nieuwe hd

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zimm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Zimm

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2005
ik wil een nieuwe hd in mijn pc zetten. Ik wil er een van 160 mb kopen. Er zit er al een in van 80 gb.

Hoe sluit ik m aan? Wat op de master slave e.d.?

En moet ik de schijf dan in partities verdelen??? Ik wil m vooral vullen met media...

Ik heb XP herkent ie die nieuwe hd dan automatisch???

Geplaatst door Zimm
ik wil een nieuwe hd in mijn pc zetten. Ik wil er een van 160 mb kopen. Er zit er al een in van 80 gb.

Hoe sluit ik m aan? Wat op de master slave e.d.?

En moet ik de schijf dan in partities verdelen??? Ik wil m vooral vullen met media...

Ik heb XP herkent ie die nieuwe hd dan automatisch???

1 ) Je wil vast geen 1 van 160MB maar van 160GB
2 ) Partities verdelen is persoonlijk dat is niet nodig!
3 ) XP herkent hem automatisch als het goed is

Master, slave
- Wil je beide schijven op 1 IDE kabel aansluiten dan moet je de HDD waarop windows staat Master geven en de andere slave

- Wil je allebei de schijven op 1 IDE kabel PER HDD? En dus ook per IDE slot. Dan kan je ze allebei op master zetten
Master/slave
De meeste problemen met het aansluiten van een tweede harde schijf, ontstaan bij twee IDE-harddisks. Er zijn vele discussies op internet wat de juiste master/slave-instellingen zouden moeten zijn. Deze instellingen zijn op ieder IDE-apparaat met de jumpers op achterkant te wijzigen. Bij foutieve instellingen worden apparaten niet herkend.

Ervaring leert dat als je een tweede IDE-harddisk wilt plaatsen, je deze als master moet aansluiten. Dus bijvoorbeeld HD1 (je oude harddisk) staat op master, IDE1. Op IDE1 zet je bijvoorbeeld de cd-writer, welke dan in de slave-stand moet staan. HD2 (je nieuwe harddisk) sluit je aan als master op IDE2. Een dvd-speler kun je tot slot als slave op IDE2 aansluiten.

Tip: zet in het BIOS de IDE configuration zowel de Primary Master, Primary Slave, Secudairy Master en Slave - indien noodzakelijk omdat er vier IDE-apparaten zijn aangesloten - op Auto.

Tot slot je schijf partitioneren en als Windows de nieuwe schijf herkent, dan hoef je hem alleen nog maar te formatteren naar FAT32 of NTFS. Daarna is de schijf klaar voor gebruik.
Bron: Planet

Laatst bewerkt:
ik heb al 3 van de 4 master/slave dingen gebruikt. Heb 2 kabels.

- dvd speler
- dvd brander
- 1 hd

dus heb nog een optie over. Moeten de 2 hdd op een kabel of maakt dat helemaal niks uit?

Kan mijn voeding dit allemaal ook wel aan trouwens??

Geplaatst door Zimm
ik heb al 3 van de 4 master/slave dingen gebruikt. Heb 2 kabels.

- dvd speler
- dvd brander
- 1 hd

dus heb nog een optie over. Moeten de 2 hdd op een kabel of maakt dat helemaal niks uit?

Kan mijn voeding dit allemaal ook wel aan trouwens??
Je hdd moet sowieso op een kabel:) Lees nog even het bericht door wat erboven staat ik heb hem even bijgewerkt met nog wat informatie

partioneren is dat nodig? en hoe dan?

ik heb de schijf net gekocht 200 gb

en dat ntfs? wat is dat precies?

Als je het volledige schijfgrootte wilt benutten moet je minimaal Service Pack I installeren of partitioneren.
Sowieso raad ik je aan om SP II te installeren voor de beveiliging.

Partitioneren kan met een programma als Partition Magic of met de Windows Setup (een programma is hier vaak beter in).

NTFS is een schijfindeling. Net zoals FAT16, FAT32.

FAT
(File Allocation Table => Bestandstoewijzingstabel.)
De tabel waarin is vastgelegd welke gegevens op welke plaats op een schijfstation staan. Een soort inhoudsopgave dus. Hiervan bestaan verschillende typen: FAT12, FAT16, FAT32 en NTFS. Als de FAT beschadigt dan worden alle gegevens op de schijf onleesbaar.

De voordelen van FAT32 ten opzichte van FAT16 zijn onder andere:

* Schijfpartities kunnen tot 2 TB groot zijn.
* Minder gevoelig voor storingen
* Kleine bestanden nemen minder ruimte in door kleinere clusters.

Hoewel FAT32 een aanzienlijke verbetering was biedt het niet de functionaliteit van NTFS.

NTFS
(New Technology File System.)
Een geavanceerd bestandssysteem dat speciaal is ontwikkeld voor gebruik met het besturingssysteem Windows NT. Het ondersteunt bestandssysteemherstel, extreem grote opslagmedia, lange bestandsnamen en verschillende functies voor het subsysteem POSIX. Het heeft een 64-bits adressering, waardoor de haalbare schijfomvang zeer groot kan zijn. Het is een enigszins fouttolerant systeem, dat tevens spanning en striping ondersteunt.

Wanneer je met Windows 2000 of XP werkt zou ik persoonlijk altijd voor NTFS gaan.

Overigens leuke bijkomstigheid:
WinFS: Windows Future Storage
De opvolger van NTFS. Het zou in principe in Longhorn verschijnen (2007) maar dit blijkt toch niet door te gaan.

Bij FAT konden bestanden gefragmenteerd raken. Bij NTFS is dit nog het geval en bij ernstige fragmenatie van de hoofdschijf start je PC niet eens meer op.
Het idee achter WINFS is dat het niet uitmaakt waar de bestanden op je schijf staan omdat ze altijd even snel opgeroepen zouden kunnen worden.

Het fijne weet ik hier ook nog niet van.

Eigenlijk is het heel simpel. Om gegevens op een harde schijf te stoppen, en veel belangrijker om het weer op te halen, moet er een bepaalde manier zijn om met die schijf te babbelen. Dit heet ene bestandssysteem (File System). Van oudsher zijn er voor Microsoft FAT (ook bekend als FAT16), FAT32 en NTFS. Dit is niets meer dan een afspraak over hoe de schijf is ingevuld.

FAT werkt door middel van een File Allocation Table. Hierin staat voor elk bestand waar het begint en waar de rest van het bestand te vinden is op de schijf. Deze File Allocation Table heeft een vaste positie op de harde schijf, zodat een besturingssysteem weet waar hij het vinden kan. FAT is naderhand uitgebreid van 16 bits naar 32 bits waardoor FAT32 is ontstaan.

NTFS is een bestandsysteem dat uitgevonden was voor Windows NT. Vandaar de naam NT File System. Daar NT een netwerk besturingssysteem is ondersteunt het een heleboel andere concepten zoals eigenaar en rechten voor/van bestanden. Allemaal niet belangrijk, want het gaat nu over het bestandssysteem. NTFS zoekt het begin van programma's op in de Master File Table, genaamd $MFT. En doet daarna hetzelfde spel als een FAT systeem.

B.t.w.: zoals je ziet in de werking van deze twee systemen, betekent het wel dat ze niet uitwisselbaar zijn. Je kan dus niet Windows XP opstarten met een opstartdiskette van Windows 95 en dan allerlei dingen gaan doen. W95 ondersteunt alleen FAT, en snapt hierdoor niets van NTFS. Als je een bestand wil openen gaat W95 kijken op de plaats waar de FAT zou moeten zijn en snapt er niets meer van. En er gebeurt dus verder niets.

Overigens zijn er wel zogenaamde "NTFS-readers" op de markt om Windows 95/98 toch met NTFS om te kunnen laten gaan.
Maar het is dan eigenlijk meer de reader die de opdrachten vertaald.

Ik persoonlijk zou gewoon voor NTFS kiezen. Dit doe ik zelf ook altijd.
Overigens als je XP gaat installeren is de laagste versie FAT die je kunt kiezen FAT32.

Met dank aan computerwoorden, ASO, Bobbi Flekman en mijzelf ;)

ik heb al xp pro servicepak 1, moet ik dan partitioneren?

of is dat niet echt nodig?

het is mijn 2e hd

Ok, upgraden naar SP II is sowieso veilig.

Mja.. 200 GB, het kan. Mijn ervaring is dat je al snel het overzicht van je bestanden kwijt bent.

Het hoeft niet uiteraard.

Dat het je 2e HDD is maakt in feite niet zoveel uit, het is iets minder "noodzakelijk" qua systeemprestaties maar nog steeds voor je eigen overzichtelijkheid.

maar hoe partioneer ik uberhaupt? krijg ik dan ipv een h schijf een h en een i schijf???

heb er weinig verstand van...

Dit kun je met de Windows SETUP doen, Windows zelf of het tooltje F-disk.
Nadeel van al deze methoden is dat je alle data op je schijf kwijtraakt.

Een programma als Partition Magic,
20040813162237.gif
,
kan dit doen zonder gegevensverlies.

Helaas is dit niet gratis.

Je gaat je schijf dan inderdaad opdelen en krijgt een H, I, J, naar gelang je meer partities maakt.

Ho Ho

Als je een tweede schijf in een XP PC hangt wordt hij automatisch dynamisch.

En dynamische schijven partioneer je niet, maar je maakt er volumes op. (net zo veel als je maar wilt)

En voorstellen om PM te gebruiken om te partioneren, is vloeken in de kerk.

Windows heeft daar schijfbeheer voor. Daar kun je naar hartelust partioneren en volumes toevoegen.

Als je je schijf gebruikt voor opslag van data en je heb geen last van domme programma's als Pinnacle, kun je je schijven (eigenlijk moet ik volumes zeggen) op die nieuwe HDD aan mappen op je oude (als hij NTFS is) hangen.

Eric.

@XP-PC de man heeft het over een nieuwe en dus lege schijf.

Laatst bewerkt:
Re: Ho Ho

Geplaatst door Eric_Daleboudt

@XP-PC de man heeft het over een nieuwe en dus lege schijf.

ik heb al xp pro servicepak 1, moet ik dan partitioneren?

Dus de setup van Windows is geen optie, FDISk lijkt mij niet praktisch (qua ervaring) en schijfbeheer ken ik zelf niet voldoende.

Als jij hem verder kan loodsen hiermee ga je gang.

Geen probleem

Ik zou het wat anders willen zeggen:

Setup is niet praktisch en Fdisk is geen optie, daar dat alleen voor FAT32 bruikbaar is.

En wat betreft de vraag moet ik partioneren:

Zo'n grote schijf kun je met NTFS zelfs in zijn geheel gebruiken.

Maar omdat je schijf dynamisch is, kun je net zo veel volumes maken als je wilt.

Dus een aparte schijf voor je video's en weer een andere voor je muziek en ga zo maar door.

Maar het mooiste is als je nog niet presies weet hoeveel ruimte je nodig zult hebben, laat je een deel niet toegewezen. Als je dan later meer ruimte nodig hebt breid je hem gewoon uit.

Let op! dat lukt niet bij stripes en spanned volumes. Ook niet wanneer je eerst partities maakt en daarna dynamisch.

Eric.

P.S. Als je geen last hebt van domme programma's zoals Pinnacle Studio, kun je je schijven (eigenlijk moet ik volumes zeggen) aan mappen van een NTFS schijf hangen. Dus dan is je schijf "Mijn Video's" een speciaal soort map op C:

Laatst bewerkt:
heb de 2e hd erin gezet en hij staat wel bij system maar hij heeft niet gezegd new hardware found

ook geen i schijf erbij of zo?

klopt dit wel?

Schijf beheer

Heb je al in schijfbeheer gekeken of hij is aangemeld ?

@petje:

Een stripe is een volume dat over twee schijven is verdeeld. Geeft het zelfde voordeel als een raid wat betreft snelheid.

Een spanned volume is een volume dat over verschillende schijven loopt. De grote op de verschillende schijven hoeft ook niet gelijk te zijn, zoals bij een stripe wel moet. Je kunt dan een aantal kleine schijven samenvoegen tot een grote.

Een spanned volume geeft geen snelheidswinst alleen ruimte.

Zorg dat je twee dynamische schijven in je PC hebt, met niet toegewezen ruimte en je kunt in schijfbeheer ze eenvoudig aanmaken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan