Nieuwe HD plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ton Theunissen

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2003
Ik heb een vrij oude pc. (pentium 166) met een HD van maar 2 Gb. Nu heb ik een nieuwe HD van 80 Gb gekocht, maar als ik deze plaats gebeurt er helemaal niets.... Ik start dan dus gewoon op met een opstartdiskette.

Wie kan me helpen?

Ben bang dat je moederbord zulke grote harde schijven
niet ondersteund,zou bij de fabrikant eens te rade gaan!

Je moederbord ondersteund waarschijnlijk 80gb schijven niet.
Er zijn meestal wel programmaatjes daarvoor.
Zoals Maxblast 3 voor Maxtor en Quantum schijven en Diskwizard voor Seagate.
De omzeilen je bios, zodat de schijf wel volledig door Windows herkent wordt.
Wat voor merk schijf heb je?

De kans is erg klein dat jouw pc zonder extra PCI IDE controller de volle 80 GB kan zien van jouw schijf, misschien zelfs niet meer dan 8,4 (!). Hoe heb je nu de harde schijf aangesloten en hoe staan de jumpers? Zit de IDE kabel niet verkeerd om?

Allereerst bedankt voor jullie snelle reactie.

De nieuwe HD is een IBM Desk Star 7200 rpm. En ik wilde deze niet erbij plaatsen, maar gewoon i.p.v. dus volgens mij hoef ik dan geen extra ide-aansluiting te hebben, want ik plaats hem gewoon op de plaats van de oude HD.

Helaas heb ik bij de pc geen documentatie, dus ik zou zo niet weten welk moederbord en type er geplaatst is.
Kan ik dat ergens zien?

Alvast bedankt.

Hoe staan dan de jumpers nu ingesteld? En is de kabel niet andersom aangesloten?

Je kan meestal aan de typenummers die op het moederbord geschreven zijn zien welk moederbord het is.

Geplaatst door Lekkere Kwal
De harde schijf zit toch met 2 kabels verbonden met de rest van de pc? Zit die grijze kabel niet verkeerd om?
Aanvulling.:)
nap-ide.jpg

Zit die kabel op IDE 1 of IDE 2?
Rode draadje naast de voedingskabel op de schijf?

Andre bedankt.

Crash, ik weet niet waar ik dat moet zoeken.... ide1 of ide2, maar er is helemaal niets veranderd in de pc.... gewoon oude HD er uit en nieuwe HD er in.... geen kabels losgeweest ofzo...

Maar het roodgekleurde deel van de kabel zit naar het "midden" van de hd gericht, naar de jumpers toe.
(als dat is wat je bedoelt)

Geplaatst door Ton Theunissen
Maar het roodgekleurde deel van de kabel zit naar het "midden" van de hd gericht, naar de jumpers toe.
(als dat is wat je bedoelt)
Dit is inderdaad wat ik bedoelde.:)

IDE 1 en IDE 2 kan je vaak op je moederbord zelf terug vinden.
Het staat dan op het moederbord zelf bij de aansluiting.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan