Nieuwe HDD (1TB)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egel007

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2007
Beste forummers,

Morgen ga ik een nieuwe harde schijf bestellen (WD 1TB, Caviar), en daar had ik dus wel enkele vraagjes over, niet alleen specifiek over de harde schijf.

Anyway, op dit moment zit er een 500 Gig in, en staan er behoorlijk wat dingetjes op mijn computer die ik niet kwijt wil raken. Als straks de nieuwe harde schijf er is, wil ik ze allebei in mijn computer stoppen, dus ook de huidige.
Verder wil ik graag straks Windows XP, Vista en Ubuntu op mijn computer zetten, zodat ik via een bootscreen kan kiezen welk besturingssysteem ik wil gebruiken.
En ten slotte wil ik natuurlijk beide harde schijven fatsoenlijk partitioneren.

Dus, nu komen er enkele vragen.
1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat al mijn huidige bestandjes niet verloren gaan?
2. Op welke harde schijf kan ik het beste de 3 besturingssystemen installeren? Op de 500Gb of de nieuwe 1TB?
3. Moet ik de besturingssystemen in een bepaalde volgorde installeren, en hoe werkt dat precies? Ik ga voor het eerst gebruik maken van Ubuntu, dus vandaar.
4. Hoe kan ik ze het beste partitioneren?

Dit zijn tot nu toe de vragen die ik nog onthouden heb, haha. Ik laat het wel weten als ik nog iets wil weten! :thumb:

Bij deze alvast bedankt!

1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat al mijn huidige bestandjes niet verloren gaan?

Dat heet Backuppen. Sluit de schijf van 1 tb aan, en start op vanaf de Windows XP schijf. Maak van de 1 tb schijf 1 partitie, en zet daar alle bestanden die je wilt houden op.

2. Op welke harde schijf kan ik het beste de 3 besturingssystemen installeren? Op de 500Gb of de nieuwe 1TB?

Je kan het beter op die van 500 Gig installeren. Dan gebruik je de overige tb voor je documenten .etc.

3. Moet ik de besturingssystemen in een bepaalde volgorde installeren, en hoe werkt dat precies? Ik ga voor het eerst gebruik maken van Ubuntu, dus vandaar.

XP -> Ubuntu -> Vista

4. Hoe kan ik ze het beste partitioneren?

Ik doe het meestal zo. Als ik meerdere OSen wil gebriuken. Dan geef ik datgene waar ik het meest op installeer geef ik de grootste ruimte.

Windows XP: 150 Gig
Ubuntu : 150 Gig
Vista: Al het overige ruimte (+-200 Gig)

Overigens, kan je de 1 tb schijf opdelen in verschillende partities. Zoals Documenten, Schoolwerk (Voor als je nog op school zit :cool:) en downloads.

Zoiezo de downloads partitie is wat makkelijker. Want als je dan toevallig een virusje hebt gedownload op die partitie, springt het niet naar de andere partities. En dan hoef je alleen maar de "download " partitie te formatteren als het een erge virus is.

Let wel op bij Ubuntu, dat je EXT(2 of)3 gebruikt. Liefst maak je 3 partities voor Ubuntu (of 2 als je genoeg ram geheugen hebt). 1 op / zet, partitie 2 op /home zet, en de 3e partitie als "Swap" zet. Dan gebruikt Ubuntu die partitie voor extra geheugen voor als je RAM geheugen vol zit.

Nadeel van zoveel documenten.. Virus scannen duurt een eeuwigheid. Maar daar hebben we andere opties voor (Snacht's laten scannen :))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan