nieuwe HDD, nieuwe voeding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

TheMax

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2007
Ik heb hier een oude PC staan met een nieuwe HDD en ik wou hier de server van een site van maken. Nadat ik de nieuwe HDD erin heb gedaan gaat er steeds maar één iets aan. Namelijk de DVD-drive of de HDD. Ik denk dus dat het ligt aan de voeding. Maar ik wou dit nog even hier vragen om te checken.

- Test 1: DVD-drive op Slave. HDD op Master. BIOS herkent HDD, de cd-drive herkent hij niet. Scherm blijft haken bij moboschermpje. HDD is warm. DVD uit.

- Test 2: DVD-drive op Master. HDD op Slave. BIOS herkent niks. Geeft nu het bericht: 'DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER'. HDD is warm. DVD uit.

- Test 3: DVD-drive op Slave. HDD op Master. BIOS herkent niks. Weer DISK BOOT FAILURE. DVD-drive start op en doet het. HDD is niet warm.

Specs:
mobo: Asus A7V400-MX
Voeding: 300 watt
HDD: 500 GB Western Digital

PS: De DVD-drive doet het wel gewoon, die heb ik namelijk in een ander systeem getest.

wat is het voor hardeschijf??
en staat die HDD in je bios ook op de 1e plaats voor booten?

wat is het voor hardeschijf??
en staat die HDD in je bios ook op de 1e plaats voor booten?

Western Digital 500 GB ATA HDD (meer weet ik niet)
Nee, de DVD-drive staat als eerste, aangezien ik nog een besturingssysteem moet installeren

wat heb je allemaal voor hardware??? videokaart, geluid, netwerk etc etc etc... merk vermelden:)

wat heb je allemaal voor hardware??? videokaart, geluid, netwerk etc etc etc... merk vermelden:)

Ik heb geloof ik:
Videokaart: ATi Radeon 9800
sound onboard, netwerk onboard
processor is geloof ik een oud ding met 1.5 Ghz (single core)
en tot slot 512 MB geheugen.
Ik zou echt niet weten wat voor merken dit zijn. Want deze computer heb ik al sinds ik zes ben en toen heb ik niet echt gelet op de merken.

het zou inderdaad nog wel eens aan je voeding kunnen liggen,
een hardeschijf kan in stress toestand tog hoogstens tot 50 Wat stijgen :rolleyes:

Hoi,

Het 'slave .. master' verhaal is deels onzin.
Je hebt je 'hoofd-schijf', zeg je systeemschijf waarmee de pc opstart op een 'kabel' zitten.

Kennlijk heb je de tweede schijf, samen met een DVD-speler op een ándere kabel zitten ..... ????

Je hebt de mogelijkheid om twee harde schijven op de 'eerste' kabel aan te sluiten: één als master en de tweede als 'cable-selected' (dat moet ook wel als je daar een dualboot van wilt maken .... !)
Sluit de één of twee cd- dvdspelers aan op de 'andere' kabel.

Je systeemschijf wordt traag, als je op diezelfde kabel ook een cd-, dvd-speler hebt zitten (transfersnelheid wordt aangepast aan het traagste apparaat dat op dezelfde kabel zit ..... )

@Teun, zoals ik het lees heeft hij maar 1 hdd??

@TheMax, is je flatkabel nog wel goed? Enne je master heb je op het uiteinde van die kabel zitten?

Hoi,

Het 'slave .. master' verhaal is deels onzin.
Je hebt je 'hoofd-schijf', zeg je systeemschijf waarmee de pc opstart op een 'kabel' zitten.

Kennlijk heb je de tweede schijf, samen met een DVD-speler op een ándere kabel zitten ..... ????

Je hebt de mogelijkheid om twee harde schijven op de 'eerste' kabel aan te sluiten: één als master en de tweede als 'cable-selected' (dat moet ook wel als je daar een dualboot van wilt maken .... !)
Sluit de één of twee cd- dvdspelers aan op de 'andere' kabel.

Je systeemschijf wordt traag, als je op diezelfde kabel ook een cd-, dvd-speler hebt zitten (transfersnelheid wordt aangepast aan het traagste apparaat dat op dezelfde kabel zit ..... )

Ik heb maar één HDD en maar één DVD-drive. Ik heb ze in alle tests op verschillende kabels zitten en ik heb ze niet cable-selected, maar met een jumper ingesteld.

@Teun, zoals ik het lees heeft hij maar 1 hdd??

@TheMax, is je flatkabel nog wel goed? Enne je master heb je op het uiteinde van die kabel zitten?

Ja, me kabel is nog goed, ik heb dit getest met de dvd-drive die als je hem er als enige in doet het wel degelijk doet. Ik heb de DVD-drive op alle kabels geprobeerd dus het zou geen kapotte kabels moeten zijn.

En als je je HDD op je primary-ide zet en je DVD op de secondary-ide? Dan kun je ze allebei op master zetten.

Het lijkt me namelijk geen voeding probleem.
Of probeer voor je HDD en je DVD 2 aparte voedingslijnen te gebruiken, mits die erop zitten uiteraard.

En als je je HDD op je primary-ide zet en je DVD op de secondary-ide? Dan kun je ze allebei op master zetten.

Het lijkt me namelijk geen voeding probleem.
Of probeer voor je HDD en je DVD 2 aparte voedingslijnen te gebruiken, mits die erop zitten uiteraard.

Bedoel je dan dat ik ze allebei op Master zet en allebei op dezelfde kabel?

Maar ik heb inderdaad twee verschillende snoeren en voor ATA heb ik er twee en voor voeding heb ik er twee.

Nee, alle twee op een verschillende kabel. En dan kunnen ze idd alle twee op master. En je voedingslijnen ook.

Nee, alle twee op een verschillende kabel. En dan kunnen ze idd alle twee op master. En je voedingslijnen ook.

Ik heb dit geprobeerd, maar ik heb nog is gekeken naar de snoertjes en toen bleek dat maar 1 snoertje/aansluiting het nog maar deed. Dus het is waarschijnlijk mijn mobo. Maar ik heb ze nu allebei op hetzelfde snoertje. De HDD als eerste, de DVD-drive als tweede. DVD-drive staat op slave en HDD op master en nu lukt het hem wel om hem te installeren.

In ieder geval heel erg bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan