf afschroeven en op de nieuwe schijf weer vastmaken.

Vaak is het zoiets:
laptop-disassembly-04.jpg

laptop-bracket.jpg

Let wel op, je mag nimmer de schroeven op de schijf zelf losmaken!
Dit zijn de schroeven die bovenop de schijf zitten, aan de labelzijde dus, aan de zijkanten is het geen probleem.

Voor zover ik zag, heeft mijn huidige schijf geen bracket.
Zie de video hieronder hoe de schijf nu in mijn T60 zit:
[video=youtube;uAIP-An5Z_k]http://www.youtube.com/watch?v=uAIP-An5Z_k[/video]

Op de video is duidelijk de bracket te zien.
Het metalen frame met de ronde gaatjes in, waar ook het zwarte lipje aan zit, dat is een bracket.
iw1312654378_inset.jpg

Ooooh.... ok, ik dacht namelijk dat de metalen frame met gaatjes van de harddisk zelf is.
Ik zat me al af te vragen hoe ik dat zwarte flap eraf kan halen en dat op de nieuwe kan plakken.
Nu stel je me in ieder geval gerust.

Let wel op, je mag nimmer de schroeven op de schijf zelf losmaken!
Dit zijn de schroeven die bovenop de schijf zitten, aan de labelzijde dus, aan de zijkanten is het geen probleem.
Dus als ik mijn huidige schijf voor me heb, kan ik de bracket losmaken dmv de schroeven aan de ZIJKANT los te maken (even ter bevestiging)?

Ooooh.... ok, ik dacht namelijk dat de metalen frame met gaatjes van de harddisk zelf is.
Ik zat me al af te vragen hoe ik dat zwarte flap eraf kan halen en dat op de nieuwe kan plakken.
Nu stel je me in ieder geval gerust.

Dus als ik mijn huidige schijf voor me heb, kan ik de bracket losmaken dmv de schroeven aan de ZIJKANT los te maken (even ter bevestiging)?
Ja aan de zijkant is prima, waarschijnlijk dekt het metalen frame de schroeven af die je niet los mag draaien.

Bovenkant hdd: nooit losdraaien (meestal speciale schroevendraaiers voor nodig)
Onderkant: Alleen als het gewone kruis schroeven zijn.
Zijkant: geen enkel probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan