nieuwe hdd niet herkend

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lanbo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lanbo

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Ik heb een hdd MAXTOR DIAMONDMAX PLUS-9, 80 GB, ULTRA-ATA/133, 2 MB CACHE. Er staat Windows XP op als besturingssysteem, up to date. Moederbord AWARD MODULAR, BIOS V6. OOPG van 05/15/03.

Via imagen alle bestanden overgezet naar de nieuwe hdd MAXTOR DIAMONDMAX 21, 320 GB, PATA, 16 MB CACHE. Deze heb ik zo uit de doos aangesloten via de aansluitingen van de dvd-speler.

De oude hdd vervangen door de nieuwe en de dvd-speler weer aangesloten.
In het BIOS gekeken, de nieuwe hdd wordt herkend.

Computer opgestart en dan krijg ik de melding:

fout tijdens laden besturingssysteem

en alles gaat op zwart.

De oude hdd teruggezet, de computer draait als vanouds.

Hoe krijg ik de nieuwe hdd aan de gang?

Uiteraard eerst de partities ingedeeld, geformateerd en de eerste partitie aktief gemaakt?
En hoe had je alles overgezet?

Op advies van Menno (schoonepc.nl) via het progje SAVEPART alles in DOS-modus overgezet. De nieuwe hdd hoefde daarvoor niet vooraf geformateerd of ingedeeld te worden, volgens Menno.

Dus dat heb ik zo gedaan, na 1,5 uur was alles overgezet.

Prachtig, maare, controleer alles eens met de oude schijf erin, en de nieuwe weer als slave.

Overigens dient de nieuwe als master aan het eind van de kabel te hangen, als alles goed staat en je ervan wil booten.

Dank voor jou advies, zo gelezen, zo gedaan.

De oude hdd als master, de nieuwe als slave.

In het BOIS wordt de nieuwe hdd herkent als slave; in de verkenner wordt de nieuwe hdd herkent als F:.

Maar ik krijg de melding als ik de nieuwe hdd wil openen via de verkenner:

De schjif is niet geformateerd.
Wilt u de schjif nu formatteren?

Als ik de schijf ga formatteren, ben ik alles kwjit wat erop staat?

En als ik dan weer de oude ga imagen naar de nieuwe, wordt dan alles weer overschreven?

Begin overnieuw, want het is denkelijk niet goed gegaan, ook met MaxBlast kun je een bestaande installatie overzetten op een nieuwe schijf.

Overigens kun je op het grijze deel van die schijf gaan staan met de muis, heb je daar niet de mogelijheid tot importeren, zul je overnieuw moeten beginnen, eventueel met MaxBlast.

Let wel op dat de eerste partitie altijd aktief moet zijn, let erna wel op dat de eerste partitie van de oude schijf ook aktief blijft.

Dat wordt opnieuw beginnen, nu met MaxBlast.

Over enkele uren ben ik er weer.

YES, ik ben weer in de lucht.

De nieuwe schijf heb ik als slave geinstalleerd en met MaxBlast de nieuwe schijf geformatteerd wijze NTFS.

Toen via MaxBlast de oude schijf overgezet naar de nieuwe. Moest een keer opnieuw beginnen omdat hij op 36% bleef hangen.
De tweede keer liep ie goed en het resultaat mag er zijn.

Bedankt Lange Pier en tot weer eens een keer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan