Nieuwe HD met overname syteem van Oude HD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hommel

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Hallo Allemaal,

Mijn laptop werkt prima alleen te weinig HD-ruimte (320 GB).
Ben inmiddels gelukkige bezitter van een Drive-je 500 GB: WD5000BEVT, dat ik graag in bedoelde laptopje wil plaatsen ter vervanging van het 320 GB exemplaar.

2 Vragen:
  1. Wat is de meest aangewezen resp. meest eenvoudige manier om alles wat op "oude" HD staat over te zetten naar de "nieuwe" (incl. het systeem en alle geinstalleerde programmas)?
  2. De oude HD heeft 4 partities: C: (ca 75 GB), D: (ca 6 GB), E: (ca 100 GB) en F: (ca 50 GB). C: = systeem. Andere partities bevatten allerlei data (en een enkel eenvoudig geïnstalleerd programmaatje).
    Probleem: Zodra deze nieuwe HD is geplaatst is er nog geen OS en dus ook nog geen partitioneringsprogramma erop te zetten. Hoe moet ik deze nieuwe HD partitioneren voordat het ouwe spul erop komt?
Ik heb een bootable CD met PowerSuite, waarin een aantal installatie utilities. Misschien kan het daarmee, maar misschien heeft iemand een beter idee.

Voor de volledigheid:
Laptopje = Acer Aspire 5920G, waarop XP-Pro. RAM = 4 GB. Zit in een (draadloos) thuisnetwerk (54 Mbps). Daarin bevindt zich ook een Netwerkdrive (Iomega Home Media Harddisk) via een kabel op de router-AP. Alleen de datatransferrate is erg langzaam: zo'n 2,5 MByte/sec. Dus om daarop een volledige machine backup te maken vergt erg veel tijd. Dit is te versenellen door tijdelijk de laptop met een kabel aan de router te hangen.
Ik heb ook een LaCie externe drive (500 GB - "Hi-speed USB 2.0).

Graag jullie wijsheid.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
netwerk drive loskoppelen van netwerk en middels usb koppelen aan laptop data overpompen, os + progs op laptop installeren, data terug zetten, netwerkdrive weer aansluiten op netwerk.
of
met norton ghost een image maken van de gehele hdd (incl. alle partities), nwe hdd in laptop, laptop met bootable cd of stick opstarten, image terugzetten en eventueel partities aanpassen.
of
externe hdd kopen deel van de data van laptop hdd verplaatsen naar externe hdd.

sucess

Laatst bewerkt door een moderator:
netwerk drive loskoppelen... ...weer aansluiten op netwerk.
of
met norton ghost een image maken van de gehele hdd (incl. alle partities), nwe hdd in laptop, laptop met bootable cd of stick opstarten, image terugzetten en eventueel partities aanpassen.
of
externe hdd ... ....naar externe hdd.

sucess

Bedankt voor de suggesties.
Toevallig heb ik nog een Norton-Ghost (2003, geschikt voor XP) op de ouwe hdd in de laptop. Image maken, b.v. naar mijn externe USB-drive zou dus mogelijk moeten zijn. Echter, als de nieuwe (kale, lege) hdd in de laptop zit, hoe/vanwaar moet ik dan Ghost opstarten om het restore-werk te doen?:confused:

de image branden op een cd of dvd
met nero een opstartbare cd maken (met Norton ghost erop)of de laptop opstarten met een win98 installatie cd (die zijn in principe opstartbaar) ghost.exe starten (of via de opstartbare cd of als je de win98 cd hebt gebruikt cd verwisselen met die waar ghost op staat.) is Ghost gestart de cd eruit en de cd of dvd met image in de speler.
nu kun je met ghost de image terug zetten op de hdd in de laptop.

gr.

stuyversandt

Bedankt voor de info.
Inmiddels heb ik toch maar gewoon XP weer nieuw geinstalleerd op nwe HDD in laptop.
Andere prog's idem.
Kostte nogal wat tijd, maar nu staat het er dan allemaal weer op.
Nogmaals dank allemaal.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan